• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
4

زور دولت به نوسانات دلار می‌رسد؟

  • کد خبر : 134357
  • 29 بهمن 1402 - 9:00
زور دولت به نوسانات دلار می‌رسد؟
یازاکو - نهاد پولی کشور برای تثبیت قیمت دلار علاوه بر ارزپاشی با کمک انتشار اوراق گواهی خاص و ثبت نام خودروهای وارداتی توانست روند صعودی قیمت در بازارهای مالی را مهار کند. این در حالی است که به نظر می‌رسد آرامش نسبی در منطقه خاورمیانه را نیز باید اهرمی برای ثبات قیمت دلار عنوان کرد.

یازاکو، جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ تلاش دولت برای مهار قیمت دلار

قیمت دلار در هفته پایانی بهمن با بازدهی مثبت بسته شد. این اسکناس در آخرین معامله روز پنج‌شنبه، ۲۶ بهمن، در پله هشتم کانال پنجم کریدور ۵۰ هزار تومانی معامله شد و این بیشترین قیمت دلار طی هفته گذشته بود. معامله‌گران معتقدند سیاست‌گذار برای اینکه در روزهای پایانی سال دست خالی نشود، عرضه دلار را محدود کرده است. نهاد پولی کشور برای تثبیت قیمت دلار علاوه بر ارزپاشی با کمک انتشار اوراق گواهی خاص و ثبت نام خودروهای وارداتی توانست روند صعودی قیمت در بازارهای مالی را مهار کند. این در حالی است که به نظر می‌رسد آرامش نسبی در منطقه خاورمیانه را نیز باید اهرمی برای ثبات قیمت دلار عنوان کرد. کارشناسان اقتصادی برای قیمت دلار در روزهای پایانی بهمن و هفته نخست اسفند انتظار روند رنج بین پله‌های چهار و شش کریدور ۵۰ هزار تومانی را دارند.

آن‌ها می‌گویند، برای ادامه سال دلار در محدوده قیمتی فعلی با نوسانات محدود معامله می‌شود؛ اما در نهایت قیمت به سمت سقف کریدور ۵۰ هزار تومانی برمی‌گردد. هر چند ایجاد هر روندی در بازارهای مالی به وضعیت تنش‌های منطقه‌ بستگی دارد. تحلیلگران بازارهای مالی معتقدند با وجودی که نهاد سیاست‌گذار تلاش دارد قیمت دلار را در محدوده‌ای مشخص ثابت نگه دارد؛ اما تمایلی نیز به عقب‌نشینی قیمت در پایین کریدور ۵۰ هزار تومانی ندارد.

بازار سهام/ از دست رفتن مرز ۲.۱ میلیونی بازار بورس

در پایان معاملات چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲، شاخص کل ۱۹ هزار و ۵۵۶ واحد پایین‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی ۰.۹ درصد شود. اما شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۱۱ هزار و ۴۰ واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی منفی ۱.۵ درصدی را ثبت کرد. در مجموع کل هفته ۷۷۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۱۹۳ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین رشد ۱۰۱ درصدی داشته است.

بدین ترتیب شاخص در این هفته از مرز ۲.۱ میلیونی پایین آمد و این محدوده را از دست داد. تداوم روند خروج سرمایه از بازار نیز نشان از عدم تمایل سهامداران حقیقی برای سرمایه گذاری در بازار سهام دارد. در چنین شرایطی عرضه اولیه شرکت‌ها، نرخ سود ۳۰ درصدی و مداخلات قیمتی در بازار مورد انتقاد کارشناسان و تحلیلگران قرار گرفته است. درواقع برخی از کارشناسان معتقدند یکی از عوامل انحراف جریان پول تصمیمات دولت است.

بنابراین وضعیت بنیادی شرکت‌ها و ارزندگی سهام زیر سایه اخبار و تصمیمات دولت قرار گرفته است. بنابراین بازار برای رشد و بازگشت به کانال ۲.۱ میلیونی، به یک خبر یا محرک از جنس سیاست‌های دولت نیازمند است. اما نباید فراموش کرد که مشکل اصلی سهم و نقش بزرگ دولت در بازار است، راه حل بهبود و رونق بازار سرمایه در بلندمدت، کاهش مداخلات و کوچک شدن سهم دولت در بازار سرمایه است.

