• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3

روند افزایشی سهم قطارشهری در حمل و نقل عمومی تبریز

  • کد خبر : 130934
  • 27 دی 1402 - 19:05
روند افزایشی سهم قطارشهری در حمل و نقل عمومی تبریز
یازاکو - قطار شهری به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی در کلانشهرها از جمله تبریز به دور از معطلی و توقف‌های طولانی با سرعت انتقال بالا، جایگاه خاصی در جا به جایی مسافر و کاهش ترافیک شهری پیدا کرده است به طوری که اکنون روند افزایشی سهم جابجایی مسافران درون شهری توسط مترو آینده روشنی را در جا به جایی مسافر و کاهش ترافیک در تبریز متصور است.

قطارشهری با برخورداری از مزیت های مختلف مانند سرعت بیش از ۲ برابری نسبت به اتوبوس و رساندن تعداد بیشتری از شهروندان در کمترین زمان به مقصد خود، نسبت به سایر سامانه های حمل و نقل عمومی مورد توجه مسافران درون شهری قرار گرفته است و توسعه خطوط آن به مناطق مختلف تبریز می تواند جایگاه این سیستم را در جابجایی مسافران درون شهری بیش از پیش ارتقا دهد.

توسعه تبریز، افزایش جمعیت این کلانشهر، افزایش ترافیک و عدم پاسخگویی مناسب سیستم های حمل و نقل اتوبوسرانی و تاکسیرانی به تقاضای مسافران درون شهری، ضرورت ایجاد شبکه حمل و نقل ریلی درون شهری به عبارتی قطار شهری را برای کاهش حجم ترافیک شهری و تسریع در جابجایی مسافران درون شهری نمایان کرد.

بر این اساس سازمان قطارشهری تبریز در سال ۱۳۷۹ تاسیس شد و مطالعات امکان سنجی خطوط قطارشهری در اواخر سال ۱۳۸۰ آغاز شد و در جلسه بیست و نهم شورای عالی ترافیک شهرهای کشور، ساخت خط یک قطارشهری این شهر به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۸۱ آغاز شد.

در دی ماه ۱۳۸۵ ساخت سایر خطوط درون شهری و خط حومه ای تبریز – سهند به تصویب رسید که شامل چهار مسیر به طول ۷۰ کیلومتر با ۷۰ ایستگاه و یک خط برون شهری از تبریز به شهرک سهند به طول حدود ۲۰ کیلومتر است.

از آغاز بهره برداری نخستین ایستگاه خط یک قطارشهری تبریز در شهریور سال ۹۴ در «ائل گلی» تا آخرین ایستگاه این خط در اسفند سال ۱۴۰۱ در «قونقا» به طول ۱۷.۲ کیلومتر، روز به روز بر استقبال مسافران از قطارشهری برای ترددهای درون شهری افزایش یافته و تعداد زیادی از مردم و شهروندان تبریزی، استفاده از شبکه حمل و نقل ریلی درون شهری را جایگزین سایر سیستم های حمل و نقل عمومی کردند.

به عقیده کارشناسان حوزه حمل و نقل عمومی، ظرفیت و سرعت بالای جابجایی مسافر، ایمنی، راحتی، هزینه پایین جابجایی و عدم معطلی در ترافیک از مزیت های مهم شبکه حمل و نقل ریلی درون شهری نسبت به سایر سیستم های حمل و نقل عمومی شهری است.

بر اساس نظر مدیران شهری و مسوولان حوزه حمل و نقل عمومی کلانشهر تبریز، میزان مسافرگیری خط یک قطارشهری از ۱۵ هزار نفر در اوایل بهره برداری، اکنون به حدود ۵۰ هزار مسافر در روز رسیده است و بر اساس پیش بینی آنان، این میزان با بهره برداری از خط۲ در پایان سال ۱۴۰۳ به بیش از ۱۰۰ هزار نفر در روز می رسد.

اجرای طرح جامع حمل و نقل ترکیبی، معضلات ترافیک تبریز را رفع می کند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در سال های اخیر به ویژه امسال گام های اساسی در حوزه حمل و نقل عمومی تبریز برداشته شده است، می گوید: با توسعه زیرساخت های این حوزه و سرمایه گذاری های انجام شده در آن به ویژه در قطارشهری تبریز از معضل حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری کاسته می شود.

