• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
9

بازار سهام در مرز حساس دو میلیون واحدی

  • کد خبر : 122715
  • 07 آبان 1402 - 11:30
بازار سهام در مرز حساس دو میلیون واحدی
یازاکو - برخی از کارشناسان معتقدند که گرچه شاخص کل در مرز ۲ میلیون واحد قرار گرفته است، اما چون بازارسازان می‌دانند که در صورت از دست رفتن این مرز حمایتی، بازار موج‌های فروش تازه‌ای به خود خواهد دید و حمایت از بازار و تثبیت روند حرکتی سهام دشوار خواهد شد، به احتمال زیاد بعید است که مرز ۲ میلیون واحد شکسته شود.

یازاکو، جعفر ساعی نیا_ کی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

برخی از کارشناسان معتقدند که گرچه شاخص کل در مرز ۲ میلیون واحد قرار گرفته است، اما چون بازارسازان می‌دانند که در صورت از دست رفتن این مرز حمایتی، بازار موج‌های فروش تازه‌ای به خود خواهد دید و حمایت از بازار و تثبیت روند حرکتی سهام دشوار خواهد شد، به احتمال زیاد بعید است که مرز ۲ میلیون واحد شکسته شود.

بازار سهام/ مرز ۲ میلیون واحدی در بازار بورس

در روز چهارشنبه، بورس تهران در حالی کار خود را به پایان برد که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با حدود ۱۸۹۶ واحد افزایش، عدد ۲ میلیون و ۲ هزار و ۷۴ واحد را به ثبت رساند. همچنین شاخص هم‌وزن نیز با رشد اندک ۵۸۱ واحدی در محدوده ۶۷۶ هزار و ۷۲۷ واحد قرار گرفت. این اتفاقات در حالی افتاده است که در روز چهارشنبه بازار سهام شاهد خروج پول به میزان ۲۵۵ میلیارد تومان بود و همچنین ارزش معاملات خرد نیز از کانال ۴ هزار میلیارد تومان خارج شد و به ۳۲۵۶ میلیارد تومان رسید.

برخی از کارشناسان معتقدند که گرچه شاخص کل در مرز ۲ میلیون واحد قرار گرفته است، اما چون بازارسازان می‌دانند که در صورت از دست رفتن این مرز حمایتی، بازار موج‌های فروش تازه‌ای به خود خواهد دید و حمایت از بازار و تثبیت روند حرکتی سهام دشوار خواهد شد، به احتمال زیاد بعید است که مرز ۲ میلیون واحد شکسته شود.

بازار ارز/ بازار داغ دلار برای شش ماهه دوم سال

قیمت دلار در هفته نخست آبان بین کانال ۵۱ و ۵۳ هزار تومان در نوسان بود. علاوه بر اخبار سیاسی موضوع آمار عدم تامین بخشی از بودجه و کاهش فروش نفت طی چهار ماه ابتدای سال، مغایر با وعده‌ و آمارسازی نهادهای مسئول بود و آلارم صعود به قیمت دلار داد.

کارشناسان اقتصادی نسبت به افزایش قیمت این اسکناس در ۶ ماهه دوم سال هشدار داده بودند. با گذشت دو روز از هفته قیمت دلار پیوسته افزایش ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومانی داشت. در نهایت اما دلار در کریدور ۵۱ هزار تومان تثبیت شد و در نهایت در پایان معاملات روز پایانی هفته با قیمت ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان بسته شد. با سررسید موعد رفع تحریم‌ها از ۲۸ مهرماه ۱۴۰۲، تحریم خرید و فروش سلاح و سامانه‌های موشکی، ده‌ها فرد و نهاد نظامی ایران به طور خودکار و به استناد تعهدات برجام، از لیست تحریم‌ها خارج شدند. اما تروئیکای اروپایی و آمریکا با لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران موافقت نکرد. این موضوع حساسیت معامله‌گران بازار ارز را بالا برد اما به اعتقاد کارشناسان اقتصادی چنین اخباری اثر خود را در بازار از دست داده است.

اکثر کارشناسان بازارهای مالی روند بازار را در نیمه دوم سال صعودی می‌دانند، اما معتقدند که بازار رشد شارپی و هیجانی نخواهد داشت و قیمت دلار احتمالا تحت تاثیر عوامل اقتصادی، افزایش محدودی خواهد داشت.

بازار سکه و طلا/ سکه در کانال ۳۰ میلیونی

مروری بر روند قیمت طلا و سکه نشان می‌دهد ورود دلار به کانال ۵۳ هزار تومانی، قیمت طلا را تنها ۱۰۰ هزار تومان افزایش داد، اما قیمت سکه افزایش قابل توجهی داشت و به کانال ۳۰ میلیون تومانی وارد کرد. این مسأله نشان می‌دهد بازار طلا کمتر از بازار سکه تحت تاثیر نوسانات قیمت دلار است. جواد فلاحیان، کارشناس اقتصادی با اشاره به افت‌وخیزهای قیمت در بازارها به تجارت‌نیوز گفت: «در بررسی حرکت بازارها ابتدا بورس، بعد طلا و بعد دلار به ترتیب روند شارپ‌تری دارند. بنابراین رخدادهای سیاسی و اقتصادی نسبت به بازارهای مورد اشاره، فراز و فرودهایی را در روند قیمت‌ها ایجاد می‌کنند.»

