• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
0

شهرستان ورزقان معدنی ترین شهرستان شمال غرب کشور است /۸۵ درصد معادل فلزی در ورزقان قرار دارد

  • کد خبر : 113294
  • 11 مرداد 1402 - 14:36
شهرستان ورزقان معدنی ترین شهرستان شمال غرب کشور است /۸۵ درصد معادل فلزی در ورزقان قرار دارد
یاز اکو - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: 85 درصد معادل فلزی در ورزقان قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، اله وردی دهقانی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار یاز اکو، با اشاره به اینکه شهرستان ورزقان معدنی ترین شهرستان شمال غرب کشور است گفت: ۸۵ درصد معادل فلزی در ورزقان قرار دارد.

وی در خصوص آزمایشگاه مس سونگون  تشریح کرد: این آزمایشگاه به برکت اینکه خانم پاشایی وآقای رستمی را برای سمت مدیرعاملی شرکت ملی مس معرفی کرده بود در نیتجه به خاطر دینی که احساس می شد، با مشارکت دانشگاه تبریز تصمیم گرفتند که این آزمایشگاه را در مرند تأسیس بکنند. اتفاق خاصی هم نیفتاده است. در مرند ساختمانی وجود داشت که به دانشگاه تبریز متعلق بود و تصمیم گرفتند آزمایشگاه را در آنجا تأسیس بکنند. اما ما به این اعتراض کردیم، چون وقتی معدن در ورزقان است، لزومی ندارد که آزمایشگاه در مرند تأسیس شود. چرا؟ اینها یکسری حرکت ها ی پوپولیستی و غیر منطق بود.

وی ادامه داد:  متأسفانه از دانشگاه تبریز یکسری دستگاه ها را به آنجا بردند و با حضور وزیر سابق آن را افتتاح کردند. اما بعداً دستگاه ها را به تبریز بازگرداندند.

دهقانی افزود: از محل مس سونگون هم برای این آزمایشگاه دهها میلیارد تومن حیف و میل شده است. اما این کار درستی نیست و آزمایشگاه باید به صورت متمرکز در ورزقان دایر شود.

احداث نیروگاه توسط مس سونگون در هریس

وی در مورد احداث نیروگاه در شهرستان های دیگر گفت: برای کاهش انتقادات و فشارها و در پاسخ به درخواست برخی مسئولین شهرستان های دیگر، کارهایی را در شهرستان های دیگر انجام می دهند.

دهقانی گفت:  مثلاً می خواهند در شهرستان هریس نیروگاه خورشیدی ایجاد بکنند، در حالی که این اصلاً منطقی نیست چون باید نیروگاه را در جای تأسیس بکنند که محل مصرفشان است، چون باید در شرایط اضطراری برق تولیدی را به کارخانه منتقل بکنند. اما وقتی نیروگاه را در فاصله صد کیلومتری ایجاد می کنید، باید برای ساخت خط انتقال حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومن هزینه شود.

وی ادامه داد:  پس بهتر این است که نیروگاه در کنار کارخانه ساخته شود. اما چون نه تعهد دارند و نه تخصص، این خسارت هنگفت را به بیت المال و سهام داران وارد می کنند. و نمی دانم با کدام منطق و دلیل و به توصیه چه کسی این کار را می کنند. این مصداق پراکنده کردن پروژه هاست. شاید برای جلب حمایت برخی از آقایان ذی نفوذ است تا بتوانند دو روز بیشتر مدیریت بکنند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: آرزوی ما این است که مدیران لایق مشغول به کار شوند تا این معدن بتواند توسعه پیدا بکند و از طرف دیگر برنامه های حقوقی را برای استقلال معدن پیش ببرند و فقط در این صورت است که این معدن برای اقتصاد آذربایجان مفید خواهد بود.

