• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
4
دیلی صباح گزارش داد؛

آغاز دوران طلایی ارزهای دیجیتال 

  • کد خبر : 113999
  • 18 مرداد 1402 - 15:00
آغاز دوران طلایی ارزهای دیجیتال 
یازاکو - سیستم‌های مالی دیجیتال و روش‌های پرداخت در حال جایگزینی پول نقد در سطح جهان هستند و ارز دیجیتال راه را برای تراکنش‌های پولی آینده و معرفی گزینه‌های پرداخت جدید هموار می‌کند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح، جهان در حال تغییر است، سیستم های مالی، سیستم های پرداخت و نقل و انتقالات همگی در حال  دیجیتالی شدن هستند.

استفاده از پول نقد در سراسر جهان در حال کاهش است. ارز دیجیتال  به عنوان یک شیوه پرداخت  کاملاً جدید آینده پول و سیستم های پرداخت است.

دیجیتالی شدن جوامع و اقتصاد جهانی را متحول می کند. تقاضای پس از همه گیری برای خدمات آنلاین و به طور کلی برای بخش خدمات، تأثیرات عمیقی بر اقتصادها داشته است. 

از این نظر، همه‌گیری سال ۲۰۲۰ در واقع دوره‌ای بود که دگرگونی‌های پنج تا ده ساله به یکباره اتفاق افتاد و فناوری با سرعتی باورنکردنی وارد زندگی ما شد.

حتی فناوری‌های کریپتو نیز امروزه ساختار مالی متعارف را متزلزل می‌کنند.

به نظر می رسد فناوری بلاک چین در پشت ارزهای دیجیتال منبع اصلی این تغییر باشد.

بررسی ها نشان می دهد که ۶۰ درصد کشورها فقط به همین دلیل به CBDC ها علاقه مند هستند.

دوران طلایی ارزهای دیجیتال

امروزه احتمالاً CBDC ها یکی از داغ ترین موضوعات مورد بحث در سراسر جهان هستند. به طور خاص، به نظر می رسد ماه های آینده یک دوره فعال و هیجان انگیز برای CBDC ها یا ارزهای دیجیتال باشد.

به همین دلیل است که اظهار نظر در مورد این علاقه فزاینده به ارزهای دیجیتال ضروری است.

به عنوان یک واقعیت شناخته شده، حتی حواله‌های الکترونیکی که امروزه از طریق بانک‌ها انجام می‌دهیم، در واقع بخشی از یک فرآیند مبتنی بر پول کاغذی است که در گاوصندوق نگهداری می‌شود.

در حالی که سیستم مالی متعارف بر روی این پول فیزیکی ساخته شده است، این فرآیند با فرآیند دیجیتالی شدن در شرف تغییر است.

ارزهای دیجیتالی تنظیم شده ای هستند که توسط بانک های مرکزی صادر شده اند و حداقل در تئوری، نیازی به نگهداری و ذخیره ارز فیزیکی به عنوان سپرده در بانک ها (برای استفاده الکترونیکی) نخواهد داشت.

انتظار می رود آنها مکمل ارزهای فیزیکی و تسهیل تحول مالی و انطباق دیجیتالی شدن را سبب شوند.

در همین حال، برخلاف پول الکترونیکی موجود که می‌توان آن را بدهی بانکداری استاندارد امروزی دانست، CBDCها به عنوان بدهی خود بانک‌های مرکزی منتشر خواهند شد.

از این رو، هم اعتماد بیشتری به کاربران می دهد، هم دست بانک های مرکزی و سیاست گذاران را برای مانور بیشتر باز کرده و نفوذ آنها را افزایش می دهد.

انتظار می رود که فدرال رزرو (بانک مرکزی در ایالات متحده) پس از راه اندازی سیستم پرداخت سریع FedNow در ماه جولای، کار خود را برای یک CBDC عمده فروشی افزایش دهد.

بانک مرکزی اروپا (بانک مرکزی در منطقه یورو) همچنین قرار است برنامه آزمایشی یورو دیجیتال را در پاییز ۲۰۲۳ آغاز کند که چند سالی است ، به شکل جدی  دنبال می شود.

کمیسیون اتحادیه اروپا چارچوب قانونی یورو دیجیتال را نیز آماده کرده است.

سوئد با برنامه آزمایشی  e-krona خود پیشرفت قابل ستایشی در اروپا داشته است.

پیش بینی می شود که فرآیندهای اجرایی پروژه های ارز دیجیتال در بریتانیا و ژاپن نیز به ترتیب تا سال ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ آغاز شود.

روسیه که پس از جنگ در اوکراین تحت تحریم‌های بی‌سابقه‌ای قرار گرفت، آزمایش‌ روی روبل دیجیتال را در آگوست ۲۰۲۳ آغاز کرد.

روسیه و چین CBDCها را جایگزین مهمی برای هژمونی مالی غرب می‌دانند.

پروژه یوان دیجیتال چین (e-CNY) احتمالاً شناخته شده ترین و تا حد زیادی پیشرفته ترین پروژه در بین پروژه های CBDC در اقتصادهای بزرگ است.

چین در حال حاضر به صدها میلیون کاربر در زمینه های مختلف آزمایشی رسیده است.