وی با اشاره به تاثیر‌پذیری روند قیمت طلای داخلی از بازار طلای جهانی و نرخ دلار ادامه داد: «این دو پارامتر روی بازار داخلی طلا اثر دارد. ما در هفته‌های اخیر شاهد نوسانات نسبتا بالایی در انس جهانی طلا بودیم که به نظر می‌رسد در حال تعدیل شدن است.» عبدالله مشکانی، دیگر کارشناس اقتصادی نیز دلیل صعودی‌شدن قیمت در بازارهای مالی بعد از اخبار تنش منطقه‌ای اخیر را، واکنش هیجانی معامله‌گران برای تقاضا عنوان کرد و افزود: «واکنش بازار هیجانی بوده و بعد از آن شاهد کاهش قیمت دلار و متعاقب آن طلا و سکه بودیم. اما به نظر نمی‌رسد قیمت‌ها در بازار طلا پایین‌تر از نرخ‌های فعلی بیاید.»

بازار طلای جهانی/ افزایش قیمت طلای جهانی

قیمت دلار در بازار جهانی با افزایش ۱.۱ درصدی در روز جمعه ۵ آبان، به بالای کانال ۲ هزار دلار رفت. به این ترتیب، اونس طلا با جهش ۲۳ دلاری، در رقم ۲ هزار و ۸ دلار جا خوش کرد. افزایش شدید اونس طلا در بازار جهانی در حالی است که طی ۶ ماه گذشته طلا در زیر کانال ۲ هزار دلار در حرکت بود و حتی سه هفته قبل، تا نرخ یک‌هزار و ۸۱۹ دلار پایین رفته بودند، اما شرایط سیاسی، طلا را دوباره پس از ۶ ماه به کانال ۲ هزار دلار بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد ‌که طی یک هفته گذشته قیمت طلا ۲۵ دلار و در طول یک ماه گذشته رشد ۱۳۱ دلاری را تجربه کرده است. بنا به این گزارش، با اتفاقات هفته‌های اخیر و افزایش تنش در منطقه، قیمت طلای جهانی رشد کرد و این موضوع به افزایش قیمت در بازار طلا کمک کرد.

بازار اوراق مسکن/ همراهی بانک‌ها برای تولید مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس ایران مورد دادوستد قرار می‌گیرد، در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته با رشد قیمت همراه شدند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات مسکن که با نماد «تسه ۰۰۱۱» مورد مبادله قرار می‌گیرد، در روز چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲، با افزایش ۰.۳۶ درصد معادل بیش از ۳۰۰ تومان رشد کار خود را در قیمت پایانی ۹۸ هزار و ۷۲۳ تومان خاتمه داد. با توجه به میزان پیشرفت طرح نهضت ملی و شرایط حاکم بر آن و مشکلات پیرامون آن، گفته می‌شود که بنا به دستور رئیس‌جمهور، عاملین عدم‌پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن معرفی می‌‌‌شوند، بنابراین بانک‌ها مکلفند با این طرح همراهی کنند. همچنین کارشناسان بیان می‌کنند همه بانک‌ها در جلسات می‌گویند مشکلی نداریم اما در اجرا کوتاهی می‌کنند. به این ترتیب بانک‌هایی که اهمال‌کاری می‌کنند باید گزارش شوند، چراکه باید پیگیر طرح نهضت ملی باشند و مشکلات آن را رفع کنند.

بازار نفت/ افزایش بیش از یک دلاری قیمت نفت

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر دورنمای تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، بیش از یک دلار افزایش یافت. به گزارش یازاکو به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در دسامبر، یک دلار و ۱۶ سنت معادل ۱.۳ درصد افزایش یافت و به ۸۹ دلار و ۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و هشت سنت معادل ۱.۳ درصد افزایش، به ۸۴ دلار و ۲۹ سنت در هر بشکه رسید. معاملات نفت برنت روز پنج شنبه با ۲.۴۴ درصد کاهش و شاخص نفت آمریکا با ۲.۵۵ درصد کاهش، بسته شده بود. با این حال، هر دو شاخص تحت تاثیر کاهش نگرانی‌ها نسبت به اختلال احتمالی عرضه نفت از خاورمیانه، در مسیر ثبت نخستین رشد هفتگی در سه هفته گذشته هستند.

کلوین یِو، معامله‌گر نفت در شرکت سرمایه‌گذاری اوشن لئونید در این باره گفت: معامله‌گران تلاش می‌کنند ارزش مسائل ژئوپلیتیکی را وقتی عرضه به میزان قابل توجهی مختل نشده است، ارزیابی کنند. تحلیلگران گلدمن ساکس، پیش بینی خود از قیمت نفت برنت در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ را تغییر نداده و ۹۵ دلار در هر بشکه حفظ کردند. این تحلیلگران در یادداشتی نوشتند: در صورت مختل شدن تجارت نفت از مسیر تنگه هرمز که محل ترانزیت ۱۷ درصد از تولید نفت جهان است، قیمت نفت ممکن است ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. بر اساس گزارش رویترز، به گفته این تحلیلگران، کاهش داوطلبانه عرضه اضافی نفت توسط عربستان سعودی و روسیه که تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه خواهدداشت، بازارهای جهانی را دچار محدودیت عرضه کرده و از قیمتها پشتیبانی می کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=122715

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});