• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2
تجارت سیاست‌زده

رئیس غیرسیاسی و بانفوذ اتاق ایران

  • کد خبر : 131542
  • 03 بهمن 1402 - 9:30
رئیس غیرسیاسی و بانفوذ اتاق ایران
یازاکو - سرانجام پس از 7 ماه حاشیه و انتظار، «حسین سلاح‌ورزی» به صورت رسمی اتاق ایران را ترک کرد و در انتخاباتی که دیروز برگزار شد، «صمد حسن‌زاده» به ریاست اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران انتخاب شد. به این ترتیب، رقابت «شهرستانی‌ها-تهرانی‌ها» را یک تاجر تبریزی برد. تجار شهرستانی تا امروز هرگز اجازه نداده‌اند نامزد مورد حمایت آنان بازنده انتخابات ریاست اتاق ایران شود.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از روزنامه سازندگی، سرانجام پس از ۷ ماه حاشیه و انتظار، «حسین سلاح‌ورزی» به صورت رسمی اتاق ایران را ترک کرد و در انتخاباتی که برگزار شد، «صمد حسن‌زاده» به ریاست اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران انتخاب شد. به این ترتیب، رقابت «شهرستانی‌ها-تهرانی‌ها» را یک تاجر تبریزی برد. تجار شهرستانی تا امروز هرگز اجازه نداده‌اند نامزد مورد حمایت آنان بازنده انتخابات ریاست اتاق ایران شود.

صمد حسن‌زاده کیست؟

رئیس‌ جدید اتاق‌ ایران را باید در زمره چهره‌هایی دانست که سابقه اقتصادی‌شان بر سابقه سیاسی‌شان می‌چربد. مثل محسن جلال‌پور، غلامحسین شافعی، محمدرضا بهرامن، احمد پورفلاح و دیگران. حسن‌زاده گرچه سیاسی نیست اما ناآشنا با سیاست نبوده و در زمره کارآفرینان خوشنام بخش خصوصی به حساب می‌آید. صمد حسن‌زاده ۸۰ ساله است، عضو قدیمی اتاق تبریز و چهره ذی‌نفوذ اتاق ایران. او در انتخابات دیروز از مجموع ۴۱۲ رای ۲۰۸ رای را از آن خود کرد و از هیات‌رئیسه رفت تا ردای ریاست بر تن کند. شاید آن‌گونه که حسین سلا‌ح‌ورزی صریح و بی‌پرده بود، صمد حسن‌زاده نباشد؛ اما او هم پیرتر از رئیس قبلی است و هم بیشتر اهل لابی و مشورت.

فردی که به ریاست اتاق ایران رسید، کارآفرینی بی‌حاشیه و با اصالت است که در سال‌های گذشته، چهار دوره عضو هیات نمایندگان اتاق ایران بوده و دو دوره ریاست اتاق تبریز را بر عهده داشته است. او از فعالان صنعت کاشی و سرامیک است و سکان گروه صنعتی کاشی تبریز را بر عهده دارد. حسن‌زاده را باید جزو مدیران واقعی بخش خصوصی‌ دانست چراکه به معنای واقعی بنگاهی کارآمد را اداره می‌کند و در سال‌های گذشته ضمن حفظ سهم خود در بازارهای داخلی در زمینه صادرات و جلب سرمایه ‌خارجی هم موفق نشان داده است. بنگاهی که آقای حسن‌زاده اداره می‌کند، سرمایه‌گذار اسپانیایی دارد و در بازارهای منطقه شناخته شده است.

بعد از انتشار شایعاتی مبنی بر انصراف حسن‌زاده، گمان نمی‌رفت که او برنده این انتخابات شود اما اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران بسیار پخته عمل کردند و حسن‌زاده را با اختلاف قابل توجه به ریاست اتاق ایران رساندند.

همه این‌ها در حالی بود که سلاح‌ورزی در اطلاعیه خود اعلام کرد: «اتاق ایران در عبور از یک پیچ تاریخی دشوار، فرصتی دوباره برای یادآوری جایگاه بخش خصوصی به سایر ذی‌نفعان اقتصاد کشور یافته است. تصمیم و رای مشابه و مشترک شورای رؤسای اتاق‌های سراسر کشور، ائتلاف تشکل‌های اتاق ایران و اعضای اتاق تهران (ائتلاف فردا) به جناب آقای فرج‌الله معماری کارآفرین خوشنام و صنعتگر موفق ، نویدبخش اجماعی است که اتاق ایران بیش از همیشه بدان نیاز دارد».

با رفتن حسن‌زاده از هیات‌رئیسه به جایگاه رئیس، جای او خالی ماند که حسین پیرموذن با بالاترین رای موفق شد آن را تصاحب کند. پیرموذن از مجموع ۴۱۲ رای توانست ۱۸۶ رای را به خود اختصاص داده و به هیات‌رئیسه اتاق راه پیدا کند.

