• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2
رئیس هیات نظارت بر انتخابات آذربایجان شرقی خبر داد

رقابت ۹۲ داوطلب برای یک کرسی نمایندگی در حوزه انتخابیه تبریز

  • کد خبر : 123771
  • 16 آبان 1402 - 18:30
رقابت ۹۲ داوطلب برای یک کرسی نمایندگی در حوزه انتخابیه تبریز
یازاکو - رئیس هیات نظارت بر انتخابات آذربایجان شرقی، فرایند و شرایط مورد نیاز برای انتخاب نمایندگان مجلس را تشریح کرد و گفت: بیشترین تعداد ثبت نام کنندگان کرسی‌های مجلس پس از تهران متعلق به آذربایجان شرقی است؛ در تبریز ۵۵۶ نفر داوطلب ثبت نام کرده‌اند، به طوری که ۹۲ داوطلب برای یک کرسی نمایندگی در حوزه انتخابیه تبریز رقابت می‌کنند.

صمد عزیزی روز سه شنبه، ۱۶ آبان ماه در نشست “بررسی معیارهای شورای نگهبان در تایید یا رد صلاحیت نمایندگان مجلس با توجه به قانون” که توسط جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار شد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران، نظامی مردم سالار و دین بنیاد بوده و نرم افزار اداره‌ی کشور بر اساس قانون شریعت است.

به گزارش یازاکو، وی ادامه داد: محور اداره‌ی کشور از طریق مردم به صورت رای گیری است و مسئولان کشوری، منتخب مستقیم مردم بوده و مردم نیز حق مدیریت در کشور را از طریق انتخاب نمایندگان سه قوای کشور اعمال می‌کنند.

وی با بیان این‌که برای بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی، فرآیندی چند مرحله‌ای انجام می‌گیرد، افزود: در مرحله‌ی اول انجام این فرایند، هیات‌های اجرایی ۱۱ نفره، صلاحیت ثبت نام کنندگان را بررسی می‌کنند که مقرر شده تا روز ۱۸ آبان ماه، صلاحیت‌ها را بررسی کرده و اعلام کنند.

عزیزی خاطرنشان کرد: تعداد تمامی ثبت نام کنندگان مجلس شورای اسلامی از آذربایجان شرقی ۱۳۲۳ نفر است که بنابر قانون، هیات نظارت استانی مکلف به اظهار نظر در مورد همه‌ی افراد است و در سومین مرحله نیز صلاحیت‌ها در هیات مرکزی نظارت بررسی می‌شود.

وی با اشاره به آخرین مرحله‌ی بررسی فرایند انتخابات نمایندگان مجلس، افزود: تیمی ۱۲ نفره‌ شامل حقوقدان و فقیه متشکل از خود شورای نگهبان، موضوع بررسی صلاحیت‌ها را به دست می‌گیرند.

وی با اشاره به این‌که لیست نهایی داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، اوایل اسفندماه اعلام می‌شود، عنوان کرد: این کار برای این است تا اگر داوطلبی در مرحله‌ی اول رد شود، بتواند به رای خود در مرحله بعدی اعتراض کند تا با این کار حق کسی ضایع نشود.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات آذربایجان شرقی اظهار کرد: بیشترین تعداد ثبت نام کنندگان کرسی‌های مجلس پس از تهران متعلق به آذربایجان شرقی است؛ در تبریز ۵۵۶ نفر داوطلب حضور دارد، به طوری که ۹۲ داوطلب برای یک کرسی نمایندگی در حوزه انتخابیه تبریز رقابت می‌کنند.

وی اظهار کرد: قوه‌ی مقننه یکی از قوای سه گانه کشور است که نمایندگان آن به صورت مستقیم از سوی مردم انتخاب می‌شوند و تنها وظیفه‌ی مجلس نیز قانون گذاری و نظارت است.

وی خاطرنشان کرد: کسوت نمایندگی، بسیار حساس است زیرا مردم به مدت چهار سال وظایف سنگینی را بر عهده‌ی نمایندگان می‌گذراند.

عزیزی گفت: بر اساس قانون انتخابات مجلس، هر داوطلب باید دو ویژگی داشته باشد. ویژگی‌های ایجابی که باید در نماینده موجود باشد و ویژگی‌های سلبی است که نباید در داوطلب موجود باشد.

وی با اشاره به قانون جدید انتخابات مجلس که به تازگی از سوی شورای نگهبان تایید و برای اجرا ابلاغ شده است، اضافه کرد: انتخاب کننده باید سه ویژگی تابعیت ایرانی، ۱۸ سال تمام و عاقل بودن را داشته باشد و انتخاب شوندگان نیز باید ویژگی‌های داشتن کار پایان خدمت، حداقل ۳۰ و حداکثر ۷۵ سال، تابعیت ایرانی، اعتقاد، التزام عملی به اسلام، حداقل مدرک کارشناسی ارشد و پنج سال سابقه فعالیت را داشته باشد و ویژگی‌هایی هم‌چون عضویت در احزاب غیرقانونی، عدم شهرت، اقدام علیه امنیت داخلی، فساد و تابعیت دوگانه در او نباشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=123771

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});