وی گفت: اگر این معدن بتواند ۱ میلیون تن مس کاتد تولید بکند و با احتساب محصولات پایین دستی اش، در شهرستان ورزقان و در استان ۵۰ هزار فرصت شغلی و ۲۰ میلیون دلار درآمد ایجاد خواهد شد. اما متأسفانه مدیران فعلی آنجا را ملک شخصی خود می دانند و به فکر تأمین منافع شخصی و گروهی و استمرار مدیریت خود هستند. ولی ما از آنها می خواهیم که این افکار را کنار بگذارند و به منافع ملی و بلند مدت فکر بکنند و با سیاسی کاری و استخدام افراد سفارش شده و تن دادن به خواسته های این و آن، منافع استان را به بیگانگان نفروشند.

محل هیپلیچینگ جابجا شده و به طرف زیستگاه حیوانات نادر و نزدیک منطقه حفاظت شده سوق داده شده است

عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از جابجایی هیپلیچینگ مس سونگون خبر داد و گفت: محل هیپلیچینگ جابجا شده و به طرف زیستگاه حیوانات نادر و نزدیک منطقه حفاظت شده سوق داده شده است

به گزارش یازاکو، اله وردی دهقانی در پاسخ به سوال خبرنگار یازاکو در خصوص اینکه ورزقان یکی از زیباترین طبیعت­ها را در آذربایجان دارد. از سوی دیگر، این شائبه ها مطرح است که از طریق هیپلیچینگ طبیعت و محیط زیست آسیب می­بیند. اما در نشست خبری مسئولان مس سونگون اعلام کردند که ما هیچ آلودگی زیست محیطی نداریم گفت: محل هیپلیچینگ در آنجا جابجا شده و به طرف زیستگاه حیوانات نادر و نزدیک منطقه حفاظت شده سوق داده شده است و بدون مجوز محیط زیست، به طور غیر قانونی در آنجاکار می کنند.

وی ادامه داد: ثانیاً الزامات قانونی در آن محل نیز الزامات زیست محیطی را نیز رعایت نکرده اند. ثالثاً طرح را ناقص افتتاح کرده اند. اگر دقت کرده باشید، می­خواستند در دهه ی فجر این پروژه راافتتاح بکنند. (داخل پارانتز باید بگویم که من مجبورم این حرکت های پوپولیستی و عوام فریبانه برخی مسئولین، از جمله مدیر مس سونگون را بیان بکنم). به هر حال، یکسری گزارش ها از داخل مس سونگون به من داده بودند که در اینجا تقلب کرده اند و این خط آماده نیست.

وی افزود: در بازدید شخصی متوجه شدم که اینها مس کاتدی آماده را از بیرون خریداری کرده و در محل کارخانه مس خریداری شده آماده را در داخل سلول های مس قرار می دهند و به دروغ کلید افتتاح خط را می زنند و به مسئولین اعلام می­کنند که ما مس کاتدی را تولید کرده ایم. من شخصاً از این موضوع عکس تهیه کرده ام. این کارخانه اساساً آماده نیست. در این لحظه که با شما صحبت می کنم باز کارخانه آماده نیست.

وی گفت: هدف اینها این است که بگویند کاری انجام داده ایم؛ خب، اول کار را انجام بدهید تا خروجی اش در اقتصاد خود را نشان دهد. لزومی ندارد که برای خودنمایی به مسئولان این تقلب انجام شود، و ما هم اجازه این را نخواهیم داد. تلاش آنها این بود که با تقلب حتی رئیس جمهور را به آنجا بکشانند. حتی اگر این کارخانه با حداکثر ظرفیت خود راه اندازی شده و کار بکند در سال حداکثر ۳هزار تن مس کاتدی تولدی خواهد کرد. ولی خواسته ما این نیست. آن مس کاتدی که مطلوب ماست، سالانه ۴۰۰ هزار تن و از طریق ذوب کنسانتره است، کنساننتره ای که به کرمان منتقل می شود. این دو زمین تا آسمان با هم فرق دارند.

دهقانی تشریح کرد: خلاصه اینکه در آنجا مسائل و ضوابط زیست محیطی رعایت نمی شود. در آنجا از اسید سولفوریک استفاده می­شود و همان طور که می دانید که این اسید همه چیز را نابود می کند. بنابراین آنها باید اطراف هیپ چاه اپیزومتری احداث شود و آب های زیر زمینی باید دائما پالایش شود تا اسید سولفوریک مصرفی که به زمین هم می ریزد به آبهای زیرزمینی نفوذ نکند.

