• امروز : چهارشنبه - ۲ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 22 May - 2024
3

آبخوان‌ های دشت تبریز در معرض آلودگی است

  • کد خبر : 121315
  • 26 مهر 1402 - 8:45
آبخوان‌ های دشت تبریز در معرض آلودگی است
یاز اکو - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تبریز نسبت به آلودگی آبخوان‌های دشت تبریز به عنوان یکی از منابع آبی هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، سعید پورحیدری در جمع خبرنگاران افزود: دشت تبریز از لحاظ موقعیت راهبردی ضمن واقع شدن در حد فاصل کلانشهر تبریز و دریاچه ارومیه، به عنوان بستر فعالیت بسیاری از مراکز صنعتی، کارخانه ها و بخش کشاورزی محسوب می شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که پساب های آلوده برخی از کارخانه های صنعتی و فاضلاب های شهری وارد این دشت بزرگ می شود، به واسطه املاح و مواد ریز و درشت موجود در این پساب ها و فاضلاب های صنعتی و شهری، علاوه بر آلودگی آب و خاک منجر به مسدود شدن منافذ خاک و به دنبال آن عدم تغذیه آبخوان های موجود در دشت تبریز خواهد شد که وقوع این امر در نهایت احتمال خطر فرونشست و مرگ آبخوان ها را در پی دارد.

پورحیدری در پایان بر لزوم بکارگیری روش های نوین همچون فیلتراسیون و تصفیه فاضلاب های صنعتی و شهری، تکرار بازچرخانی آب در مراکز صنعتی، گیاه پالایی و پاکسازی بیولوژیکی و سایر روش های موثر جهت حفاظت از این آبخوان ها تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، آبخوان ها منابع آبی زیرزمینی محسوب می شوند و سه حوضه آبریز اصلی و ۲۵ آبخوان در استان آذربایجان شرقی وجود دارد که مساحت این آبخوان ها بیش از سه هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع است

دشت تبریز، با مساحت سه هزار هکتاری در استان آذربایجان شرقی بزرگترین دشت موجود در این استان بعد از دشت‌های مرند و جلفاست. این دشت از شمال به دامنه‌های جنوبی کوه‌های میشو، از جنوب به دامنه‌های شمالی سهند، از شرق به محدوده شهر تبریز و از غرب به اراضی شوره زار و دریاچه ارومیه محدود می‌شود.

اصلی‌ترین راه ارتباطی به دشت تبریز در زمان حاضر راهی آسفالته است که از شهر تبریز شروع می شود و تا انتهای غربی محدوده دشت تبریز تا بندر شرفخانه امتداد می‌یابد، نزدیکترین فاصله از همین راه دسترسی به دشت تبریز ۱۰ کیلومتر و دورترین نقطه آن ۵۰ کیلومتر است.

این دشت از تبخیر نهشته های نمکی دریاچه ارومیه به وجود آمده است و بیشتر کارخانه های صنعتی تبریز در این دشت واقع شده اند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=121315

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});