• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2

تغییر نگاه به مدیریت شهری تبریز از خدماتی به ایفای نقش در حوزه‌های اجتماعی

  • کد خبر : 129535
  • 12 دی 1402 - 13:10
تغییر نگاه به مدیریت شهری تبریز از خدماتی به ایفای نقش در حوزه‌های اجتماعی
یازاکو - شهردار تبریز با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص تغییر نگاه به مدیریت شهری، گفت: بر این اساس در دهه گذشته، مدیریت شهری در مسیر تغییرات قرار گرفت و نگاه به آن از صرف انجام فعالیت‌های خدماتی به ایفای نقش در حوزه‌های اجتماعی تغییر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از ایرنا، «یعقوب هوشیار»، روز سه شنبه افزود: در زمان کنونی اجماعی در خصوص مدیریت های کلان شهری ایجاد و بر پررنگ شدن کارکردهای اجتماعی شهرداری ها در کنار انجام وظایف ذاتی خود تاکید شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری ها خواه و ناخواه به محل رجوع برای انجام تکالیفی فراتر از وظایف خود تبدیل شده اند، اظهار کرد: بر این اساس شهرداری باید به وظایف فراسازمانی ورود کند و وضع کنونی حاکی از توسعه چنین نوع نگاهی به مدیریت های کلان شهرها است و با ادامه این روند، تاثیرگذاری شهرداری ها در کارکردها و موضوع های اجتماعی بیشتر خواهد شد.

شهردار تبریز گفت: در دوران گذشته، نگاه عمده به شهرداری‌ ها به عنوان دستگاه خدمات‌ رسان بود ولی با افزایش نیازهای اجتماعی، این نگاه جای خود را به نهادی برای انجام فعالیت در حوزه های اجتماعی تغییر داد.

هوشیار، با اشاره به ضرورت اصلاح رویکردهای مدیریت شهری در حوزه کارکردهای اجتماعی، ادامه داد: شهرداری در کنار سایر دستگاه های متولی در حوزه اجتماعی می تواند تاثیرگذاری بیشتری در این حوزه داشته باشد بر این اساس این کارکرد در نظام بودجه‌ ریزی شهرداری تبریز نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی یادآور شد: بر این اساس در نظام بودجه‌ ریزی شهرداری تبریز برای نخستین بار در سال ۱۴۰۲، پیوست فرهنگی، اجتماعی و ورزشی مورد توجه قرار گرفت و در این مدت بیش از یک هزار برنامه در مناطق مختلف شهری و سازمان‌های تابعه شهرداری اجرا شد یا در حال اجراست.

اعتماد عمومی شاه کلید مدیریت شهری است

شهردار تبریز، توجه به هوشمندسازی و موضوع فناوری اطلاعات، موضوعات اجتماعی و لایه های مختلف جامعه و مجهز شدن به فناوری های پیشرفته را اضلاع مثلث توسعه تبریز دانست و گفت: اعتماد عمومی و جلب مشارکت های مردمی، شاه کلید مدیریت شهری در رسیدن به این اهداف به ویژه در حوزه کارکردهای اجتماعی است.

هوشیار افزود: برای رسیدن به این هدف در مدیریت جدید شهری برای بهره برداری از طرح ها، روزشمار نصب شد و با تلاش شبانه روزی طرح ها در زمان مقرر به بهره برداری رسید تا اعتماد عمومی مردم به شهرداری تبریز بازگردد.

وی اظهار کرد: بر اساس پیوست فرهنگی، اجتماعی و ورزشی بودجه سال جاری، تلاش می شود در لایه های مختلف اجتماعی با گروه های مرجع از جمله بازاریان و فعالان اقتصادی و اجتماعی، هنرمندان، اهالی فرهنگ و ادب و ورزشکاران ارتباط برقرار و کارکردهای اجتماعی شهرداری با همراهی این گروه ها در سطح شهر اجرا شود و در سال آینده نیز کارکردهای اجتماعی شهرداری تبریز با قوت بیشتری توسعه خواهد یافت.

«قرارهای خدمت» برای توسعه کارکردهای اجتماعی و رفع مشکلات مردم انجام می شود

شهردار تبریز با اشاره به اجرای پنجمین دوره قرار خدمت در مناطق دهگانه شهرداری تبریز، گفت: قرارهای خدمت در این مناطق با هدف توسعه کارکردهای اجتماعی شهرداری و برای رفع مشکلات ساکنان این مناطق اجرا شده است و ادامه دارد.