میراث سلاح‌ورزی

حسین سلاح‌ورزی ۷ ماه در اتاق ایستادگی کرد. برخی این رفتار را لجبازی می‌پندارند و نکوهش می‌کنند اما برخی آن را ایستادگی در برابر دولت می‌دانند و می‌ستایند. منتقدان می‌گویند، اتاق با حضور ۷ ماهه سلاح‌ورزی تضعیف شد و حاکمیت دیگر مثل گذشته به آن نگاه نمی‌کند اما موافقان معتقدند، سلاح‌ورزی نشان داد که می‌شود مقابل دولت ایستاد و از حق خود نگذشت.

با این حال خیلی‌ها معتقدند از روزی که نام حسین سلاح‌ورزی به‌عنوان رئیس جدید اتاق ایران مطرح شد تا دیروز که حضور ۷ ماهه او به پایان رسید، این بازی هیچ برنده‌ای نداشته اما نهاد اتاق ایران تنها بازنده این بازی بوده است. سلاح‌ورزی از چهار ماه پیش سکان اتاق ایران را در دست گرفته اما از همان روزها، حضورش در محافل تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری ممنوع بوده است. محمدرضا فرزین در بانک ‌مرکزی تنها مدیر دولت سیزدهم بود که بی‌اعتنا به حواشی برای حضور سلاح‌ورزی در شورای پول و اعتبار دعوتنامه ارسال کرد و رئیس‌ جدید اتاق ایران هم در این شورا سوگند یاد کرد اما زمان زیادی نگذشت که دیگر دعوت‌نامه‌ای برای سلاح‌ورزی ارسال نشد. محمد مخبر نیز تلاش زیادی کرد تا ابراهیم رئیسی را متقاعد به پذیرش نتیجه انتخابات اتاق ایران کند اما او نیز به اندازه اطرافیان رئیس‌جمهوری موفق نبود و در نهایت جمع‌بندی این شد که انتخابات باطل و رئیس‌ جدیدی برای اتاق ایران انتخاب شود.

حسین سلاح‌ورزی منتقدان و مخالفانی داشت. برخی از اساس مخالف حضور او در اتاق ‌ایران بودند. برخی هم به طور کامل موافق حضور سلاح‌ورزی در اتاق بودند. برخی که پیش از این موافق حضور او بودند از میانه‌های راه، ادامه کار او را به صلاح اتاق ندانستند.

در نهایت، برخی که پیش از این با حضور او موافق بودند، پس از انتصاب‌های عجیب سلاح‌ورزی در اتاق به منتقدان او تبدیل شدند. افرادی پس از صدور حکم دبیرکلی اتاق برای یک چهره نزدیک به جبهه پایداری، دست از حمایت او برداشتند و جالب این بود که رسانه‌های تندرو که دنبال ابطال انتخابات و برکناری سلاح‌ورزی بودند با این انتصاب ساکت شدند. برخی بزرگان بخش خصوصی به حسین سلاح‌ورزی توصیه کرده‌ بودند که به خاطر حفظ کیان اتاق از سمت خود کناره‌گیری کند اما برخی از نزدیکان سلاح‌ورزی معتقدند این کار به منزله پذیرش اتهاماتی است که به او زده شده و نباید زیر بار این پیشنهاد برود. به هر حال سلاح‌ورزی دیگر رئیس اتاق ایران نیست اما نزاع او هنوز به پایان نرسیده است. کسی نمی‌داند شاید مخالفانش آنقدر سمج هستند که بخواهند این نزاع را خارج از اتاق هم ادامه دهند. چیزی که سلاح‌ورزی دیروز در نطق خود به آن اشاره کرد.

وعده باز کردن جعبه سیاه

حسین سلاح‌ورزی پیش از آغاز رای‌گیری گفت: امروز بیشتر برای تشکر آمده‌ام و جنس حرف‌های من از جنس قدردانی و عذرخواهی است. به‌عنوان مزاح با دوستان باید بگویم، هر کس ۳ جلسه غیبت داشته باشد از اتاق حذف می‌شود اما دوستان دولتی غایب چون عذر شرعی دارند، ایرادی ندارد. اکنون مجال آن نیست اما آنچه که در ۵/۲ سال گذشته است را در قالب یک مستند و یک جلد کتاب البته به شرط حیات منتشر می‌‌کنم که به‌نوعی ریشه و چیستی اتفاقات این مدت را در خود دارد و به‌نوعی جعبه سیاه اتفاقات این مدت اتاق است.

