• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

هشدار اردوغان به هند/ بدون حضور ترکیه هیچ گذرگاه تجاری وجود نخواهد داشت

  • کد خبر : 117770
  • 25 شهریور 1402 - 15:00
هشدار اردوغان به هند/ بدون حضور ترکیه هیچ گذرگاه تجاری وجود نخواهد داشت
رئیس جمهور ترکیه مخالفت خود را با برقراری مسیر حمل و نقلی که جنوب آسیا را به اروپا وصل می‌کند، ابراز داشت.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از فارس، رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه مخالفت خود را با برقراری دالانی که جنوب آسیا را به اروپا وصل می‌کند و ترکیه را دور می‌زند، بیان کرد.

به گزارش وبگاه «میدل ایست آی»، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه از طرح اعلام شده توسط سران هند، عربستان سعودی و اتحادیه اروپا برای ایجاد دالان تجاری که جنوب آسیا را به اروپا وصل می‌کند، انتقاد کرد.

اردوغان گفت: «ما می‌گوییم بدون ترکیه هیچ دالانی وجود ندارد. ترکیه مرکز مهم تولید و تجارت است. راحت‌ترین مسیر برای تردد از شرق به غرب باید از ترکیه عبور کند.»

بر اساس این گزارش، این مسیر حمل و نقل که دالان اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا نامیده می شود، با هدف ایجاد خطوط راه آهن و کشتیرانی است که از امارات متحده عربی، عربستان سعودی، اردن و فلسطین اشغالی می‌گذرد و سپس به یونان و اروپا می رسد.

در جریان برگزاری نشست سران ۲۰ در شهر «دهلی نو» یادداشت تفاهمی در مورد این مسیر توسط اتحادیه اروپا، هند، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ایالات متحده و سایر شرکای گروه ۲۰ امضا شد.

این پروژه در حالت کنونی خود ترکیه را دور می‌زند. اردوغان گفت که آگاه است بسیاری از کشورها با ایجاد دالان‌های تجاری سعی در گسترش نفوذ خود در منطقه دارند.

رئیس جمهور ترکیه اظهار داشته که آنکارا از طرح برای اتصال ترکیه  به خلیج فارس از طریق عراق که پروژه «جاده توسعه» نام دارد، حمایت می‌کند.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز پیشتر نیز از طرحی برای ساخت گذرگاه خطوط ریلی و باری میان رژیم صهیونیستی، هند، عربستان سعودی، امارات،‌ اردن و اتحادیه اروپا با هدف افزایش تجارت و همکاری سیاسی خبر داده بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=117770

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});