• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

۵ جاذبه دیدنی تبریز که حتما باید ببینید

  • کد خبر : 117276
  • 18 شهریور 1402 - 13:30
۵ جاذبه دیدنی تبریز که حتما باید ببینید
یاز اکو - تبریز شهری باستانی و تاریخی است که در شمال غرب ایران واقع شده است. تبریز پایتخت تاریخی آذربایجان و یکی از مراکز فرهنگی، اقتصادی و صنعتی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اعتمادآنلاین، تبریز دارای بسیاری از جاذبه‌های گردشگری است که هر فردی را به خود جذب می‌کند. در ادامه به معرفی ۶ جاذبه گردشگری در تبریز می‌پردازیم که در سفرتان می‌بایست از آن‌‌ها دیدن کنید.

۱.ارگ تبریز

ارگ تبریز یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین بناهای تاریخی ایران است که در شهر تبریز واقع شده است. این ارگ در دوران صفویه به عنوان محل سکونت شاهان و حکومت ایران مورد استفاده قرار می‌گرفت و بسیاری از رویدادهای تاریخی در آن رخ داده است. ارگ تبریز در سال ۱۳۷۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است و اکنون به عنوان یک موزه بازدید کنندگان را پذیرا است. ارگ تبریز دارای معماری منحصر به فرد و زیبایی است که نشان‌دهنده فرهنگ و هنر ایرانی است. این ارگ از چهار بخش اصلی تشکیل شده است: دربارخانه، سردربار، حمام و مسجد. هر یک از این بخش‌ها دارای ساختمان‌ها، تزئینات، نقاشی‌ها و آثار هنری متنوع و باارزشی هستند که دیدن آن‌ها برای هر بازدید کننده‌ای لذت‌بخش است. با پرواز تهران تبریز به دیدار شهری می‌روید که سال‌ها قبل به صورت بلند مدت پایتخت ایران بوده است پس نمی‌توان از دیدنی‌های آن ساده گذر کرد زیرا بار زیادی از تاریخ را به دوش می‌کشد.

ارگ تبریز یا ارگ علیشاه، باقیمانده‌ای از مسجد جامع علیشاه است که در قرن هشتم هجری توسط تاج‌الدین علیشاه جیلانی، وزیر سلطان محمد خدابنده و سلطان ابوسعید ایلخانی، ساخته شد. این مسجد بزرگترین و زیباترین مسجد دوران ایلخانان بود که متاسفانه به دلیل فرو ریختن طاق آن و تخریب‌های بعدی، تنها دیواره‌ای از آن باقی مانده است. ارگ تبریز در طول تاریخ شاهد حوادث و رویدادهای مختلف بوده است. در دوران قاجار، این بنا به عنوان قلعه نظامی، سربازخانه، کارخانه ریخته‌گری توپ و عمارت کلاه فرنگی استفاده شده است. در دوران پس از مشروطه، این بنا نقطه تمرکز مدافعان تبریز در برابر حملات روس‌ها بود. در دوران پهلوی، بخش‌های اضافه شده به دیواره‌های نخستین تخریب شدند. در دوران پس از انقلاب، فضای پیرامون این بنا به منظور ساخت مصلای بزرگ تبریز تغییر کرد. این بنا نماد فرهنگ و هویت آذربایجان است که با وجود سال‌های فروپاشیدگی، همچنان پابرجاست. این بنای تاریخی سالانه میزبان گردشگران زیادی است که از شهر های مختلف با رزرو بلیط هواپیما به تبریز سفر می‌کنند.

۲.موزه قاجار

موزه قاجار یکی از موزه‌های شهر تبریز است که در محل خانه امیرنظام گروسی و در محله ششگلان قرار دارد. این موزه نمونه‌ای از معماری و فرهنگ دوره قاجار را به نمایش می‌گذارد. خانه امیرنظام گروسی که اکنون به عنوان موزه قاجار شناخته می‌شود، در دوران ناصرالدین شاه ساخته شده است. امیرنظام گروسی یکی از رجال سیاسی و نویسندگان دوران قاجار بود که در زمینه‌های مختلف خدمات بسیاری به کشور داد. وی اولین کسی بود که ماشین آلات ضرب سکه، تمبر و چاپ آن را به ایران آورد. همچنین در تاسیس مدرسه‌های مظفریه و رشدیه نقش داشت.

