به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، امیر جدیری فیضی در گفتوگو با خبرنگاران افزود: تراکتور شالیزار تنها تراکتوری بود که جای خالی آن در سبد تولیدات تراکتورسازی و کشور احساس میشد که با همت محققان تراکتورسازی ایران طراحی شده و بزودی با تولید انبوه در اختیار کشاورزان قرار میگیرد.
وی با اشاره به اینکه نیاز شالی کاران کشور به این نوع تراکتور صرفا از محل واردات تامین میشود اظهار کرد: با داخلی سازی تولید تراکتور شالیزار نه تنها سالانه از خروج ۱۵ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد شد بلکه از محل صادرات این نوع تراکتور پیش بینی میشود سالانه پنج میلیون دلار نیز ارز عاید کشور شود.
وی کشورهای آمریکا، ژاپن، کره، هند، چین را به عنوان معدود کشورهای دارنده تکنولوژی تولید تراکتور شالیزار نام برد و گفت: با دستیابی به تکنولوژی طراحی و تولید این نوع تراکتور در تراکتورسازی، ایران نیز به جمع کشورهای دارنده تکنولوژی تولید این نوع محصول در دنیا اضافه خواهد شد.
جدیری فیضی ادامه داد: تراکتور شالیزار طراحی شده دارای ویژگیهایی همچون تکنولوژی هم سطح با تراکتورهای روز دنیا، چند منظوره بودن، ۴۵ اسب بخار توان، وزن سبک و ایده آل برای کار در مزارع شالی با حجم آب بالا، واترپروف و ضد آب بودن و شاسی با ارتفاع بالا از سطح زمین برعکس سایر تراکتورها میباشد.
وی درباره مراحل طی شده برای دستیابی به تکنولوژی این نوع محصول در تراکتورسازی نیز اظهار کرد: محققان تراکتورسازی این محصول را در مدت دو سال با هزینهای معادل یک هزار و ۳۰۰ میلیارد رالت طراحی کردهاند.
معاون حوزه مهندسی گروه صنعتی تراکتورسازی ایران، نیاز داخلی به این محصول را نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ دستگاه اعلام کرد و افزود: تمام این نیاز از محل واردات تامین میشود که با طراحی و تولید آن در تراکتورسازی نه تنها نیاز داخلی رفع خواهد شد بلکه بازار صادراتی وسیعی نیز برای کشور بوجود خواهد آمد.
گفتنی است، تراکتورسازی ایران هم اکنون با ۱۲ شرکت اقماری که هشت شرکت در تبریز، دو شرکت در خارج از آذربایجان شرقی و دو شرکت در بیرون از مرزهای ایران اسلامی، بزرگترین تولید کننده ماشین آلات کشاورزی و تراکتور از ۳۵ تا ۱۵۰ اسب بخار در کشور میباشد که در حال حاضر ۹۹ درصد نیاز کشاورزان کشور به تراکتور را تامین و بالغ بر ۴۱ میلیون دلار ارز آوری طی سال گذشته از محل صادرات انواع تراکتور، موتور، قطعات ریخته برای کشور داشته است.