• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
2

۸۰ درصد کارگران آذربایجان غربی فاقد مسکن مناسب هستند

  • کد خبر : 125513
  • 05 آذر 1402 - 12:00
۸۰ درصد کارگران آذربایجان غربی فاقد مسکن مناسب هستند
یازاکو - عضو سابق هیات اجرایی خانه کارگر ارومیه گفت: ۸۰ درصد کارگران آذربایجان غربی فاقد مسکن مناسب بوده و حاشیه‌نشین هستند.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از ایلنا، دانش اسمعیلی، با اشاره به اینکه طبق ماده ۴۱ قانون کار جمهوری اسلامی ایران می‌بایست دستمزد کارگران بر اساس تورم سالانه باشد، گفت: ولی با وجود تورم بالای ۴۷ درصدی دستمزد کارگران تنها ۲۷ درصد افزایش یافته که این نوعی بی عدالتی در حق کارگران است.

وی افزود: برخی تشکل‌های کارگری در راستای اعتلای حق و‌ حقوق کارگران اقدامات لازم را انجام ندادند گویا کارگران و خانواده آنها فراموش شده‌اند.

عضو سابق هیات اجرایی خانه کارگر ارومیه ادامه داد: برخی از تشکل‌های کارگری محل ورود و خروج نامزدهای انتخاباتی شده‌اند، باید به این افراد گفت به عمل کار برآید. بفرمایید طی این سال‌ها چه قدم‌هایی را در راستای حمایت از کارگران برداشته‌اید؟

اسمعیلی تصریح کرد: به فرموده امام راحل؛ مجلس در راس امور است این بدان معناست که شاهرگ حاکمیت ایران مجلس است و نمایندگان این مجلس باید تمام قد از ولی نعمتان خود که همانا کارگران هستند حمایت کنند نه اینکه کارگران را به چشم رعیت دیده و قوانینی مغایر با قانون کار تصویب کنند.

این فعال کارگری به نامزدهای انتخاباتی مجلس گفت: بهترین سیاست صداقت است در آستانه انتخابات با شعور کارگر بازی نکنید و خیال پر کردن سبدهای رای‌تان را با وعده‌های انتخاباتی از سر بیرون کنید.

وی افزود: بر کسی پوشیده نیست که کارگران نیز همانند برخی اقشار جامعه با مشکلات معیشتی، مسکن و رفاهی دست و پنجه نرم می‌کنند. اگر شرایط امروز جهان و کشورمان را در نظر بگیریم شاید کشور ما در خاورمیانه به دلیل تحریم‌های ظالمانه کشورهای اروپایی و امریکا شرایط اقتصادی سخت‌تری دارد.

اسمعیلی با انتقاد از اقدامات برخی تشکل‌های کارگری استان گفت: به جای اینکه امروز ما یار و یاور دولت و انقلاب خود باشیم با انتقادهای بی‌مورد باعث بی‌اعتمادی قشر ضعیف جامعه به انقلاب می‌شویم که این بی‌اعتمادی تاوان گرانی را دربر خواهد داشت.

این فعال کارگری راه برون‌رفت از مشکل بی‌اعتمادی را تعامل و همکاری عنوان کرد و گفت: مدیریت درست برخی تشکل‌های کارگری از جمله خانه کارگر و انجمن صنفی کارگران می‌تواند کمک شایانی به برون‌رفت از مشکلات کند.

وی تصریح کرد: به عنوان یک فعال کارگری اذعان دارم ۸۰ درصد مشکلات کارگران در این استان قابل حل است به شرطی که‌ سوءمدیریت خود را بر گردن دیگران نیندازیم. مدیری که در مسند قدرت است باید پاسخگوی زیرمجموعه خود باشد.

وی به انتظار پنج ساله کارگران ساختمانی برای استفاده از بیمه تامین اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد: این درحالیست که نمایندگان برای تصویب سهمیه بیمه کارگران ساختمانی تعلل می‌کنند و در قانون جدید نیز دولت موظف به بیمه کارگران ساختمانی با شرایط جدید شده است. برخی تشکل‌های کارگری به کارگران وعده بیمه می‌دهند در حالیکه تامین اجتماعی از پیمانکاران و صاحبان پروانه ساختمانی طبق قانون جدید تعرفه اخذ می‌کند و هنوز هیچ کارگری طبق قانون جدید بیمه نشده است.

عضو سابق هیات اجرایی خانه کارگر ارومیه، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد کارگران استان فاقد مسکن مناسب بوده و در مساکن غیر استاندارد و در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند.

وی افزود: فرزندان این کارگران با انواع خطرات و آسیب‌های اجتماعی روبرو هستند و تاکنون هیچ تشکل کارگری در استان از مناطق حاشیه نشین کشتارگاه، اسلام آباد، قره آغاج، حاج پیرلو، حسین آباد و علی آباد که سکونتگاه اکثر کارگران است بازدید نکرده تا از نزدیک با مشکلات آنها آشنا شوند و قدمی در راستای حل مشکلات بردارند.

وی در خاتمه افزود: ما باید بدنبال عمل باشیم تا شعار، اگر نمی‌توانیم در عمل کاری انجام دهیم با دادن شعارهای گوناگون با شعور کارگران بازی نکنیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=125513

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});