• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
4

برداشت ۵۰۰ تن سماق در شهرستان هوراند/ سماق شهرستان هوراند از نظر کیفیت مقام اول کشوری دارد

  • کد خبر : 116433
  • 08 شهریور 1402 - 14:15
برداشت ۵۰۰ تن سماق در شهرستان هوراند/ سماق شهرستان هوراند از نظر کیفیت مقام اول کشوری دارد
یاز اکو - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هوراند از برداشت سماق در سطح بیش از ۷۰۰ هکتار باغات این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، سیدرضا تاج الدینی در نشست خبری با اصحاب رسانه عنوان کرد: سماق هوراند از مساحت تقریبی ۷۰۰ هکتار برداشت میشود که ۵۵۰ هکتار بصورت خودرو و مابقی در باغات و اراضی اشخاص کشت شده است پیش بینی ما برداشت ۵۰۰ خوشه سماق بوده و تقریبا شرایط آب و هوایی اکثر روستاهای شهرستان برای رشد این گونه با ارزش بسیار مناسب است.

وی گفت: سماق یکی از گونه های گیاهی جنگلی این شهرستان است است که به طور معمول به حالت خودرو و در دامنههای وحشی چوب،زارها ،چمنزارها صخره ها، دره های گود و اطراف جاده ها رشد میکند.

وی ادامه داد: سماق به جهت بهره وری بیشتر اکنون دیگر جایگزین کشت غلات دیم گردیده است .

مدیر جهاد کشاورزی هوراند گفت: اگر بخواهیم نام های روستاهایی که در آن سماق کشت میشود نام ببریم اعم از ، وروجن علیا و سفلی تابستانق ،آقبراز ازناب سفی و ،علیا ،صوفی، ملالو ، گورمدرق ، هوین طین شیخ ،بران رزدره سی ،کورن ،کویر قره درویش و…. اما بیشترین مساحت را برای سماق اراضی روستاهای آقبراز وروجن علیا و سفلی و تابستانق به خود اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به اینکه سماق تولیدی هوراند محصولی کاملا سالم ارگانیک و عاری از هرگونه آلاینده های شیمیایی است گفت: از نظر کیفیت سماق شهرستان مقام اول کشور را دارد و از نظر مساحت نیز بیشترین مساحت را در آذربایجان شرقی دارد .

وی خاطر نشان شد: سماق این منطقه به لحاظ دارا بودن رنگ قرمز ،طبیعی طعم خوب و بازار پسندی یکی از مرغوبترین و اصلی ترین نوع سماق موجود در کشور است.

تاج الدینی گفت: عملکرد محصول سماق از هر هکتار حدود ۸۰۰ کیلوگرم تا یک تن در هکتار برآورد شده است.

وی گفت: تکثیر این محصول ارزشمند اغلب به صورت پاجوش بوده که در سال‌های اخیر تحقیق و تولید نهال سماق از طریق کشت بافت و همچنین بذر به روش آزمایشگاهی انجام یافته و در مطالعه و بررسی وضعیت تولید در شهرستان می‌باشد همچنین ایجاد سامانه‌های آبگیر و بانکت بندی در باغات سماق جهت ذخیره آب باران به صورت الگویی در برخی باغات انجام می‌گردد.

لازم به ذکر است: باروری و غنچه سماق بعد از عید و فصل بهره برداری این محصول از اواسط مرداد شروع شده و تا اواخر شهریور ادامه دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=116433

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});