«جبارعلی ذاکری»، با تاکید بر ضرورت توسعه و گسترش فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی در بین مردم و شهروندان، می افزاید: با افزایش میزان آگاهی و شناخت مردم از مزایای حمل و نقل عمومی به ویژه قطارشهری، استقبال شهروندان تبریزی برای استفاده از این شبکه ریلی روز به روز افزایش یافته است.

 

با افزایش میزان آگاهی و شناخت مردم از مزایای حمل و نقل عمومی به ویژه قطارشهری، استقبال شهروندان تبریزی برای استفاده از این شبکه ریلی روز به روز افزایش یافته است.

وی با اشاره به ضرورت اجرای طرح جامع حمل ‌و نقل ترکیبی در تبریز، اظهار می کند: اجرای این طرح موجب کاهش معضلات حوزه حمل و نقل، کاهش ترافیک و تسریع در جابجایی مسافران درون شهری می شود.

ذاکری، با اشاره به بهره برداری از خط یک قطارشهری تبریز، ادامه می دهد: کاهش سرفاصله زمانی بین قطارها و اجرای سایر خطوط این شبکه ریلی درون شهری در میزان افزایش استقبال عموم برای استفاده از این سیستم حمل و نقل نقش بسزایی ایفا می کند.

میزان مسافرگیری روزانه قطارشهری تبریز تا پایان سال آینده به ۱۰۰ هزار نفر می رسد

شهردار تبریز نیز با اشاره به اهمیت قطارشهری در جابجایی سریعتر مسافران درون شهری، می گوید: با وجود اینکه اجرای هر کیلومتر خط قطارشهری بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال هزینه دارد ولی اجرای این طرح برای پاسخگویی به نیاز شهروندان و کاهش بار ترافیکی شهر از اولویت های مدیریت جدید شهرداری و شورای اسلامی این شهر است.

«یعقوب هوشیار»، می افزاید: با راه اندازی قطعه سوم خط یک قطارشهری تبریز، میزان مسافرگیری حمل و نقل ریلی درون شهری با رشد سه برابری از حدود ۱۵ هزار نفر به حدود ۵۰ هزار نفر در روز رسیده است.

با راه اندازی قطعه سوم خط یک قطارشهری تبریز، میزان مسافرگیری حمل و نقل ریلی درون شهری با رشد سه برابری از حدود ۱۵ هزار نفر به حدود ۵۰ هزار نفر در روز رسیده است.

وی اظهار می کند: شهرداری تلاش می کند تا پایان سال ۱۴۰۳ و با بهره برداری از خط۲ قطارشهری، میزان مسافرگیری این سیستم حمل و نقل عمومی را به ۱۰۰ هزار نفر در روز برساند.

شهردار تبریز با اشاره به کار شبانه روزی برای اجرای پروژه قطارشهری تبریز، می گوید: در زمان کنونی از ۲۲ کیلومتر خط۲ قطارشهری تبریز، اجرای حدود ۱۷ کیلومتر در اولویت است و تلاش می شود اعتبار این پروژه از منابع درآمدی شهرداری، فاینانس، وام بانکی و سایر محل ها تامین شود.

هوشیار با اعلام اینکه هم اکنون۲ دستگاه حفاری ( تی بی ام ) در مسیر خط۲ قطارشهری تبریز فعال است و حدود ۷۰ درصد حفاری این خط تمام شده است، ادامه می دهد: تی بی ام غربی تا پایان دی ماه از ایستگاه هشت و بر اساس پیش بینی انجام شده تی بی ام شرقی نیز تا پایان خرداد سال آینده از چهار راه عباسی خارج می شود و ۱۷ کیلومتر حفاری این خط به اتمام می رسد.

وی با اشاره به آغاز احداث پنج ایستگاه خط۲ قطارشهری تبریز، یادآوری می کند: خط۲ قطارشهری بیشتر در مسیر مناطق محروم تبریز واقع شده است و با راه اندازی آن میزان مسافرگیری قطارشهری رشد چشمگیری خواهد داشت.

هوشیار، می افزاید: با توسعه، اجرا و بهره برداری از خطوط ریلی درون شهری و ایستگاه های قطارشهری بخشی عمده ای از معضلات حمل و نقل عمومی این شهر حل می شود.

