• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

۲۰ هزار نفر در حوزه صنایع دستی آذربایجان‌شرقی اشتغال دارند

  • کد خبر : 121792
  • 29 مهر 1402 - 14:00
۲۰ هزار نفر در حوزه صنایع دستی آذربایجان‌شرقی اشتغال دارند
یاز اکو - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از اشتغال و فعالیت تعداد ۲۰ هزار نفر در حوزه صنایع دستی این استان خبر داد و گفت: اشتغال در این حوزه در حال افزایش است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، احمد حمزه زاده روز شنبه، حجم اشتغالزایی رشته های مختلف صنایع دستی آذربایجان شرقی را بسیار وسیع خواند و با تاکید بر اینکه می توان با ارایه تسهیلات و برگزاری دوره های مختلف آموزشی رقم کنونی را افزایش داد، افزود: صنایع دستی جزو حوزه هایی است که علاوه بر منافع و درآمدهای اقتصادی، در هویت بخشی و ارایه تاریخ و فرهنگ ایران اسلامی نقش موثری ایفا می کند.

وی مجموع رشته های زنده و فعال صنایع دستی آذربایجان شرقی را ۸۵ رشته اعلام و اظهار کرد: این رشته های متنوع و زیبا که هر کدام بیانگر تاریخ و نماد فرهنگی مناطق مختلف شهری و روستایی است، دارای پیشنه های تاریخی طولانی هستند که در تلاشیم ضمن توسعه آموزش آنها، با اجرای برنامه های تبلیغی، آموزشی و ترویجی جلوی نابودی آنها را تا حد امکان و توان بگیریم.

حمزه زاده سبدبافی، سوزن دوزی، سفالگری، گلیم بافی، معرق کاری و ساخت تابلو سنگ های با ارزش و مهمتر از آنها صنایع مربوط به نقره کاری را از صنایع دستی جذاب و مشتری پسند آذربایجان شرقی بیان کرد و گفت: هر کدام از این رشته ها در شهرستان های مختلف رواج داشته و مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته و روز به روز شاهد رشد صادرات در این زمینه ها هستیم.

وی ادامه داد: صنایع دستی همچون کیف، کفش، پوشاک و برخی اقلام خانگی و نقره کاری و معرق کاری از محصولات دست هنرمندان آذربایجان شرقی است که به دلیل کیفیت عالی مشتری های خوب از اقصی نقاط جهان به خصوص کشورهای اروپایی دارد.

حمزه زاده انتخاب شهرهای تبریز، اهر و اسکو به عنوان شهرهای ملی تولید صنایع دستی فرش، گلیم و چاپ کلاقه ای را مزیت بزرگ و مهم آذربایجان شرقی در حذب گردشگر برشمرد و گفت: با تلاش های انجام شده ثبت ملی شهرهای سردرود به خاطر تولید تابلو فرش، کوزه کنان در حوزه سفالگری و ممقان دوزی در شهر ممقان در دستور کار اداره کل و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار دارد.

وی برگزاری دهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی تبریز را یکی از اقدامات و برنامه های تقویمی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردگشری آذربایجان شرقی توصیف و اضافه کرد: حضور هنرمندان و فعالان صنایع دستی ۲۷ استان کشور در این نمایشگاه و ارایه آثار و محصولات هنری خود بیانگر پویایی این نمایشگاه است که سعی می کنیم سال آینده این نمایشگاه در سطح بین المللی برپا شود.

حمزه زاده تخصیص تعداد ۲۲۵ غرفه برای فعالان صنایع دستی کشور در نمایشگاه تبریز پس از چهار سال وقفه را نشانه ای خوب از استقبال هنرمندان دانست.

وی اهتمام جدی معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای احیای صنایع در دست فراموشی و از بین رفتن را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: در این راستا صنایع دستی مثل گره چینی در آذربایجان شرقی جزو اولویت های احیا قرار گرفته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=121792

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});