• امروز : جمعه - ۱۵ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 5 July - 2024
6
سخنگوی وزارت خارجه:

آذربایجان به ما پیام داده قصدی برای اقدام نظامی علیه ارمنستان ندارد

  • کد خبر : 117466
  • 20 شهریور 1402 - 19:00
آذربایجان به ما پیام داده قصدی برای اقدام نظامی علیه ارمنستان ندارد
یازاکو - سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه، پاسخگوی خبرنگاران شد.

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست درباره تعرض به سفارت ایران گفت: این اقدام را شدیدا محکوم می‌‌کنیم این تعرض به در بیرونی بخش کنسولی سفارت صورت گرفته است. تعرض به یک مکان دیپلماتیک تلاش برای اخلال در روند بخش کنسولی سفارت و تعرض به حقوق شهروندانی است که برای دریافت خدمات کنسولی به سفارت مراجعه می‌کنند. اعتراض خود را در یادداشتی رسمی به مقامات فرانسه اعلام کردیم. قبل از این تعرض با توجه به احتمالی که می‌دادیم برخی با سوءاستفاده از شرایط مجددا دست به اقدامات تعرض آمیز به اماکن دیپلماتیک ما بزنند به دولت فرانسه و برخی دولت‌های اروپایی تذکر لازم را دادیم که تدابیر حفاظتی لازم را در چارچوب کنوانسیون ۱۹۶۱ وین تقویت و به مسؤولیت‌های خود در چارچوب تامین امنیت اماکن دیپلماتیک و فعالیت امن دیپلمات‌های ما متعهد باشند. این موضوع توسط مقامات فرانسه در حال پیگیری است مبتنی بر کنونسیون وین دولت فرانسه باید روند اداری درباره سفیر ایران در فرانسه انجام شده است.

کنعانی درباره کریدور شمال به جنوب گفت: کشورهای مختلفی به افزایش ظرفیت های این کریدور علاقه دارند، در نشست های مختلف دو و چند جانبه موضوع ارتقاب این کریدور محل گفت و گو است. واقعیت اقتصادی وزن خود را بر تحریف های منطقه ای تحمیل می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحریم های آمریکا اظهار کرد: انتطار ما این است که کشورها به تعهدات خود عمل کنند و در قبال هر اقدام غیرسازنده این حقوق را برای خود قائل است.

وی افزود: حضور نیرو‌های فرا منطقه‌ای را مخل ثبات می‌دانیم، زیرا تجربه نشان داده این نیرو‌ها به دنبال منافع خود هستند. نیرو‌های نظامی آمریکا به دنبال تامین ثبات نبودند انتظار داریم کشور‌ها برای حل و فصل اختلافات مرزی در چهارچوب ساز و کار‌های منطقه‌ای عمل کنند.

کنعانی درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی اظهار کرد: ماهیت این رژیم غاصب است و برای دستیابی به منافع خود از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کند این تهدیدات باید مورد توجه مراجع مسئول قرار بگیرد که چطور به خود حق چنین تهدیدی می‌دهد. غلط می‌کنند چنین اقدامی انجام دهند و ایران نسبت به هیچ طرفی در این باره مسامحه نخواهد کرد و رژیم صهیونیستی باید فکر کند که جمهوری اسلامی در باره هر اقدام احمقانه لحظه‌ای دریغ نخواهد کرد، ایران همواره نسبت به ماهیت خطرناک این رژیم به کشور‌های میزبان هشدار داده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران و نتیجه اینکه اگر این تحریم‌ها برداشته نشود نیز بیان کرد: درباره رفع تحریم‌ها انتظار ایران این است که کشور‌های متعاهد در چارچوب برجام به تعهدات خود پایبند باشند و در قبال هر اقدام غیرسازنده ایران این حقوق را برای خود قائل است که متناسب با هر اقدام، اقدام صورت بگیرد و برای حقوق خود از کسی اجازه نخواهد گرفت. اجازه دهید شرایط را بببینم و متناسب با شرایط اقدامات ایران انجام خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره میدان نفتی آرش هم عنوان کرد: موضوع فنی است و در چارچوب مذاکرات فنی بین ایران و دولت کویت این موضوع دنبال خواهد شد. حفظ حقوق ایران حتما مورد توجه دولت جمهوری اسلامی ایران است و در این زمینه غفلت و کوتاهی صورت نخواهد گرفت. موضوعات فنی ماهیت خود را دارند و طرح آن‌ها در رسانه‌ها کمک کننده نیست.

وی در باره دیدار وزیر اطلاعات با خبرنگاران رسانه‌های بیگانه گفت: ما بار‌ها اعلام کردیم که در نقش آفرینی طرف‌های خارجی در دامن زدن به اغتشاشات سال قبل تردیدی نیست. نشست اخیر وزیر اطلاعات این رژیم در لندن درباره حمایت مالی از این نشست تنها گوشه کوچکی از یک ماجرای بزرگ است. اظهارات اخیر وزیر محترم اطلاعات کشورمان را در باره کشف و خنثی سازی حدود چهل بمب این نشان دهنده بخش کوچکی از طراحی تروریست‌ها برای کشتار شهروندان ایرانی است و بیش از پنجاه سرویس اطلاعاتی بیگانه جلسانی را در شهر‌های مختلف کشور‌ها برگزار کردند که نشان دهنده وجه دیگری از طراحی‌های بیگانگان برای ایجاد نا امنی در خاک ایران است.

کنعانی درباره آخرین وضعیت مذاکرات گفت: ایران همواره اعلام کرده است که به مسیر دیپلماسی پایبند است و برای رفع تحریم‌های ظالنانه در تلاش است، مسیر مذاکرات و تبادل پیام‌ها باز است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=117466

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});