این خانه در سال ۱۳۷۰ توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شد و پس از مرمت و بازسازی، در سال ۱۳۸۵ به عنوان موزه قاجار راه‌اندازی شد.این موزه دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی است که حوض‌ها و باغچه‌های زیبایی را در بر دارند. ستون‌های خانه با سرستون‌های منحصر به فرد، پنجره‌های مشبک با شیشه‌های رنگین، آینه‌کاری‌ها و گچبری‌های زیبا، تالار‌ های داخلی، زیرزمین وسیع با حوضخانه و سقف آجرکاری، از جمله بخش‌های جذاب این خانه هستند. موزه قاجار در نزدیکی مقبره‌الشعراء تبریز قرار دارد که محل دفن بسیاری از شعرای بزرگ تبریز است. همچنین این موزه در فاصله کمی از بازار تبریز و سایر جاذب های تاریخی شهر قرار دارد. پیشنهاد می‌کنیم اگر با خرید بلیط هواپیما تهران تبریز قصد سفر به تبریز را دارید حتما بازدید از این موزه را در برنامه سفر خود قرار دهید.

۳.ائل گلی

باغ ائل گلی یک باغ تاریخی است که در دوران آق قویونلوها احداث شده و در دوران صفویان، قاجاریان و پهلوی توسعه و مرمت یافته است. این باغ دارای درختان سرسبز و گل‌های رنگین است که باعث زیبایی و آرامش آن می‌شوند. باغ ائل گلی در سال ۱۳۸۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. استخر ائل گلی یا دریاچه شاه گلی یک استخر بزرگ است که در مرکز باغ قرار دارد و به آن دریاچه مردم هم می‌گویند. عمق این استخر ۱۲ متر است و آب آن از رودخانه لیقوان تامین می‌شود. در اطراف استخر، قایق‌های رنگین وجود دارند که مسافران می‌توانند با آن‌ها قایق‌سواری کنند و لحظات خوشی را تجربه کنند. همچنین منظره زیبای کوه‌های اطراف، نورپردازی شبانه و صدای آب باعث جذابیت بیشتر این استخر می‌شود.

۴.مقبره الشعرا

مقبره الشعرا یا آرامگاه شاعران، محل دفن برخی از شاعران و ادیبان ایرانی است که در شهر تبریز واقع شده است. این مقبره در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی توسط حسین سامی، مورخ و نویسنده معروف، به عنوان بخشی از پارک امام خمینی (ره) ساخته شد. مقبره الشعرا شامل چندین بخش است که هر یک به نام یکی از شاعران بزرگ ایرانی مشهور هستند. مقبره الشعرا یکی از جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی تبریز است که هر ساله بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند. این مقبره نماد احترام به شاعران و ادیبان ایرانی است که با شعر و اندیشه‌شان بخشی از تاریخ و فرهنگ این سرزمین را شکل داده‌اند. بعد از گشت و گذار در تبریز می توانید پرواز تبریز تهران را از سفرمارکت بخرید و به شهر خود بازگردید.

۵.مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین بناهای تاریخی شهر تبریز است که در خیابان شهید مطهری واقع شده ‌است. این مسجد که در کتاب‌های تاریخی از آن به‌عنوان «جامع کبیر» نیز نام برده شده، از ابتدای تأسیس مسجد جامع شهر تبریز بوده و بازار تبریز، گرداگرد آن شکل گرفته ‌است. مسجد جامع تبریز مربوط به دوره سلجوقیان تا دوره قاجار است و در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۷۱ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. معماری مسجد جامع تبریز یکی از زیباترین و باشکوه ترین نمونه های هنر اسلامی است که دارای چهار ایوان، دو مناره، شبستان‌های بزرگ و کوچک، محراب‌های زینتی و نقش برجسته‌های زیبا است. معماری این مسجد با توجه به شرایط اقلیمی، فرهنگی و تاریخی منطقه طراحی شده است و نشان دهنده توانایی و خلاقیت معماران ایرانی در دوران اسلام است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=117276

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});