هوشیار، با بیان اینکه تاکنون حدود ۴۴ قرار خدمت در مناطق دهگانه شهرداری تبریز برگزار شده است، ادامه داد: در این جلسات ۸۰۰ مصوبه برای رفع مشکلات مردم تصویب شده و تاکنون بیش از ۷۰ درصد این مصوبات عملیاتی شده است.

وی اظهار کرد: حدود ۳۰ درصد مصوبات نیز نیازمند همکاری سایر دستگاه ها و پیگیری در سطح ملی بوده که از سوی استانداری آذربایجان شرقی این مصوبات پیگیری می شود.

شهردار تبریز گفت: امسال در اجرای قرارهای خدمت حدود ۱۰۵ ملاقات حضوری با مردم انجام شده و در این ملاقات ها پس از رسیدگی به مشکلات مراجعه کنندگان، اقدامات لازم برای رفع آن ها از سوی شهرداران مناطق دهگانه و سازمان های تابعه انجام شده است.

هوشیار، دیدار با خانواده های شهدا را از دیگر برنامه های شهرداری تبریز در حوزه کارکردهای اجتماعی اعلام کرد و افزود: این دیدارها هر هفته روز یکشنبه به صورت منظم برگزار می شود و تاکنون با ۷۰۴ خانواده شهدا دیدار داشته ایم.

قوام و استمرار وحدت ملی در جریانات مختلف با محوریت تبریز بوده است

شهردار تبریز با اشاره به اینکه نقش این شهر در طول تاریخ و در برخی حوزه ها زبانزد خاص و عام است، گفت: این تاثیرگذاری برخاسته از ظرفیت های ارزشمند هویتی، تاریخی و فرهنگی این منطقه بوده و موجب پیشتازی این شهر در ۱۰۰ سال گذشته در خیلی از حوزه ها، مسایل اجتماعی و تغییرات در لایه های مختلف شده و به خاطر همین شاخص ها به شهر اولین ها معروف شده است.

هوشیار، ادامه داد: شاخصه های برجسته و خاص این شهر و فرهنگ و نوع نگاه مردم به مسایل مختلف موجب شده که شهرداری تبریز با مسایلی مانند تکدی گری، کودکان کار و اتباع خارجی که این مسایل در برخی شهرها جزو مشکلات شهرداری هاست، دست به گریبان نباشد.

وی با تاکید بر اینکه تبریز در کلیت نظام، حاکمیت و جمهوری اسلامی ایران پیشرو و جریان ساز شده است، یادآور شد: در سایه همین تاثیرگذاری، تبریز برای دوستان و دشمنان به عنوان فرصت بی نظیر و تهدید مطرح بوده و مورد توجه تمام تاثیرگذاران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

شهردار تبریز با بیان اینکه دشمنان در جریانات مختلف تلاش می کردند بر روی مردم این شهر مانور دهند، گفت: بصیرت، آگاهی و زمان شناسی مردم این شهر موجب ناامیدی دشمنان و قوام و استمرار وحدت ملی با محوریت تبریز شده است.

هوشیار افزود: در فرمایشات رهبر معظم انقلاب، از تبریز به عنوان خاستگاه فرهنگ یاد شده است و ایشان به این شهر جایگاه فراملی و بین المللی قایل هستند چون که این شهر در حوزه فرهنگ دارای مکتب است و در عرصه بین المللی می تواند نقش ایفا کند.

وی اظهار کرد: بر این اساس، ضرورت های کشور در اولویت مردم و فعالیت های دستگاه ها به ویژه شهرداری تبریز قرار گرفته و فداکاری مردم این شهر در دهه های مختلف حاکی از این موضوع است.

شهردار تبریز گفت: این شهر در حوزه اقتصادی ظرفیت هایی دارد که در هیچ کلانشهری چنین ظرفیت هایی وجود ندارد و از جمله آنها همسایگی تبریز با چند کشور خارجی و قرار گرفتن در کریدور ( راهگذر ) حمل و نقل بین المللی آسیا به اروپا است.

هوشیار، با بیان اینکه باز شدن گره اقتصاد ایران در دستان آذربایجانی هاست، ادامه داد: به عقیده من اگر اقتصاد آذربایجان شکوفا شود، اقتصاد ایران نیز شکوفا می شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=129535

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});