خط۲ نقش چشمگیری در افزایش مسافرپذیری قطارشهری تبریز ایفا خواهد کرد

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز نیز با بیان اینکه مراحل نهایی حفاری بخش اول خط۲ قطارشهری در حال اجراست، می گوید: این خط به علت واقع شدن در بافت متراکم شرق، غرب و مرکز شهر، نقش مهم و چشمگیری در مسافرپذیری قطارشهری و جابجایی مسافران درون شهری تبریز ایفا خواهد کرد.

«یعقوب وحیدکیا»، می افزاید: بر اساس وعده ای که به شهروندان داده شده است، تلاش می شود قطعه اول این خط به طول ۱۰ کیلومتر در نیمه اول سال ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد که با بهره برداری از آن روزانه ۳۰۰ هزار مسافر درون شهروی در این مسیر جابجا می شود.

تلاش می شود قطعه اول خط ۲ به طول ۱۰ کیلومتر در نیمه اول سال ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد که با بهره برداری از آن روزانه ۳۰۰ هزار مسافر درون شهروی در این مسیر جابجا می شود.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر تلاش می کنند تا خدمات قطارشهری به عنوان سیستم حمل و نقل پاک و ایمن در شهر توسعه یابد.شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر تلاش می کنند تا خدمات قطارشهری به عنوان سیستم حمل و نقل پاک و ایمن در شهر توسعه یابد، اظهار می کند: بهره برداری از این خط موجب کاهش ترافیک شهری، مصرف سوخت و آلودگی هوای کلانشهر تبریز می شود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز می گوید: پیمانکاران خط۲ قطارشهری مشخص شده اند و منابع اجرایی آن در حال تامین است و برای سرعت بخشی به روند اجرای آن از فاینانس استفاده می شود که در این خصوص مصوبه شورای اسلامی این شهر نیز اخذ شده است.

وحیدکیا، با اشاره به حساسیت و پیچیدگی حفاری قطعه اول خط۲ قطارشهری تبریز، ادامه می دهد: این خط از منطقه «قراملک» شروع می شود و پس از عبور از محلات «خانه سازی»، «قره آغاج»، «گجیل» و «بازار» به ایستگاه هشت می رسد و حدود ۲ کیلومتر حفاری از این خط زیر بافت فرسوده و مرکزی شهر انجام شده است.

وی یادآوری می کند: در این محدوده واحدهای تجاری مهمی مانند پاساژهای «امت»، «۱۱۰»، «شیخ صفی» و «قیام» وجود داشت بنابراین به لحاظ فنی و مهندسی، حفاری با شرایط ویژه انجام شد.

وحیدکیا، با بیان اینکه قطعه اول این خط دارای هشت ایستگاه است، می افزاید: هم اکنون کارهای عمرانی این ایستگاه ها شروع شده و در حال انجام است.

قطارشهری تبریز در پنج خط (چهار خط اصلی و یک خط حومه‌ای) به طول کلی ۱۰۰ کیلومتر طراحی شده‌ و خط یک در حال خدمات دهی است.

خط یک قطارشهری تبریز شامل ۱۸ ایستگاه است که از ایستگاه ائل گلی (مقابل هتل پارس) شروع می شود و در ادامه از طریق راهنمایی، استاد شهریار، فلکه دانشگاه سپس در طول مسیر خیابان امام(ره) تا میدان ساعت و از آنجا به سمت سه راه امین ادامه می یابد.

این خط بعد از سه راه امین، قونقا، گازران، چهارراه لاله، میدان امام حسین(ع)، شهید باکری و در ایستگاه نور شهرک نور لاله به خط پایان می رسد.

خط ۲ قطارشهری تبریز شامل ۲۰ ایستگاه است که از محدوده زمین‌های قراملک تبریز (کارخانه کود آلی) شروع و با عبور از خیابان وحدت و میدان قراملک (اولین ایستگاه) و زیر خیابان های آخونی و قدس در ایستگاه میدان کهن (محققی سابق) از طریق ایستگاه تبادلی با خط یک مرتبط می شود و از طریق میدان دانشسرا، وارد خیابان عباسی می شود و ضمن عبور از میدان شهید فهمیده باغمیشه به سمت شهرک نصر، مرزداران، دانشگاه آزاد، نمایشگاه بین المللی در نهایت در میدان بسیج خاتمه می‌یابد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=130934

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});