در مجموع به دلیل اینکه این اقدامات راانجام ندادند، در نتیجه رئیس جمهور و سایر مسئولان به مس سونگون نرفتند. وی افزود: به هر حال وقتی بخواهند رئیس جمهور را برای افتتاح پروژه ای ناقص و دارای مخاطرات زیست محیطی، ببرند، توهین به رئیس جمهور است. امیدواریم همان مقدار که در پی تولید و اشتغال و کسب ثروت هستیم، ده برابر بیش از آن باید مراقب محیط زیست و عدم آسیب دیدن آن باشیم.

معدن مس سونگون کلید توسعه و پیشرفت و ثروت آذربایجان شرقی است و نباید فریب شعارهای بعضی افراد را بخوریم

عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: معدن مس سونگون کلید توسعه و پیشرفت و ثروت آذربایجان شرقی است و نباید فریب شعارهای بعضی افراد را بخوریم.

به گزارش یازاکو، اله وردی دهقانی در پاسخ به سوال خبرنگار یازاکومبنی بر اینکه انتظار میرود   ذوب مس ۴۰۰هزار تن ذوب باشد،  چشم انداز مدیریت مس این است که در ۲ الی ۳ سال این تولید را تأمین خواهد کردترشح کرد: حدود ۲۰ سال است که مسأله تأسیس کارخانه ذوب مس در اینجا مطرح بوده است. در این مدت با پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیا یکسری ساختمان­ها برای تولید ۲۰۰هزار تن ساخته شد. اما متأسفانه قرارگاه خاتم الانبیا تحریم شد و نتوانست کار را ادامه دهد. مجدداً با قرار گاه خاتم الانبیا قرارداد بسته شده است ولی تا جایی که من می دانم، هنوز کاری نشده است و با احتساب کارهای قبلی ادعا می شود که ۲۰ درصد پیشرفت کار انجام شده است. خواهش من این است که آقایان و مسئولین استان توضیح دهند که تا حالا برای تولید ۲۰۰هزار تن چه کار هایی کرده اند. باید از شرکت هایی که تحریم نیستند استفاده شود تا این هدف تأمین شود. امیدوارم این عزیزان که شبانه روزی تلاش می کنم و من قدردان هستم، از آنها خواهش می کنم توضیح دهند که تا کنون در این دو سال چه کاری انجام داده اند.

وی ادامه داد: قرار بود شرکت ملی مس تولید ۲۰۰هزار تن را به شرکت خصوصی واگذار بکند که متأسفانه تا کنون این کار هم انجام نشده است. نظر ما این است که هم راستا و موازی با قرارگاه خاتم الانبیا که متعهد به تولید ۲۰۰ هزار تن است، با شرکت دیگری قرارداد بسته شود که اگر خاتم الانبیا نتوانست، آن شرکت بتواند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار یازاکومبنی بر اینکه،  در این دو سال که مسأله مس سونگون مطرح شده است، آورده مس سونگون برای آذربایجان دقیقاً چه بوده است؟گفت: تأسیس شرکت مس سونگون آذربایجان را من از سال ۹۳ مطرح کرده ام و شرکتی با نام شرکت مس و …. آذربایجان را تأسیس کرده ایم و هیأت مدیره و مدیرعامل آن هم تعیین شد. تا سال ۹۴ کار پیشرفت و در سال ۹۵  که من رأی نیاوردم، قضیه مسکوت ماند. بعداً که دوباره انتخاب شدم قضیه را پیگیری کردم  ولی تا اینجا متأسفانه هنوز موفق نشده­ایم این شرکت را تشکیل بدهیم. کار خاصی انجام نشده و هرچه گفته می شود بر روی کاغذ بوده و دروغ است.

