• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

لزوم افزایش تعاملات بین اتاق‌های بازرگانی تبریز و قزاقستان

  • کد خبر : 132018
  • 07 بهمن 1402 - 12:00
لزوم افزایش تعاملات بین اتاق‌های بازرگانی تبریز و قزاقستان
یازاکو - دومین میز تجاری قزاقستان با هدف بررسی مشکلات و ارائه راهکارهای تسهیل و توسعه مبادلات تجاری با قزاقستان با حضور تعدادی از تجار استان و نمایندگان بخش دولتی بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، مسئول امور بین‌الملل اتاق تبریز در ابتدای این نشست، با اشاره به برگزاری موفق نخستین جلسه میز قزاقستان در اتاق تبریز گفت: پس از تشکیل میز قزاقستان، و با طرح مشکلات و چالش‌های موجود تجاری بین فعالان اقتصادی استان و قزاقستان، سعی داریم با دریافت پیشنهادات، موانع موجود را برطرف کرده و حجم مبادلات تجاری با این کشور را توسعه دهیم.

رفع تعهد ارزی، صادرات کشور را متوقف کرده است

رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز در این نشست، به تشریح دغدغه‌های فعالان اقتصادی استان در خصوص تجارت با قزاقستان پرداخت.

سیدیوسف حسینی با بیان اینکه حجم تجارت استان با این کشور محدود است، گفت: عضویت ایران و قزاقستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بهترین فرصت برای توسعه تجارت بین این دو کشور به‌شمار می‌رود، در حال حاضر نیز تعاملات خوبی در سایر استان‌ها با قزاقستان صورت گرفته است، اما آذربایجان‌شرقی آنچنان که باید، نتوانسته است از مزیت‌های این بازار بهره ببرد.

وی یکی از دلایل کاهش تمایل به صادرات را بحث رفع تعهد ارزی عنوان کرد و افزود: این امر رسماً صادرات کشور را متوقف کرده است و تنها عده کمی از افراد موفق به رفع تعهد ارزی شده‌اند. ما نیز امیدواریم با ابلاغ شماره حساب از سوی دولت، صادرکنندگان بتوانند تعهدات ارزی بین سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ را پرداخت کنند و حساب‌های پس از سال ۱۴۰۰ نیز بر اساس دستورالعمل‌های جدید، محاسبه و تسویه شود.

رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز با اشاره به وجود پاره‌ای مشکلات در حوزه گمرکات استان گفت: یکی از مواردی که موجب نارضایتی تجار شده است، ارزش‌گذاری بالای کالاها در گمرکات استان است که سبب می‌شود، برای صادرات یا واردات از سایر گمرک‌های کشور استفاده کنند و در نتیجه این امر، شاهد کاهش حجم مبادلات تجاری در گمرک‌های استان هستیم.

حسینی افزایش نرخ انرژی از جمله آب، گاز و برق را از دیگر چالش‌های تولیدکنندگان استان عنوان کرد و ادامه داد: قیمت پایین حامل‌های انرژی، مزیت نسبی صادراتی برای کشور محسوب می‌شود، اما با افزایش تعرفه‌ها، قطعاً قیمت نهایی محصولات تولید شده نیز افزایش خواهد داشت و به‌دنبال آن، ما قدرت رقابتی خود را در بازارهای جهانی از دست خواهیم داد.

وی بر لزوم تهیه نقشه‌راه در راستای تسهیل تجارت به‌خصوص با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا تأکید کرد.

ضرورت تأسیس شرکت‌های حمل‌ونقل مشترک بین‌المللی

رحیم روایی؛ نماینده معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بالای تجاری قزاقستان و عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بر ضرورت بهره‌گیری از مزیت‌های تجاری با این کشور تأکید کرد.

روایی بر ضرورت تأسیس شرکت‌های حمل‌ونقل مشترک بین‌المللی و ایجاد پایانه‌های صادراتی در استان تأکید کرد و افزود: تا زمانی که سیستم حمل‌ونقل کشور ما راننده‌محور باشد، مشکلات پابرجا خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه بحث رفع تعهد ارزی، مشکل و دغدغه‌ی تمامی تجار است، گفت: حل این مسئله نیازمند عزم ملی است.

روایی بر لزوم ارتباط مستقیم و بی‌واسطه بین فعالان اقتصادی استان و قزاقستان از طریق ظرفیت اتاق‌ها، اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری و شرکت در نمایشگاه‌ها تأکید کرد.

اعلام آمادگی رایزنان بازرگانی برای حضور در میزهای تجاری

محمدتقی هنربر؛ رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه استان ما از ظرفیت بالایی در زمینه صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی برخوردار است، افزود: اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌تواند بازار وسیعی برای محصولات استان به‌خصوص در زمینه خشکبار، صیفی‌جات، سنگ و مصالح ساختمانی، کاشی و سرامیک و سیمان باشد.

وی گفت: آمار صادرات ۹ ماهه به قزاقستان، ۱۴۶ میلیون دلار است که پس از بخش صنعت، بیشترین حجم مبادلات تجاری مربوط به بخش کشاورزی است.

هنربر با اشاره به فعالیت میزهای تجاری در استان، از اعلام آمادگی رایزنان بازرگانی برای حضور در این جلسات در راستای رفع دغدغه‌های تجار خبر داد.

در ادامه این نشست تجار به بیان مشکلات خود در خصوص تجارت با کشور قزاقستان پرداختند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=132018

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});