• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
2

پرورش شتر در شهرستان مرند حمایت می شود/ تولید سالانه ۶۰ تن گوشت شتر در شهرستان مرند

  • کد خبر : 118337
  • 31 شهریور 1402 - 13:30
پرورش شتر در شهرستان مرند حمایت می شود/ تولید سالانه ۶۰ تن گوشت شتر در شهرستان مرند
یاز اکو - معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: پرورش شتر در شهرستان مرند حمایت می شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، اسماعیل الهیاری در بازدید از واحد پرورش شتر آقای سیدحسن اربابی، واقع در اراضی روستای گلین قیه و آقای تهمتن واقع در بخش یامچی و بررسی مسائل و مشکلات این واحدها از نزدیک، افزود: شتر حیوانی است که به دلیل شرایط خاص فیزیکی و فیزیولوژی، توانایی زندگی و سازگاری با شرایط سخت را دارد، از گرمای روز برای گرم کردن بدن خود در طول شب و هنگام کاهش دما استفاده می‌کند. این حیوان در استفاده از مراتع با دام‌های دیگر رقابت نمی‌کند چرا که غذای او گیاهانی است که دیگر دام‌ها توان استفاده از آنها را ندارند. تصویری که از شتر در ذهن همه ما جای دارد زندگی در کویر و مناطق خشک و کم آب است، چرا که پرورش شتر در مناطق کویری و خشک کشور از قدیم الایام به صورت سنتی وجود داشته است. امروزه با توجه به خشکسالی‌ها و کاهش بارش‌ها در کشور، مناطق بسیاری با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند. بسیاری از دام‌ها مانند گاو و گوسفند برای مفید و اقتصادی بودن نیاز به مراتع خوب و آب کافی دارند اما شتر بدون این ویژگی‌ها می‌تواند اقتصادی باشد. به عبارت دیگر پرورش شتر پتانسیلی دارد که می‌توان با آن تهدید خشکسالی را به فرصتی برای کسب درآمد و توسعه اقتصادی مناطق تبدیل کرد. گوشت شتر با سایر انواع گوشت قرمز متفاوت است، گوشت شتر پتاسیم، آهن و روی کمتر و کلرور سدیم بالاتری از گوشت گاو دارد و مقدار چربی در لاشه شتر کم است به دلیل همین چربی میان بافتی کم، گوشت شتر برتری بیشتری در مقایسه با گوشت‌های چرب دارد و چربی گوشت آن یک تا ۲ درصد کمتر از گوشت گاو است.

وی با بیان اینکه این طرح به لحاظ استفاده از نیروهای بومی منطقه و همچنین بحث گردشگری می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد روستای بارده داشته باشد، تصریح کرد: متقاضیان علاقه‌مند به پرروش شتر می‌توانند به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، معاونت امور دام سازمان جهادکشاورزی استان و جهادکشاورزی شهرستان محل تقاضا مراجعه کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند با اشاره به خشکسالیهای اخیر و وضعیت مراتع در برخی از مناطق شهرستان، گفت: شتر نسبت به کم‌آبی مقاوم و قادر است شرایط مختلف آب و هوایی را تحمل کند، این حیوان به دلیل دستگاه گوارش منحصر به فرد خود علوفه‌هایی که به عنوان خوراک برای دیگر دام‌ها کاربرد ندارد به راحتی استفاده می‌کند.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان با اشاره به این‌که چَرای شتر به گونه‌ای است که گیاه را از ریشه در نمی‌آورد، گفت: این حیوان به گونه‌ای از این گیاهان تغذیه می‌کند که شبیه هرس کردن است و باعث تقویت پوشش گیاهی منطقه می‌شود. این مساله مانع طوفان‌های نمکی هم خواهد بود.

الهیاری با اشاره به اهمیت شتر افزود: شتر در سرتاسر دنیا بعنوان یک گونه مقاوم، کم توقع و با پتانسیل بالا معرفی شده است که اهمیت پرورش آن در دنیا، با توجه به افزایش اقلام خوراکی، کمبود مراتع و همچنین فرآورده‌های تولیدی منحصر به ‌فرد این حیوان در مقایسه با دیگر حیوانات در حال افزایش است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند افزود: گوشت شتر دارای شباهت زیادی به گوشت گاو دارد، شیر شتر نیز سرشار از ویتامین سی بوده که اهمیت شیر تولیدی این حیوان را دو چندان می‌کند.

وی با بیان اینکه در شهرستان مرند حدود ۲۱۰ نفر شتر از نژادهای دوکوهانه و تک کوهانه در روستاهای گلین قیه، یامچی، شوردرق و… پرورش می دهند، عنوان کرد: سالانه حدود ۶۰ تن گوشت شتر و هفت تن شیر شتر در شهرستان مرند تولید می شود که محصولات شتر ارزش افزوده بالایی دارد و می‌تواند صادرات آن برای استان و کشور ارزآوری مناسبی داشته باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=118337

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});