سلاح‌ورزی گفت: از تشکل‌ها و اتاق‌های شهرستان تشکر می‌کنم که در طول این مدت به من محبت داشتند. شهادت می‌دهم که هیچ دوره‌ای در این ۴ دوره که در اتاق حضور داشتم هیات‌رئیسه‌ای با این کیفیت و هماهنگی وجود نداشته است. او در توضیح این مطلب اظهار کرد: هیات‌رئیسه این دوره سعی کردند از کیان بخش خصوصی دفاع کنند. در روزهای گذشته نیز مصداق تایید و صحت بحث حقوقی که ما بر آن تاکید داشتیم را مشاهده کردیم و از سوی یکی از نهادهای دولتی عیناً همان استدلال حقوقی ما مطرح شد.

سلاح‌ورزی اضافه کرد: اما از من سوال شد که چرا یک شبه تصمیم ما عوض شد؟ تا سه‌شنبه هیات‌رئیسه بر همان برداشت حقوقی قبلی خود تاکید داشتند‌. من هرگز کناره‌گیری نکردم اما اتفاقی که افتاد این بود در دیدار طولانی که هیات‌رئیسه با رئیس شورای عالی نظارت داشت این مساله مطرح شد که برگزاری انتخابات اول بهمن خواست رئیس‌جمهور است‌ و روزانه از دفتر ایشان پیگیری می‌شود و نظر بر این شد تا انتخابات را برگزار کنیم و بیش از این ذهن مقامات درگیر این مساله بی‌اهمیت نشود.

او با درخواست از رئیس بعدی و اشاره به بدعت ناصواب دولت در انتخابات این دوره گفت: خوشبختانه اتاق ایران در سال میلادی جدید دو رویداد را میزبانی می‌کند. مجمع کشورهای اسلامی و مجمع اکو و درخواست من برگزاری درخور این دو رویداد است. این عضو هیات نمایندگان اضافه کرد: در دوره جدید یک برنامه مدون ۴ ساله نوشته بودیم که امیدواریم به همان شکل پیگیری شود. برای اولین بار تفریغ بودجه به شکل شفاف و با انتشار یادداشت‌های توضیحی منتشر شد و تا بودجه‌ریزی عملیاتی به نتیجه برسد.

سلاح‌ورزی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: خوب بود اعضای انجمن نظارت نیز حضور داشتند؛‌ از آقای میرمحمدصادقی گلایه کنم و بگویم از شخص قانون‌مدار و دینداری چون ایشان انتظار می‌رفت که درباره احیای انجمن نظارت قانونی عمل می‌کرد چراکه احیای آن در صلاحیت شورای عالی نظارت نبود.

او درخواست کرد: از هفته بعد بساط این انجمن را جمع کنند و مانند شمشیر داموکلس بالای سر اتاق نگه ندارند.

علاوه بر این اظهار کرد: تاسف‌برانگیرتر اقدامات در وزارت صمت و استانداری‌ها بود. زنگ می‌زدند در این جلسه شرکت کنید در آن یکی شرکت نکنید. اتاق به مسیر خودش ادامه می‌دهد، هرچند تسلط بر اتاق نگران‌کننده است اما اتاق خانه بخش خصوصی باقی می‌ماند.

او سخنان خود را این‌گونه پایان داد و تاکید کرد: من مسلمان شیعه ایرانی هستم، نه مواد مخدر استفاده می‌کنم نه مشروب الکلی و نه توهینی به کسی کرده‌ام، خصوصاً اگر آن شخص از مقامات باشد. التزام به قانون دارم و هیچ ارتباطی با بدخواهان نداشته‌ام. اما پرونده‌سازان همچنان مشغول کار هستم. تا زمانی که حکم کیفری نداشته باشم در بخش خصوصی مشغول هستم و فعالیت می‌کنم.

بحث حقوقی جایش در دادگاه است

حسین میرمحمد‌صادقی، رئیس انجمن نظارت بر انتخابات نیز در سخنان کوتاهی بیان کرد: از زحمات آقای سلاح‌ورزی تشکر می‌کنیم. از زحمات انجمن هم. تفاوت اصولی این انتخابات عمدتاً به دلیل تغییراتی بود که در آیین‌نامه به وجود آمد و ابهاماتی داشت. اما انجمن برای تعهد خود در عمل ذیل قانون توهین‌ها را تحمل کردند. او تاکید کرد: درباره این جلسه هم تردیدی وجود ندارد که رکن بالاتر می‌گوید و باید اجرا شود، بحث حقوقی در این زمینه هم جای آن در دادگاه است، نه هیات نمایندگان یا جای دیگر. ما نیز تصمیمات خود را تنها براساس قانون گرفتیم‌. ۲۱ نامزد تایید صلاحیت شدند و اگر احیاناً سمتی خالی شد برای آن هم رای‌گیری می‌شود.

میرمحمدصادقی اظهار کرد: یکی دو شبهه را هم باید برطرف کرد؛ اول فاصله بین دعوت و تشکیل، دعوت خیلی وقت پیش انجام شده و از این نظر مشکلی نیست. ما مدعی عصمت هم نیستیم و از اشتباهات محتمل از درگاه خدا و شما پوزش می‌خواهیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=131542

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});