• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

سهم ایران از تولید رمزارزها؛ ۴ تا ۶درصد

  • کد خبر : 12732
  • 08 اردیبهشت 1400 - 9:30
سهم ایران از تولید رمزارزها؛ ۴ تا ۶درصد
یاز اکو - با وجود سهم ۴ تا ۶درصدی ایران از تولید جهانی رمزارز، استفاده از این قبیل ارزها در تجارت خارجی کشور کارآیی چندانی ندارد. دلیل این موضوع ابعاد و اندازه کوچک رمزارزهای تولید داخل است که حدود ۲۰۰ هزار دلار تخمین زده می‌شود. ابعادی که به عقیده مدیرکل دفتر تامین مالی و امور طرح‌های وزارت صمت حتی نمی‌تواند به نیاز یک روز سامانه نیما پاسخگو باشد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دنیای اقتصاد، علیرضا هادی با اشاره به مفید بودن ارزهای دیجیتال در جریان تجارت خارجی اعلام کرده اگر رمز ارزهایی که استخراج شده‌اند به درستی احراز شود و در خدمت تولید و تجارت کشور قرار بگیرند می‌توانند کمک‌کننده باشند، اما متاسفانه میزان رمز استخراج شده در کشور آمار کمی دارد. به گزارش «ایلنا» وی با اشاره به آمار مجوزهای صادره و میزان استخراج در کشور گفت: در مجموع ۲۳۳۳ فقره جواز تاسیس و ۱۵ فقره پروانه بهره‌برداری برای رمزارزها صادر شده است. برآورد می‌شود که حدود ۴ تا ۶ درصد از استخراج جهانی رمزارز به‌صورت غیر‌رسمی در ایران انجام می‌شود. این استخراج غیر‌رسمی و زیرزمینی است.

وی اظهار کرد: تاکنون به‌دلیل اینکه واحدها فعالیت رسمی خود را تازه آغاز کرده‌اند رمزارز قانونی چندانی تولید نشده است. ضمن اینکه استخراج‌کنندگان مطابق مصوبه دولت مخیر هستند که مالیات بدهند و رمزارز تولیدی را نگه دارند  یا اینکه رمزارز تولیدی را به بانک مرکزی تسلیم کنند و از مالیات معاف شوند. احتمالا تعدادی از واحدها رمزارز تولیدی را به این امید که بعدها با قیمت بالاتری بفروشند، عرضه نخواهند کرد. لذا بخش عظیمی از رمزارز تولیدی اصلا به تجارت خارجی کشور نخواهد رسید.

هادی افزود: بانک مرکزی استفاده از رمز ارزهای حاصل از استخراج را برای تجارت خارجی مجاز کرده است  که به آنها رمزارز سفید نیز گفته می‌شود  و البته فعلا عدد بزرگی را دربر نمی‌گیرد. بانک مرکزی که مسوول سیاست‌گذاری در این حوزه است رمز ارزهای حاصل از مبادله را برای تبادل در داخل کشور مجاز نمی‌شمارد. با این حال هر میزان هم که رمز ارزهای حاصل از استخراج کم یا زیاد باشد امکان استفاده از آن در تجارت خارجی وجود دارد اما متاسفانه به علت میزان کم، تاثیر چندانی در تجارت خارجی کشور ندارد. یک بخش از درآمد تولیدکنندگان رمزارز باید  برای واردات تجهیزات و دستگاه‌های استخراج رمزارز صرف شود چون این تجهیزات به شدت نیاز به به روزرسانی دارند که باز هم بخش بزرگی از رمزارز تولیدی برای تجارت خارجی استفاده نخواهد شد.

هادی در مورد روند میزان استخراج رمزارز اظهار کرد: استخراج رمزارز بیشتر به قیمت رمزارز و جذابیت آن برای افراد بستگی دارد، اینکه ما آنها را در تجارت خارجی به رسمیت بشناسیم حتما در افزایش استخراج تاثیرگذار است، اما نقش اصلی را بخش اقتصادی موضوع بازی می‌کند. با اینکه در ماه‌های اخیر بر سر استفاده از ارزهای دیجیتال حواشی بسیاری پیش آمده، اما گفته‌های هادی نشان می‌دهد فعلا به صورت رسمی نمی‌توان روی رمزارزها برای گشودن گره‌های تجاری کشور ناشی از تحریم حسابی باز کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=12732

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});