ترکیه به لطف زیرساخت های دیجیتالی قوی و تقاضای بالا، روند دیجیتالی شدن سریع در امور مالی و خدمات عمومی را تجربه می کند.

در سال ۲۰۲۳، فناوری‌های پرداخت یا تراکنش با کد QR و FAST (که هر دو از ارکان مهم اقتصاد دیجیتال و دیجیتالی‌سازی در امور مالی هستند) نیز فراگیر خواهند شد.

بانک مرکزی ترکیه سخت کار می کند تا ترکیه را به یکی از اولین کشورهایی تبدیل کند که پول دیجیتال را پذیرفته است.

بانک مرکزی ترکیه اولین پرداخت را به لیر دیجیتال ترکیه در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۲ از طریق شبکه پایه بلاک چین (شبکه لیر دیجیتال ترکیه) انجام داد.

این تاریخ نقطه عطف مهمی برای لیر دیجیتال است.

در سال ۲۰۲۳، چندین بانک جدید و سرمایه گذاری فین تک به این فرآیند اضافه خواهند شد.

بر این اساس، روند توسعه CBDC یا ارزهای دیجیتال امروزه در اکثر کشورها ادامه دارد. با این حال، همانطور که کشورهایی وجود دارند که قبلاً CBDC صادر کرده اند (مانند باهاما، جامائیکا و نیجریه)، همچنین باید توجه داشت که پروژه های CBDC در برخی از کشورها (به دلیل عدم تقاضا برای استفاده گسترده) متوقف شده است.

البته، دلیل علاقه هر کشور به CBDC ممکن است متفاوت باشد. این یک فرصت منحصر به فرد برای برخی کشورها برای افزایش شمول مالی است.

برای برخی دیگر، می تواند جایگزین مناسبی برای دلار و معماری مالی جهانی غرب محور باشد.

همچنین ممکن است یک نوآوری حیاتی باشد که می تواند از ایده تجارت با ارزهای ملی که توسط قدرت های نوظهور مانند ترکیه مطرح شده است، حمایت و ترویج کند.

انتظار می رود چندین مزیت دیگر از جمله شفافیت، سرعت و کاهش هزینه های تراکنش های مالی را به همراه داشته باشد.

CBDCها همچنین از نظر نقل و انتقالات اجتماعی، مشوق ها و عملکرد مؤثرتر مکانیسم اعتبار کمک خواهند کرد.

پشتیبانی ضمانت نامه ایالتی یا بانک مرکزی مزیت بزرگ دیگری برای ارزهای دیجیتال خواهد بود.

آنها پتانسیل حمایت از تلاش ها برای دیجیتالی کردن و ایجاد یک معماری مالی جهانی چندقطبی جدید را دارند.

به عنوان مثال، برای برخی از کشورها مانند روسیه، چین و ایران، این علاقه ممکن است به عنوان راهی برای دور زدن تحریم های مالی منعکس شود.

در همین حال، در حالی که بیشتر پروژه‌های CBDC که تاکنون آزمایش شده‌اند، CBDC‌های خرده‌فروشی بوده‌اند (در دسترس عموم قرار گرفته‌اند)، علاقه روزافزون به CBDC‌های عمده فروشی در آسیا (به‌ویژه پس از جنگ در اوکراین) گواهی بر این اولویت‌های سیاسی است.

دیجیتالی شدن

فرآیند دیجیتالی شدن مالی در واقع از سال ها پیش آغاز شد که پول الکترونیکی جایگزین پول فیزیکی شد. کارت‌های اعتباری، حساب‌های بانکی، کیف‌پول‌های الکترونیکی، برنامه‌های پرداخت، توکن‌های دیجیتال و سیستم‌های پرداخت آنلاین از قبل فرآیند دیجیتالی‌سازی پولی را آغاز کرده‌اند.

انقلاب کریپتوکارنسی در سال ۲۰۰۸ و همه‌گیری در سال ۲۰۲۰ سرعت این تحول را تسریع کردند.

با این حال، در حالی که همه این پول‌های الکترونیکی مرسوم یا دیجیتالی‌سازی مالی توسط بانک‌ها و تحت حمایت یا ضمانت بانک‌های مستقل منتشر شده‌اند، CBDC‌ها نوع جدیدی از ابزار پرداخت خواهند بود که مستقیماً توسط بانک‌های مرکزی ارائه و تضمین می‌شوند.

یکی دیگر از مزایای مهم CBDC ها این است که از آنجایی که حساب ها و پول مستقیماً توسط بانک مرکزی ارائه می شود (مشتریان قبلاً پول الکترونیکی خود را در بانک ها داشتند)، از خطرات ناشی از بانک ها و رویدادهایی مانند عملیات بانکی به راحتی جلوگیری می شود.

برخلاف پول الکترونیکی قدیمی، نیازی به داشتن پشتوانه فیزیکی در صندوق های بانکی یا بانک مرکزی نخواهد بود.

با همه این دلایل، به نظر می رسد سال ۲۰۲۳ برای ارزهای دیجیتال خود بانک های مرکزی، CBDCها، سال پر حادثه و هیجان انگیزی باشد، اما شاید برای ارزهای دیجیتال نه.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=113999

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});