• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

صادرات محصولات غذایی آذربایجان شرقی به ۴۵ کشور دنیا

  • کد خبر : 108123
  • 23 خرداد 1402 - 11:30
صادرات محصولات غذایی آذربایجان شرقی به ۴۵ کشور دنیا
یاز اکو - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از صادرات محصولات غذایی آذربایجان شرقی به ۴۵ کشور دنیا از جمله کشور های کانادا، اسپانیا، آلمان، ژاپن، استرالیا، قطر و عمان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری مهر، مسلم نجفی در نشست خبری روز جهانی ایمنی مواد غذایی در سالن کنفرانس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه روز جهانی غذا امسال با عنوان “استاندارهای مواد غذایی نجات بخش زندگی” نامگذاری شده است، اظهار کرد: ایمنی مواد غذایی و بیماری های مرتبط با غذا در دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بنابر این مجمع عمومی سازمان ملل نیز با توجه به این امر مهم روز ۷ ژوئن برابر با ۱۷ خرداد را روز جهانی ایمنی مواد غذایی نام گذاری کرده است.

نجفی با اشاره به اهمیت غذای سالم، کافی و ایمنی مواد غذایی که بخش مهمی از امنیت غذایی را شامل می شود افزود: بیش از ۲۰۰ نوع بیماری از غذای ناسالم و آلوده به باکتری ها، ویروس ها، انگل ها، سموم یا مواد شیمیایی ایجاد می شود و بر اساس آمار و اطلاعات سازمان بهداشت جهانی بیش از ۶۰۰ میلیون نفر هر ساله در اثر خوردن غذای آلوده و ناسالم بیمار می شوند و ۴۲۰ هزار نفر نیز جان خود را از دست می دهند.

وی ادامه داد: ۴۰ درصد بیماری های ناشی از غذا در کودکان زیر پنج سال که ۹ درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می دهند اتفاق می افتد.

نجفی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت کشور ما در حوزه امنیت غذایی و نظارتی مناسب است و نگرانی خاصی وجود ندارد گفت: تغییر الگوی کشاورزی و باغداری، توجه به روشهای تولید، الگوی مصرف و در حوزه امنیت غذایی باید مورد توجه سازمان های متولی قرار گیرد.

وی با اشاره به فعالیت های عمده معاونت غذا در یکسال گذشته گفت: در طی یکسال گذشته تعداد کل نمونه های ارسال شده به آزمایشگاه ۸۱۶۶ است و کالاهای معدوم شده در حوزه مواد خوراکی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی به تعداد ۸۵ مورد و واحدهای مواد خوراکی و آشامیدنی معرفی شده به مراجع قضایی نیز ۱۰۳ مورد است.

وی با اشاره به فعالیت های عمده این معاونت در حوزه غذا گفت: اجرای برنامه کشوری پایش در سطح عرضه مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی، اجرای برنامه پایش ایمنی محصولات کشاورزی، کاهش ۲۰ درصدی نمک، قندهای ساده و اسیدهای چرب ترانس و روغن مصرفی در پروانه های ساخت مواد غذایی صنعتی تولیدی در استان در طی ۵ سال، برنامه غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک و غنی سازی شیر و ماست با ویتامین D، اجرای برنامه های آموزشی و … از جمله فعالیت‌های شاخص این معاونت در حوزه غذا است.

وی اظهار کرد: امیدواریم در سال های آینده نیز با تلاش و کوشش اساتید، متخصصین داخلی، کارشناسان بتوانیم در همه عرصه های سلامتی در حوزه های غذایی به پیشرفت های بزرگی دست پیدا کنیم وبتوانیم کارهای بزرگی برای فرهنگ سازی در حوزه غذایی و دارویی انجام دهیم.

