• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
4

محدودیت‌های تجارت ایران و اتحادیه اوراسیا رفع می‌شود

  • کد خبر : 126385
  • 12 آذر 1402 - 20:30
محدودیت‌های تجارت ایران و اتحادیه اوراسیا رفع می‌شود
یازاکو - سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان از نهایی شدن مذاکرات موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا خبر داد و گفت: در قالب توافقنامه جدید، به‌ جز کالاهای حساس، هیچ محدودیتی در تجارت بین ایران و کشور های عضو اتحادیه اوراسیا وجود نخواهد داشت.

«عزیز منصوری» در نشستی با اعضای هیات نمایندگان اتاق تبریز اظهار کرد: کشورمان به‌مدت سه سال در قالب موافقتنامه تجارت ترجیحی با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا فعالیت می کرد و امکان تجارت ۸۶۲ قلم کالا با تعرفه ترجیحی با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود داشت، اما اکنون شاهد تحقق موافقتنامه تجارت آزاد خواهیم بود که در نوع خود اولین موافقتنامه تجاری آزاد ایران است که عملیاتی خواهد شد.

وی با بیان اینکه حجم تجارت ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا قبلا ۲.۵ میلیارد دلار بود، افزود: طی سه سال گذشته با اجرای موافقتنامه تجارت ترجیحی این میزان به پنج میلیارد دلار افزایش یافت و با ورود به موافقتنامه تجارت آزاد، شاهد افزایش چندین برابری حجم مبادلات خواهیم بود.

منصوری از عضویت رسمی ایران از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی در گروه بریکس خبر داد و افزود: گروه بریکس، یک گروه تجاری نیست، بلکه ساختاری بین المللی برای هماهنگی های بیشتر در راستای پیشبرد اهداف اقتصادی قدرت‌های نوظهور اقتصادی جهان است.

سرکنسول جدید ایران در نخجوان بر لزوم توسعه زیرساخت‌های مبادلات ترانزیتی و حمل و نقل ریلی با کشورهای منطقه تاکید کرد و گفت: آذربایجان شرقی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به مرز روسیه و هم‌مرزی با چندین کشور، می‌تواند جایگاه ویژه‌ای در این زمینه داشته باشد.

وی تصریح کرد: تلاش ما این است تا با فعال سازی کریدورها (راهگذرها) که مزیت رقابتی در کشور ما محسوب می شوند، شرایط را برای فعالان اقتصادی مهیاتر کنیم.

منصوری با اشاره به نقش پررنگ بخش خصوصی در روابط بین الملل و دوجانبه افزود: اهمیت بخش خصوصی در اقتصاد کشور بر هیچکس پوشیده نیست، به خصوص در زمان اعمال تحریم‌ها که بخش دولتی با محدودیت‌های بیشتری مواجه است، شاهد نقش آفرینی ویژه بخش خصوصی هستیم و ما به عنوان دستگاه اجرایی و دولتی در خدمت منافع ملی و بخش خصوصی هستیم تا بتوانیم با تسهیلگری، راه را برای حضور فعالان اقتصادی کشور در بازارهای جهانی باز کنیم.

کریدور ارس به توسعه شمالغرب کشور سرعت می دهد
نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز در این دیدار به اهمیت فعالسازی کریدور جدیدی که به موازات رود ارس در خاک ایران احداث خواهد شد اشاره کرد و گفت: فعالسازی این ظرفیت، یک وظیفه ملی است، چرا که با راه‌اندازی این کریدور شاهد رشد و توسعه شمال‌غرب کشور خواهیم بود.

«جمشید برزگر» با بیان اینکه بخش خصوصی آذربایجان شرقی حرف اول را در اقتصاد استان می‌زند، افزود: آذربایجان شرقی یکی از استان‌هایی است که در حوزه اشتغال زایی به خوبی عمل کرده است و با دارا بودن بخش خصوصی توانمند و توسعه یافته، قابلیت‌های زیادی دارد.

شریف زاده رئیس شورای راهبردی مرکز پژوهش‌های اتاق تبریز در این دیدار خواستار ارائه برنامه مدون در رابطه با افزایش مراودات تجاری بین ایران با سایر کشورها شد و افزود: برنامه های ما باید تبدیل به شاخص‌های قابل اندازه‌گیری شود.
وی با تاکید بر نقش دیپلماسی سیاسی در تضعیف یا توسعه دیپلماسی اقتصادی کشور گفت: هر اندازه تعامل کشورها با یکدیگر افزایش یابد، رشد و رونق اقتصادی آنها نیز افزایش خواهد یافت.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیهٔ اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند.

پیش‌نویس توافقنامه بین ایران و اوراسیا بر سر اخذ تعرفه‌های صادراتی ترجیحی در پنجم ژوئیه ۲۰۱۷ در ایروان امضا شد. در سال ۲۰۱۸ توافقنامه موقت (برای مدت سه سال) در خصوص مشارکت این کشور با اوراسیا منعقد شد و از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ مذاکرات برای انعقاد یک توافق نامه تمام عیار بین ایران و اتحادیه اقتصائی اوراسیا در حال انجام است.

بنا بر برخی آمارها، تجارت بین اوراسیا و ایران در سال ۲۰۲۱میلادی ۷۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و از پنج میلیارد دلار گذشت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=126385

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});