• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
7

به نام کارگران به کام پیمانکار / اشتغال کارگران شهرداری تبریز ۳ ماه بدون بیمه

  • کد خبر : 109028
  • 31 خرداد 1402 - 15:15
به نام کارگران به کام پیمانکار / اشتغال کارگران شهرداری تبریز ۳ ماه بدون بیمه
یاز اکو - ایجاد حس امنیت برای کارکنان، یکی از بهترین راه‌ها برای جذب و حفظ استعدادهاست و کارکنان هم در شرایطی که احساس آرامش و امنیت داشته باشند بهتر عمل می‌کنند. حال این احساس چه طور به وجود می‌آید؟

یاز اکو، پریسا رضاپور _ تنوع قراردادها در شهرداری یکی از معضلاتی است که گریبانگیر نیروی انسانی این مجموعه شده و باعث نارضایتی و دلسردی و حتی در مواردی اختلاف بین پرسنل شده است. یکی از انواع قراردادهای شهرداری، قرارداد شرکتی با کارگران است که به صورت قرارداد کارگران ثابت و فصلی منعقد می شوند، تعداد این کارگران کمتر از هزار نفر است و کارکنان ثابت به مراتب کمتر است، طی سال های اخیر بحث همسان سازی و یکسان سازی قراردادهای شهرداری از دوره شورای پنجم مطرح شده بود و تا الان به نتیجه قابل قبولی نرسیده است.

طرح همسان سازی و یکسان سازی قراردادها با روی کار آمدن شورای ششم جدی تر شد و بعد از دو سال تلاش پاییز سال ۱۴۰۱ مطرح شد که تا پایان سال قرارداد های کارکنان شرکتی و پیمانکاری با سایر قرارداد ها یکسان سازی خواهد شد. اما هر ماه بحث تبدیل وضعیت و یا یکسان سازی عقب انداخته شده تا پایان سال و تمام شدن موعد قراردادها ادامه پیدا کرد به دلیل عدم تعیین تکلیف شرکت جدید و تمام شدن مناقصه و قرارداد پیمانکاران قبلی یک ماه قرار داد پیمانکار دوره قبلی در طول بازده زمانی تمدید شد و پیمانکار جدید با یک شرکت پیمانکاری که در مناقصه برنده شده است منعقد شود، که نام این شرکت، شرکت تدبیر اندیش است.

ولی از اول اردیبهشت ماه که این شرکت به عنوان شرکت پیمانکار فضای سبز شهرداری کلانشهر تبریز تعیین شده نه تنها قراردادی برای کارکنان و کارگران قراردادی شهرداری ارایه نشده حتی بیمه این کارگران هم از ابتدای سال جاری تا هفته آخر خرداد ماه واریز نشده بود که بر اساس این گزارش اطلاعات موثقی به دست رسیده است که بیمه فروردین ماه کارگران شهرداری طی روز های اخیر واریز شده ولی همچنان بیمه اردیبهشت و خرداد ماه واریز نشده است و این کارگران خود و خانواده تحت پوششان به دلایلی متنوعی به پزشک مراجعه می کنند به دلیل عدم واریز بیمه با مشکل مواجه می شوند و مجبور هستند هزینه های درمانی را به شکل آزاد دریافت کنند که قطعا بعدها هیچ گونه معوقه پرداخت نخواهد شد و به دلیل هزینه های سرسام آور خدمات درمانی عمدتا با مشکل مواجه هستند.

بدین منظور خبرنگار یازاکو، به سراغ چند تن از کارکنان و کارگران شهرداری تبریز مراجعه کرده و با آنها گفت و گویی انجام داده است مشروح گفت و گو در ذیل آمده است.

ز.م ، یکی از کارمندان قراردادی شهرداری تبریز است وی از بدقولی پیمانکار مربوطه گله دارد و میگوید از اول سال ۱۴۰۲ تا امروز که اواسط خرداد است نه تنها قرارد جدید بسته نشده حتی بیمه نیز واریز نشده است ، این سرپرست خانواده میگوید همسرم نیاز به جراحی دارد و باید هزینه های بیمارستان و … را خودم متحمل شوم.

ف. و ، دیگر کارمند شهرداری میگوید همسرم باردار است و نزدیک سه ماه است بیمه واریز نشده است و تمام هزینه های دکتر و سونوگرافی ، و… را خودم میدهم هیچ امنیت شغلی ندارم و بجای اینکه از پدر شدن لذت ببرم استرس بیکار شدن دارم چون قرار داد ها منعقد نشده است.

ن.ز ، یکی دیگر از کارمند شهرداری میگوید به امید اینکه من هم کارمند. هستم و حقوق بگیر، و میتوانم در مخارج سنگین زندگی کمک حال همسرم باشم وام برداشته تا خانه ای بخریم اما با عدم منعقد شدن قرارداد ها تا این ماه و حتی واریز نشدن بیمه ی کارکنان استرس بدی گرفته ام و این استرس نتیجه معکوس در زندگی زناشویی ام داشته است.