یوسف رمضانی مدیر اداره نظارت بر مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا ودارو نیز در این نشست با اشاره به وجود قاچاق و تقلبی بودن مواد غذایی، آرایشی وبهداشتی در همه کشور ها گفت: با بیان اینکه پتانسیل ها و توانمندی های بالایی در تولید با کیفیت لوازم آرایشی و بهداشتی در استان آذربایجان شرقی وجود دارد افزود: هم اکنون ۱۴۱ واحد تولیدی و ۲۴ کارگاه در تولیدات لوازم آرایشی و بهداشتی در استان فعالیت می کنند که تولیدات این واحدها به سایر کشور ها نیز صادر می شود.

وی گفت: ایران جزو یکی از تولید کنندگان محصولات حلال است و وظیفه اصلی معاونت غذا ودارو نظارت و پایش بر ایمنی، سلامت و کیفیت، تولید و نگهداری مواد خوراکی، آشامیدنی در کارخانجات و کارگاه های تولیدی و …است.

وی در خصوص صدور پروانه برای تولید مواد غذایی در استان گفت: زمانی برای یک واحد پروانه صادر می شود که مدارک حائز شرایط واحد تولیدی تکمیل شود و عودت کالاو محصولات موادغذایی از کشورهای دیگر در استان آذربایجان شرقی در حد صفر است و صادرات استان ما نسبت به سال های گذشته رو به افزایش است.

یوسف جواد زاده مدیر اداره کنترل دارو و مواد تحت کنترل نیز در این جلسه در خصوص کیفیت دارو های داخلی گفت: داروهای ساخت و تولیدی داخل کشور از نظر کمی و کیفی با داروهای خارجی فرق چندانی ندارند.

بطوریکه افرادی که در خارج از کشور هستند برای انتقال دارو های ایرانی به معاونت غذا و دارو و برای صدور مجوز برای مصرف ۳ یا ۶ ماهه خود در خارج از کشور مراجعه می کنند.

وی با بیان اینکه دریافت دارو های بیماران خاص به علت هزینه بالا در داروخانه های منتخب در استان توزیع می شود افزود: بر اساس تحقیقات و استفاده متخصصین از دارو های ایرانی برای بیماران پیوندی اثرات دارو های ایرانی و خارجی بر روی این بیماران تفاوتی ندارد.

وی در ادامه در خصوص مکمل های ورزشی در داروخانه هاگفت: همه مکمل های موجود در داروخانه ها برچسب دار، مجوزدار و دارای تاریخ تولید و انقضاء است.

وی تهیه این مکمل های ورزشی را از باشگاه های ورزشی را توصیه نکرد.

وی با تاکید بر نظارت جدی بر عرضه دارو در سطح استان ادامه داد: در طول سال گذشته ۲۶۲۹ مورد از داروخانه های خصوصی ۱۱۱ مورد از داروخانه های بیمارستانی و ۳۵۳ مورد از شرکت های پخش دارویی بازدید شده است که ۴۵۰ مورد تذکر شفاهی و کتبی دریافت و ۴ مورد از دارو خانه ها نیز به تعزیرات معرفی شده اند.

علی اصغر حمیدی مدیر کنترل آزمایشگاه غذا ودارو نیز در این نشست با بیان اینکه رسانه ها در آگاه سازی و فرهنگ سازی بحث ایمنی غذا نقش بسزایی دارند و انتظار می رود در فرهنگ سازی این امر مهم این معاونت را یاری کنند افزود: معاونت غذاو دارو نیز حافظ ایمنی غذا و دارو است.

وی با اشاره به اینکه آزمایشگاه از الزامات مهم در یک سیستم کنترل مواد غذایی است افزود: در کنترل ایمنی غذایی با معاونت بهداشتی و با سازمان جهاد کشاورزی همکاری داریم و بیش از ۴۰ درصد نمونه های ارسالی مربوط به معاونت بهداشتی است.

وی ادامه داد: حدود ۱۲ آزمایشگاه مجوز دار نیز برای انجام آزمایش های مواد غذایی در استان فعالیت می کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=108123

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});