• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

۶ پروژه بزرگ آبی در آذربایجان‌شرقی به بهره‌برداری می‌رسد/ سرمایه‌گذاری حدود ۶ همتی برای تامین آب شرب و کشاورزی

  • کد خبر : 132414
  • 10 بهمن 1402 - 14:30
۶ پروژه بزرگ آبی در آذربایجان‌شرقی به بهره‌برداری می‌رسد/ سرمایه‌گذاری حدود ۶ همتی برای تامین آب شرب و کشاورزی
یازاکو - شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در چهل و پنجمین فجر انقلاب، 6 پروژه بزرگ آبی را با اعتبار بروز شده حدود 6 هزار میلیارد تومان آماده بهره‌برداری دارد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از روابط عمومی آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، “یوسف غفارزاده” در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: ۶ پروژه آماده بهره‌برداری شامل سد قیز قلعه‌سی، مخزن ۵۰ هزار مترمکعبی شمالی تبریز، شبکه صومعه علیا شهرستان میانه، پمپاژ کلاله و دارانا شهرستان جلفا، پمپاژ خمارلو در شهرستان خداآفرین و اجرای شبکه آبیاری و زهکشی قلعه‌چای شهرستان عجب‌شیر است.

وی با بیان اینکه پروژه سد قیز قلعه سی از نوع خاکی با هسته رسی بوده که طول آن ۸۶۴ و ارتفاع آن ۳۷ متر است، گفت: این سد با قابلیت تنظیم دو میلیارد مترمکعب و با هدف تأمین آب شبکه آبرسانی خدا آفرین و اراضی پایین‌دست آذربایجان شرقی، اردبیل و تولید برق احداث شده که بهره‌برداری از این سد بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان مشترک بوده و ساخت و اجرای این پروژه نیز کاملا به دست مهندسان ایرانی انجام شده است.

غفارزاده خاطرنشان کرد: فاز تکمیلی مخزن هزار مترمکعبی (مخزن ۵٠ هزار مترمکعبی شمالی) به همراه خط انتقال ١٠ کیلومتری با لوله فولادی به قطر ١۶٠٠ میلی‌متر با هدف ارتقا و بهبود کیفیت آب شرب و افزایش بهبود توزیع آب کلانشهر تبریز از دیگر پروژه‌های آماده بهره‌برداری در دهه فجر امسال است.

وی همچنین ادامه داد: پروژه پمپاژ کلاله و دارانا نیز در محدوده ۱۱۵ کیلومتری شهر کلیبر و در کناره رودخانه مرزی ارس واقع شده که با اجرای این پروژه ۱۵۰ لیتر برثانیه از ارس برای اراضی کلاله و دارانا تخصیص داده خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در پایان با اشاره به پروژه شبکه پایاب صومعه علیا گفت: این پروژه در ۴۵ کیلومتری شهرستان میانه با هدف آبیاری حدود ۵۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه بصورت تحت فشار و رساندن آب تا ابتدای اراضی پایاب احداث شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=132414

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});