• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
2

پیش بینی تولید ۲۷ هزار تن گندم در مرند

  • کد خبر : 110677
  • 16 تیر 1402 - 11:00
پیش بینی تولید ۲۷ هزار تن گندم در مرند
یازاکو - جلسه هماهنگی با محوریت خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در شهرستان مرند برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، این جلسه با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مرند، معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند به همراه کلیه اعضای کارگروه کشاورزی در محل فرمانداری شهرستان ویژه مرند تشکیل شد.
اسماعیل الهیاری در این جلسه با توجه به سطح زیر کشت غلات و کلزا در سال زراعی جاری، وضعیت رشدی محصولات مذکور و اهمیت برنامه‌ریزی و همکاری کامل به جهت افزایش کمیت و کیفیت برداشت محصولات زیر کشت، از پیش‌بینی ۲ مرکز خرید کارخانه آرد میلاد شرکت تعاونی النجق برای خرید گندم، جو و در و یک مرکز خرید کلزا در شرکت تعاونی میشو واقع در روستای بهرام شهرستان مرند خبر داد.
وی گفت: با توجه به اینکه از اواخر خردادماه برداشت محصول کلزا و جو به دنبال آن برداشت گندم نیز شروع می شود، برداشت تا نیمه دوم شهریور در شهرستان تداوم می یابد.
وی سطح زیر کشت گندم در شهرستان مرند را ۱۵ هزار و ۲۰۰ هکتار اعلام کرد که از این مقدار دو هزار و ۵۰۰ هکتار گندم آبی محض، ۷ هزار و ۲۰۰ هکتار نیمه آبی و ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم دیم است. در گندم آبی محض متوسط عملکرد شهرستان۴ هزار و ۵۰۰کیلو‌گرم در هکتار، در نیمه آبی ۲ هزار و ۵۰۰ تن و در دیم ۵۰۰ کیلوگرم است.
معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند اضافه کرد: پیش بینی می شود که با توجه به شرایط آب و هوایی و با در نظر گرفتن خسارت خشکسالی و تگرگ در مزارع آبی و دیم در شهرستان مرند، ۲۷ هزار تن تولید گندم داشته باشیم که از این میزان با کسر خودمصرفی کشاورزان، تهیه بذور سال آتی و سایر مصارف حدود۱۲هزار تن خرید مازاد بر نیاز داشته باشیم .
الهیاری ادامه داد: نیاز است کشاورزان قبل از برداشت گندم از سطح مزارع با مراجعه به مرکز و دفاتر جهادکشاورزی در دهستان ها، اطلاعات محصول خود را در سامانه پهنه بندی جهاد کشاورزی ثبت تا در هنگام تحویل محصول با مشکل مواجه نشوند.
معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: ثبت اطلاعات کشاورزان شامل محل تولید، سطح زیر کشت، برآورد تولید و اطلاعات هویتی کشاورزان در سامانه در زمان تحویل محصول ضروری است.
الهیاری تاکید کرد: با اطلاع رسانی لازم و کافی از رسانه ها و مطبوعات، به بهره برداران و گندم کاران شهرستان توصیه می شود گندم خود را تنها به مراکز خرید وابسته به جهاد کشاورزی شهرستان تحویل دهند تا دست دلالان و اخلالگران از بازار قطع شود.
وی همچنین از ادارات و ارگان های مربوط درخواست کرد مراقبت‌های بیشتری برای جلوگیری از خروج غیرقانونی گندم و آرد از محورهای مواصلاتی به شهرستان انجام دهند تا این مهم با فعالیت گسترده دستگاه‌های مسئول مدیریت شود.
فرماندار شهرستان مرند نیز در این جلسه گفت: قیمت گندم در کشور مشخص است و اگر به سایر نقاط کشور انتقال داده شود حتما باید با مجوز جهاد کشاورزی انجام گیرد.
وی افزود: باید مراقب سوء استفاده و تبلیغ منفی فضای مجازی باشیم و با ارائه بسته های تشویقی کشاورزان را ترغیب به تحویل گندم به دولت کنیم.
وی با اشاره به حمایت از کشاورزان بیان کرد: اصلی ترین موضوع حمایت از کشاورزان پرداخت به موقع وجوه گندم است.
وی تاکید کرد: تامین گندم از لحاظ استراتژیک بسیار اهمیت دارد و باید به هر نحوی مراقب خروج گندم از شهرستان مرند باشیم.
وی افزود: حاصل دسترنج یک ساله کشاورز در محصول است و باید به موقع خریداری و نسبت به پرداخت مبلغ اقدام شود.
ابراهیم زاده مدیرعامل شرکت آرد میلاد مرند گفت: سیلوهای کارخانه آرد میلاد مرند دارای پنج سایت تخلیه بوده و کار تخلیه در کمترین زمان ممکن انجام خواهد شد که در اتلاف وقت خیلی جلوگیری خواهد کرد.
وی افزود: به منظور تسهیل در فرآیند خرید و برای رفاه حال زارعین هیچگونه محدودیتی زمانی برای خرید محصول گندم، تا اتمام فصل خرید و تکمیل ظرفیت سیلوهای آرد میلاد نخواهیم داشت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=110677

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});