• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
12

ایران کشوری معدنی است تا نفتی/آذربایجان شرقی بهشت معدن است

  • کد خبر : 12441
  • 06 اردیبهشت 1400 - 9:30
ایران کشوری معدنی است تا نفتی/آذربایجان شرقی بهشت معدن است
مدیر کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه فلات ایران دارای ذخایر معدنی غنی است، افزود: کشور ایران بیشتر از اینکه یک سرزمین نفتی باشد، معدنی است. دبیر انجمن همگن کانی های غیر فلزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه تنوع مواد معدنی در استان زیاد است، استان ما با دارا بودن 58 نوع از 68 نوع ماده معدنی در کشور، بهشت معدنی است، ما در بهشت هستیم اما جایی برای سیاحت پیدا نمی کنیم.

یاز اکو؛ ساناز شهابی – مدیر کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه فلات ایران دارای ذخایر معدنی غنی است، افزود: کشور ایران بیشتر از اینکه یک سرزمین نفتی باشد، معدنی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، عبدالحمید سرتیپی در برنامه تلویزیونی «آمایش و توسعه» آذربایجان گفت: ۱۰ الی ۱۳ معدن در کشور ما در کلاس های جهانی ثبت شده اند و حدود ۶۰ میلیارد تُن ذخایر معدنی در فلات ایران وجود دارد، این در حالی است که ایران تنها یک درصد از خشکی های جهان را در اختیار دارد.
وی با اشاره به جایگاه ویژه آذربایجان شرقی از نظر ذخایر معدنی گفت: استان ما دارای رتبه یک کشوری در این زمینه است و حدود ۱۳ و نیم درصد از ذخایر معدنی ایران از قبیل طلا، مس و سنگ های معدنی در استان ما قرار دارد.
سرتیپی در رابطه با پتانسیل های معدنی در استان بیان کرد: در حال حاضر برای کشف و بهره برداری ۴۵ میلیون تن کانی در ۱۵ محدوده اکتشافی مجوز صادر شده است. همچنین استان ما از نظر ذخایر سیلیس در کشور جایگاه اول را داریم. همچنین دریاچه ارومیه منبع غنی از ذخایر استراتژیک تاس سنگی چه به صورت سنگی و چه املاح است. شمالغرب ایران یکی از خاستگاه های منیزیوم در ایران و جهان بوده و به طور کلی ظرفیت های استان در زمینه معدن فراوان است.
مدیر کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان، نبود استراتژی را مانع اصلی توسعه اقتصاد معدنی در استان اعلام کرد و افزود: در تمام جهان فعالیت های معدنی در قالب شرکت ها و صنایع بزرگ انجام می شود اما در ایران بسیاری از معادن ما با نیروی کار کمتر از ۱۰ نفر و با تجهیزات فرسوده کار می کنند.
وی با تاکید بر اینکه در کشورهای دیگر اطلاعات شفاف همراه با جزئیات در اختیار تمامی علاقه مندان به حوزه معدن قرار می گیرد، ادامه داد: ما در جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی هم ضعیف عمل کرده ایم، چرا که هیچ یک از فرایندها در ایران شفاف نیست، از طرفی شاهد تعارض بین دستگاهی بین ادارات مربوطه هستیم که فعالیت های معدنی را دشوار کرده است.
سرتیپی حلقه مفقوده معدن در استان را در نبود ساختار مناسب دانست و گفت: چرا با وجود چندین نوع ماده معدنی مهم، ارزش افزوده در این بخش پایین است؟!

لزوم تشکیل معاونت فرآوری در سازمان صمت

دبیر انجمن همگن کانی های غیر فلزی آذربایجان شرقی در برنامه آمایش سرزمین تاکید کرد: اصلی ترین مشکل بخش معدن در استان ما نبود معاونت فرآوری در سازمان صمت است.
حسن صدیقی افزود: در قالب معاونت فرآوری می توان با بهره‌گیری از نظرات متخصصان، زنجیره تولید را تکمیل کرده و مانع از هدر ررفت منابع معدنی شد، این کاری است که در کل دنیا در حال انجام است.
وی با بیان اینکه بسیاری از مواد معدنی که هم اکنون در استان و کشور داریم، همچنان به کشور وارد می شوند، تاکید کرد: متولیان امر هیچ اهتمام و اشتیاقی به فعال کردن پتانسیل ها در داخل ندارند.
صدیقی بیان کرد: در استان ما بدون استعلام از ادارات و سازمان های مربوطه، معادن برای بهره برداری به مزایده گذاشته می شوند، در عین حال باید افراد چندین سال دنبال مجوز بدوند و جالب این است که به کسانی که وارد کار معدن می شوند، گفته می شود خودتان جاده بزنید و اشتعابات را راه اندازی کنید. با این شیوه نمی توان به آینده معدن در استان امیدوار بود.
وی گفت: در سال ۹۰ مقرر شد تا تمام استان ها پتانسیل های معدنی را شناسایی و در وزارت صمت ثبت کنند، اما در استان ما این کار به هر دلیلی انجام نشد و در نتیجه الان ۸۰ درصد معادن ما در محدوده کاری سازمان محیط زیست قرار دارد که مانع از گسترش فعالیت ها شده است. خواهش من از استاندار، معاونت اقتصادی استانداری و سازمان صمت این است که این کار را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

صدیقی با بیان اینکه تنوع مواد معدنی در استان زیاد است، استان ما با دارا بودن ۵۸ نوع از ۶۸ نوع ماده معدنی در کشور، بهشت معدنی است، ما در بهشت هستیم اما جایی برای سیاحت پیدا نمی کنیم.
وی دلیل توسعه نیافتگی در این بخش را بی برنامگی و عدم انسجام بین بخش ها دانست و افزود: ما باید یک استاندارد موفق جهانی را به عنوان الگوی خود قرار دهیم تا بتوانیم به اهداف خود برسیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=12441

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});