این ها گزیده ای از مصاحبه های خبرنگار یازاکو، است که هر کدام با وضعیت اقتصادی بدی مواجه هستند و این امر موجبات مشکلاتی در زندگی شخصی آنها شده است و بدیهی می باشد که این استرس و نگرانی در عملکرد کارکنان دخیل خواهد بود ، بدین منظور به سراغ احد صادقی عضو شورای شهر رفته و گفت و گویی انجام شده است.

احد صادقی در خصوص قرار داد کارگران و کارمندان از سوی پیمانکاران تشریح کرد : شرکت تدبیر اندیش که به عنوان شرکت پیمانکار تعیین تکلیف شده و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، باید قراردادهای خود را به کارگران ارائه دهند.

وی با اشاره به مذاکره با سرپرست سازمان زیبا سازی و فضای سبز شهردار ی تبریز و ارزیابی‌های ماه جاری، گفت: یکی از محورهای ارزیابی، قرارداد کارگران و تمام افراد شاغل در آن شرکت‌ها باشد. پس از این ماه باید قراردادها ثبت شوند.

وی تاکید کرد : برای پرداخت حق بیمه، معمولا یک ماه فرصت داده می‌شود. یعنی بیمه فروردین ماه، در اواخر خرداد ماه واریز خواهدشد.

وی گفت: تمامی کارگران تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی قرار گرفته‌اند. اعتبار بیمه تأمین اجتماعی ماه به ماه با واریز حق بیمه ثبت نمی‌شود.

وعده ای که پیش از این در رابطه با پرداخت اضافه کاری کارگران شهرداری به صورت کامل پس از یکسان سازی قراردادها داده شده بود اظهار داشت : باید در برآورد شرکت‌ها ذکر شود. چون به این موضوع در قرارداد اشاره‌ای نشده است، شامل اضافه کاری نخواهد بود. برای بحث اضافه کاری باید قرارداد دیگری منعقد شود.

وی افزود: مزایای آن این است که برای رسیدگی به وضعیت و اعتراضات کارگران به شرکت‌های مختلف در مناطق مختلف مراجعه می‌کردیم، اکنون دیگر نیازی به این کار نیست و تمام امور در یک شرکت واحد انجام می‌شود. به زودی سامانه آن هم راه‌اندازی می‌شود تا بتوانیم نظارت داشته باشیم.

وی ادامه داد: کارگرانی که از پیمانکاران مختلف حقوق می‌گرفتند، پس از این از یک پیمانکار حقوق خواهند گرفت تا وضعیتشان قابل نظارت و پیگیری باشد.

وی تصریح کرد: این طرح برای برای نیروهای قرارداد فنی ، شهرداری هیچ مزیت خاصی ندارد؛ چون قبلا نیز نمی‌توانستند حق و حقوق آنها را تضییع کنند. با کم و زیاد بودن حقوق‌ها کاری نداریم، اما تا جایی که قانون اجازه می‌داد تا پرداخت شود، نمی‌توانستند آن را کاهش دهند. قرارداد ما رسمی کارمندی نبود پس تا جایی که قانونا حق ما بود، تمام آن را دریافت می‌کردیم.

صادقی گفت: منعقد شدن قرارداد این شرکت جدید هیچ امتیازی به شرایط قبلی اضافه نشده از جمله وعده تعلق گرفتن ضمانت نامه بانکی برای وام یا انتقال به مناطق دیگر ، پست و ابلاغیه و نیز نیروهای این شرکت ادعای بیشنبوده و صحت ندارد.

وی در رابطه با توزیع سهام شرکت تدبیر اندیش و تعیین تکلیف سهام کارگران عنوان کرد : بنا بود شرکت تعاونی باشد؛ اما اکنون می‌بینیم که این شرکت سهامی خاص است و سوال ما هم از شهردار این است که چرا به این قضیه عمل نشده است. ایشان هم قول داده‌اند که تا سه ماه آینده به شرکت تعاونی تبدیل شود، چون شرکت سهامی خاص است، توزیع سهام‌ها هم به شکل درستی انجام نشده‌است. برای همین به دنبال تبدیل آن به شرکت تعاونی هستیم.

لازم به ذکر است این گفت و‌گو در هفته ی اول خرداد ماه انجام شده بو‌د که ‌وعده دادند طی دو سه روز بیمه کارگران شهرداری پرداخت و قراردادها منعقد میشود برای حصول نتیجه تا پایان خرداد منتظر ماندیم ولی همچنان بیمه کارگران به صورت ناقص با دو ماه تاخیر پرداخت شده است و تا کنون قراردادی منعقد نشده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=109028

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});