• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1

۳۰ درصد عشایر استان اردبیل در سال گذشته دامداری را ترک کرده‌اند

  • کد خبر : 119229
  • 09 مهر 1402 - 10:45
۳۰ درصد عشایر استان اردبیل در سال گذشته دامداری را ترک کرده‌اند
یاز اکو - مدیرکل امور عشایر استان اردبیل گفت: سال گذشته ۳۰ درصد عشایر و در ۶ ماهه امسال نیز ۲۰ درصد ترک دامداری کردند و عدم وجود زیرساخت های کامل و همچنین عدم همراهی اعضای خانواده عشایر باعث کاهش جمعیت آنها شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، حاتم طهاس‌پور اظهار کرد: در هفته دفاع مقدس از عشایر استان اردبیل در قالب یک گروهان با تجهیز امکانات و هماهنگی‌های لازم توسط اداره کل امور عشایر استان اردبیل در رژه تهران شرکت کردند.

وی به دیگر برنامه های اجرا شده در هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: تجلیل از خانواده شهدا در شهرستان های مشگین شهر و خلخال، حضور در نمایشگاه رزمی، فرهنگی اردبیل، تجلیل از همکاران جانباز و ایثارگر از جمله برنامه هایی بود که در هفته دفاع مقدس اجرا کردیم.

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل بیان کرد: ۱ مهر الی ۱۰ مهر زمان کوچ عشایر می باشد و انتخاب این بازه زمانی براساس سه عامل نظرخواهی از خود عشایر، بازدید کارشناسان از مناطق ییلاقی و قشلاقی و شرایط آب و هوایی بوده است.

وی ضمن بیان اینکه ۵۰۰ تانکر آبرسانی هزارلیتری به مبلغ ۳ میلیارد تومان تامین و برای عشایر آبرسانی شد ادامه داد: نیازهای زیرساختی عشایر در هنگام کوچ از جمله آرد، گاز، آب و … توسط اداره کل امور عشایر استان در مسیر کوچ تامین می شود.

طهاس‌پور با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد عشایر اقدام به فروش مراتع خود کرده اند، بیان کرد: سال گذشته ۳۰ درصد عشایر و در ۶ ماهه امسال نیز ۲۰ درصد ترک دامداری کردند و عدم وجود زیرساخت های کامل و همچنین عدم همراهی اعضای خانواده به ویژه فرزندان خانوارهای عشایری با این سبک زندگی جمعیت عشایری نیز با کاهش مواجه می باشد.

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل با اشاره به روز ملی روستا و عشایر گفت: برای شرکت در این نمایشگاه سه نفر از استان اردبیل در محورهای ساخت و تزئین آلاچیق، بوم‌گردی و گیاهان دارویی و صنایع دستی معرفی شده اند.

پروژه مجتمع آبرسانی آج چشمه

طهاس‌پور به پروژه مجتمع آبرسانی آج چشمه اشاره کرد و افزود: در این پروژه به ۲۳۴ قشلاق آبرسانی انجام داده ایم و همچنین ظرفیت پمپاژ را از ۵۰ لیتر در ثانیه به ۱۵۰ لیتر در ثانیه ارتقا دادیم و همچنین راه دو قشلاق در شهرستان گرمی و اصلاندوز نیز شن‌ریزی شد.

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل با اشاره به تسطیح، مرمت و بازگشایی ۱۲۵۹ کیلومتر از راه های عشایری استان اظهار کرد: در سال گذشته ۲۸ کیلومتر و در ۶ماهه امسال نیز ۱۴ کیلومتر از راه های عشایری شن ریزی شد که طبق برنامه تا پایان امسال ۱۶ کیلومتر دیگر نیز شن ریزی خواهد شد.

وی به موضوع آرد در جامعه عشایری استان اشاره کرد و گفت: هزار و ۳۰۰ تن آرد به عشایر مستقر در ییلاق تخصیص یافت و در تامین آرد مشکلی نداشتیم و برای همه خانوارهایی که در ییلاق حضور داشتند آرد توزیع شد و خانوارهای عشایر حتی در چند نوبت آرد دریافت کردند و این رقم نسبت به سال گذشته ۱۰۰ تن افزایش داشته است.

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل تصریح کرد: کل تولیدات زراعی، دامی و باغی عشایر استان اردبیل ۳۲۰ هزارتن و به ارزش ۵ هزارمیلیارد تومان می باشد و همچنین ۲۳ هزار مترمربع نیز از تولیدات صنایع دستی عشایر است.

خسارت هزارمیلیاردتومانی خشکسالی به عشایر

طهماس‌پور به خشکسالی های اخیر اشاره کرد و گفت: از پارسال تا دوماهه اول سال جاری هزارمیلیاردتومان خسارت در اثر خشکسالی به عشایر استان وارد شده است.

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل بیان کرد: برخی اختلافات اراضی بین عشایر و شرکت کشت و صنعت مغان و همچنین اراضی پایاب سدخدا آفرین وجود دارد که با همت مسئولین می تواند حل و فصل شود.

وی به کاهش جمعیت دام عشایر اشاره کرد و گفت: سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام وجود داشت که در ۶ ماهه امسال به یک میلیون و ۲۵۰ هزار راس کاهش یافته است و حتی کاهش برخی گونه های دامی از جمله شتر باعث به هم ریختن اکوسیستم منطقه و وجود آسیب های مختلفی شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=119229

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});