دهقانی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار در خصوص اینکه، آیا می توانیم بگوییم آورده آن صفر بوده است؟ بله تقریباً صفربوده،توضیح مفصل را ارائه کردم؛اما تلاش خواهیم کرد که با دستو رئییس جمهور محترم، این کار انجام شود؛ و به کسانی که شعار می دهند می گویم که ما کاری با شعار نداریم و باید کار را عملیاتی کرد. شرکت مس حق و حقوق ما را نداده است. مثلاً برای ساخت بزرگراه ورزقان نوردوز با سپاه قرار داد امضا کرده است اما تا به امروز به آن تن نداده است. و فقط شعار می دهند. یا اینکه، پارسال مصوب کردیم که شرکت مس بابت خساراتی که به شهرستان روزقان وارد کرده است، از جمله به راهها، آب، مزارع و غیره، ۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص بدهد، اما متأسفانه گردن کلفتی کرده و نمی دهد. یا اینکه باید ۱۵ درصد حقوق معادن را بدهند که نمی دهند. حتی طبق مصوبه شرکت ملی مس، مس سونگون باید ۴۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای زیرساخت های شهرستان ورزقان بدهد، که این را هم نمی دهند. متاسفانه مبالغ را در جاهایی هزینه می کنند که به نفع جایگاه و پست و موقعیت خودشان باشد.

وی ادامه داد: من واقعاً از کارهای اینها بسیار ناراحتم، ولی چون پول کلان دارند، برخی افراد موثر را تحت تأثیر قرار می­دهند و ما نمی توانیم حقوق قانونی مردم شهرستان ورزقان را استیفا کنیم. به عنوان مثال، باشگاه فرهنگی ورزشی مس را از ورزقان به تبریز منتقل کرده­اند. در دروزقان ۲۰ کارمند و کارگر را اخراج کرده­اند و به جای اینکه برای مردم منطقه در حوزه‌های مختلف فرهنگی و ورزشی و غیره خدمات بدهند، در سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومن پول باشگاه را در تبریز با سند سازی حیف و میل کرده اند. برای خرید لوازم ورزشی و توپ، دو نیم میلیارد تومان سند سازی کرده اند. متأسفانه به مردم ورزقان ظلم می­کنند. این باشگاه مال ورزقان است و در ورزقان ثبت شده و باید بودجه اش در آنجا هزینه شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه طبق آمارها، از جمله آمار مرکز مطالعات مجلس، ورزقان جز شهرستان های کم برخوردار از نظر اشتغال است، این آمار با وجود معدن و ثرورتی به این بزرگی در این منطقه تناقض داردتشریح کرد: مدیرعامل جدید این مجموعه و همچنین مدیران پایین دستی فامیل های خود را یا افرادی را از طریق هدیه و رشوه و سفارش مسئولان استان، در آنجا استخدام می کنند. در حالی که این کاملاً خلاف قوانین است چون طبق قوانین باید از نزدیک افراد به معدن در معدن استفاده شود. من این موضوع را در قالب نامه ای به وزیر محترم کشور اطلاع داده ام و وزیر کشور نیز به استاندار ارجاع داده اند ولی استاندار هم کاری نمی کند، چون منافع آنها این است که بلبشو باشد و آنها بتوانند افرادی را که سفارش می کنند بتوانند وارد مس سونگون شوند. با جاهای دیگر نیز نامه نگاری کرده ام. ماده ۴۷ قانون برنامه ششم می گوید که باید از نزدیک ترین محل به معدن نیروی کار تأمین شود. ماده ۱۱۹ قانون کارمیگوید که باید اداره کار اشتغال را فراهم کند. همه اینها به مردم ورزقان ظلم می کنند و مدیران شرکت به قانون تمکین نمی کنند و این امر موجب ناراحتی مردم شهرستان ورزقان است. متاستفاه مسئولین عالی رتبه دولتی در استان به قانون تمکین نیم کنند.

وی در پایان خاطر نشان شد:  تشکر می کنم از پایگاه خبری یازاکو  که این مصاحبه ها را انجام می دهید و جسارت دارید و برای اقتصاد آذربایجان شرقی، و معدن مس سونگون تلاش می کنید. وظیفه همه ی ما اعم از نماینده مردم و رسانه ها این است که برای منافع زودگذر و با اخذ مثلاً ده میلیون، مشکلات اساسی اقتصادی را لاپوشانی نکنیم. در اینجا این پتانسیل هست که در سال ۲۰ میلیون دلار برای مردم استان ثروت خلق بکنیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=113294

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});