• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
5

۱۵ درخت مصنوعی در سطح شهر نصب خواهد شد

  • کد خبر : 105855
  • 31 اردیبهشت 1402 - 18:00
۱۵ درخت مصنوعی در سطح شهر نصب خواهد شد
یاز اکو - شهردار تبریز از نصب چند درخت مصنوعی در مقیاس کوچک در نقاط مختلف شهر خبر داد و گفت: برنامه ریزی ما نصب ۱۵ سازه بزرگ با ارتفاع ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر در سطح شهر است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، یعقوب هوشیار صبح امروز در یکصد و سی و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: برای باورپذیری مردم در خصوص اثرگذاری این طرح مسیری لازم است و در همین راستا خواهش کردیم این درخت‌ها در اشل‌های کوچک و مناطق مختلف نصب شود تا پس از آن به سازه‌های اصلی برسیم.  
وی با بیان اینکه شعار این دوره شورای شهر و شهرداری پرداختن به موضوع سلامت شهروندان است، تصریح کرد: ورود شهرداری در حوزه‌هایی همچون حمل و نقل، حذف نمک و درخت مصنوعی تنها در راستای سلامت شهر است.

هوشیار هر حرکت جدیدی را شامل موفقیت و شکست دانست و افزود: گاهی عنوان می‌شود شهرداری با یک درخت کل هوای تبریز را تصفیه کرده است ولی اینطور نیست و ما مطابق آمار صحبت کرده‌ایم. یکی از دلایلی عمده آلودگی هوای تبریز میزان نمک پاشی در شهر بوده که در چهل سال گذشته در هیچ شهری با این میزان اتفاق نیفتاده است.

شهردار تبریز از لزوم همراهی مردم برای تحقق این طرح اشاره کرد و گفت: از عموم شهروندان تقاضا داریم با ما همراهی کنند چرا که در غیر این صورت هر روشی  ارائه کنیم، بعید است به نقطه ایده‌آل برسیم. ولی با مشارکت مردم و اراده مدیریت شهری اگر ۱۰ سال نمک پاشی را حذف کنیم، اکوسیستم تبریز به حالت اولیه خود باز می‌گردد.

وی با تاکید بر تلاش مدیریت شهری در بهره گیری از  فکر و ایده شرکت‌های دانش‌بنیان در انجام امور، اظهار کرد: هم اکنون به صورت پایلوت بحث تصفیه آب را در منطقه ۱۰ آغاز کردیم.

آلودگی هوای تبریز پس از اجرای محلول پاشی ۳۰ واحد کاهش یافت

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری تبریز نیز در خصوص ایده درخت مصنوعی گفت: ایده تولید دستگاه تصفیه هوا زمانی شکل گرفت که متوجه شدیم بعد از محلول پاشی درصد آلودگی هوا، ۳۰ واحد کاهش یافته است. پس از تحقیق و بررسی در این خصوص، درخت مصنوعی طراحی و تولید شد.
محبوب تیزپاز افزود: در دنیا دو نوع درخت مصنوعی داریم. یک نوع آن روش جلبکی است که اختلاف دما کم است و یک نوع درخت شیمیایی وجود دارد که درخت ما از این نوع است و پیش‌بینی ما راندمان ۸۰ درصد به بالا است.

وی خاطرنشان کرد: با دستور شهردار تبریز از سال گذشته هر هفته چهارشنبه‌های دانش‌بنیان را تشکیل دادیم و تمام ایده‌ها نوآوری ها و فناوری های جدید را در این جلسات طرح و بررسی کنیم.

حذف ناکس از هوای تبریز یک افتخار ملی است

ذاکر حمیدی، طراح و سازنده دستگاه تصفیه هوا نیز کاهش آلودگی هوا را جزو مزایای محلول پاشی دانست و گفت: طبق برآورد بانک جهانی در مورد هزینه‌کرد سلامت در کلانشهرهای ایران، رفته رفته این هزینه‌ها افزایش داشته است. در دنیا دو روش کاهش آلودگی وجود دارد. جلبکی و شیمیایی. که روش جلبکی بیشتر نمایشی است. در چین، رومانی، آمریکا و بلگراد و دیگر کشورها از این درخت‌های مصنوعی استفاده می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز ادامه داد: با مطالعه نمونه‌های مشابه در جهان و بررسی نقاط پرترافیک شهر و مشخص کردن آلاینده‌ها و ذرات موجود در هوا، بیشتر روی so۲ و ناکس تمرکز کردیم و از دوم اردیبهشت به مدت شش روز اجازه آزمایش داشتیم.  

وی با اشاره به اینکه تمام قطعات این دستگاه در تبریز تولید شده است، افزود: در همان روزهای اول مشاهده شد گرد و غبار به بهترین نحو کاهش یافته و دوده و آلاینده‌های عالی به خوبی حذف شدند.  حذف ناکس از هوای تبریز یک افتخار ملی است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=105855

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});