• امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
2

حرکت سینوسی تجارت ایران و ترکیه

  • کد خبر : 125422
  • 04 آذر 1402 - 14:00
حرکت سینوسی تجارت ایران و ترکیه
یازاکو - مرور تجارت ایران و ترکیه در بیش از یک دهه اخیر نشان از حرکت سینوسی مبادلات دو کشور است. اگرچه همواره مبادلات دو کشور به نفع ایران بوده است؛ اما با هدف گذاری‌ها انجام شده فاصله بسیار دارد. درضمن در سه سال اخیر روند ارزشی صادرات کاهشی و واردات ایران افزایشی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از اکوایران، براساس داده‌های گمرک ایران، در ۱۰ سال اخیر روند تجارت ایران و ترکیه سینوسی بوده است. به طور که در سال ۲۰۲۰ مبادلات دو کشور به پایین‌ترین سطح خود در یک دهه اخیر رسیده است. درحالی که در سال ۲۰۱۲ که حجم مبادلات دو کشور حدود ۲۲ میلیارددلار بود، دو کشور تصمیم گرفتند تا هدف گذاری سالانه تجارت را تا حدود ۳۰ میلیارد دلار افزایش دهند. اما حرکت سینوسی متوقف نشد.

مطابق با آمار گمرک ترکیه کل مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سال ۲۰۲۲ حدود ۵٫۴ میلیارد دلار بوده که حدود ۳ میلیارد دلار آن متعلق به صادرات بوده و ۲٫۴ میلیارد دلار آن را نیز واردات تشکیل می دهد. در ۱۲ سال منتهی به سال ۲۰۲۲ تراز تجاری بین دو کشور، به جز دو سال ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ به نفع ایران بوده است.

داده های گمرک ایران هم نشان می‌دهد، حجم تجارت ایران و ترکیه در هفت ماهه ابتدایی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ تقریبا ثابت بوده است. طبق این آمارها حجم تجارت خارجی هفت‌ماهه ایران با این کشور در سال جاری به ۶.۵ میلیارد دلار رسیده است.

همچنین داده‌های آماری نشان‌دهنده افزایش سطح واردات ایران از این کشور در هفت‌ماهه سه سال اخیر بوده است. ارزش دلاری واردات ایران از ترکیه از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا انتهای مهرماه همان سال معادل ۲.۸ میلیارد دلار بوده که با ۱ میلیارد دلار افزایش به ۳.۸ میلیارد دلار در هفت ماهه آغازین امسال رسیده است.

از سوی دیگر بررسی‌ تجارت هفت ماهه با این کشور نشان می‌دهد میزان صادرات به این کشور در سال ۱۴۰۰ در حدود ۳.۴ میلیارد دلار بوده که با ۷۰۰ میلیون دلار کاهش به ۲.۷ میلیارد دلار رسیده است. در میان شرکای تجاری اصلی ایران ترکیه تنها کشوری است که در طی دو سال متوالی با کاهش واردات از ایران مواجه شده است.

مهرداد سعادت دهقان، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در گفت‌وگویی با تایید این موضوع که بالاتر بودن ارزش صادرات ایران نسبت به واردات گفت: صادرات ۷ میلیاردی در حالی صورت گرفته که ترکیه در سال ۲۰۲۲ میلادی ۳۰۰ میلیارد دلار واردات داشت. پتانسیل صادرات ایران به ترکیه ۱۵ میلیارد دلار و بیش از دو برابر حجم کنونی است. همچنین قابل توجه است که حجم زیادی از واردات کالا به ترکیه شامل مواد اولیه می‌شود.

به نقل از ایلنا، دهقان افزود: تجارت ایران با ترکیه هم مانند تجارت ایران با دیگر طرف‌های تجاری آن به گونه‌ای است که ایران بیشتر مواد اولیه صادر و محصول نهایی وارد می‌کند. در نتیجه در تجارت ایران و ترکیه، ترک‌ها عملکرد بهتری داشته‌اند.

به گفته او بنادر ترکیه مانند ازمیر، مرسین و بنادر استانبول واسطه خوبی برای ورود انواع کالا به ایران و صدور انواع کالای ایرانی در بازارهای جهانی هستند. در شرایطی که ایران تحریم هست از بنادر این کشور به عنوان واسطه صادراتی و از صرافی‌ها برای تبادلات مالی بهره می‌برد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=125422

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});