بازار سکه و طلا/ سکه و طلا متأثر از نوسانات دلار

سکه امامی روز پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ افزایش ۳۰۰ هزار تومانی داشت و با قیمت ۳۲ میلیون ۸۰۰ هزار تومانی معامله شد. سکه‌ بهار با رشد ۵۳۰ هزار تومانی روی قیمت ۳۰ میلیون و ۵۱۵ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلا روز پنجشنبه ۲۶ بهمن با روند افزایشی بازگشایی شد. هر مثقال طلای ۱۸ عیار رشد ۶۰ هزار تومانی داشت و با رقم ۱۲ میلیون ۲۷ هزار تومانی معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار افزایش هشت هزار و ۶۰۰ تومانی دارد و روی رقم دو میلیون و ۷۷۶ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلای دست دوم نیز با رقم دو میلیون و ۷۳۶ هزار تومانی معامله شد. قیمت طلا و سکه در هفته پایانی بهمن در دو روند متفاوت بسته شد. طلا متاثر از برگشت قیمت انس جهانی طلا به کانال ۱۹۰۰ دلاری بازدهی منفی داشت و سکه با بازدهی مثبت این هفته را به پایان رساند.

کارشناسان اقتصادی روند قیمت بازار طلا در آخرین ماه سال را متاثر از نوسانات قیمت دلار می‌دانند. کارشناسان اقتصادی منطقه ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را برای سکه امامی کف قیمت این قطعه می‌دانند و برای طلا نیز منطقه دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومانی را به عنوان منطقه مهم قیمت در نظر می‌گیرند.

به اعتقاد تحلیلگران بازار، روند قیمت در بازار طلا در فضای بی‌تصمیمی قرار دارد که برای یک معامله‌گر هوشمند مناطق مهم تصمیم‌گیری است. آنها می‌گویند در مناطقی که بازار رنج و بی روند است برای معامله‌گران مناطق آرامی جهت ورود به بازار است.

بازار نفت/ رشد هفتگی بهای نفت

بهای معاملات نفت برنت در روز جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲، با ۶۱ سنت معادل ۰.۷۴ درصد افزایش، در ۸۳ دلار و ۴۷ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۱۶ سنت معادل ۱.۴۹ درصد افزایش، در ۷۹ دلار و ۱۹ سنت در هر بشکه بسته شد. قرارداد آوریل این شاخص، با ۸۷ سنت افزایش، ۷۸ دلار و ۴۶ سنت معامله شد. بدین ترتیب، قیمت نفت تحت تاثیر تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه که دورنمای رشد ضعیف‌تر تقاضا برای سوخت را تحت الشعاع قرار داد، معاملات روز جمعه را با افزایش به پایان برد و رشد هفتگی به ثبت رساند. قیمت نفت برنت برای کل هفته، بیش از یک درصد و شاخص نفت آمریکا، حدود ۳ درصد افزایش یافت. جیوانی استاونوو، تحلیلگر موسسه یو بی اس گفت: واکنش بازار نفت به اخبار خاورمیانه، ملایم بود.

بازار نفت همچنان شاهد تداوم عرضه نفت و اختلالات اندک بوده است. اما تهدیدها در دریای سرخ پس از اصابت یک موشک از یمن به نفتکش هندی حامل نفت خام، ادامه یافت. در این بین، در بحبوحه افزایش شدید هزینه‌های خدمات در آمریکا که می‌تواند نگرانی‌های تورمی را تشدید کند، آمار رسمی نشان داد قیمت‌های تولیدکننده این کشور در ژانویه، بیش از حد انتظار افزایش یافت. با این حال، رکود در خرده فروشی، این امیدواری را برانگیخت که فدرال رزرو، به زودی کاهش نرخ بهره را آغاز می‌کند و این امر می‌تواند از تقاضا برای نفت حمایت کند.

بازار طلای جهانی/ افت اندک قیمت طلا در دومین هفته متوالی

قیمت طلا برای دومین افت هفتگی متوالی خود در روز جمعه (۱۶ فوریه) پس از اینکه قیمت‌های مصرف‌کننده در ایالات‌متحده به طرز شگفت‌انگیزی افزایش یافت، تعیین شد و معامله‌گران را به ارزیابی مجدد امید خود برای کاهش نرخ سوق داد، اگر چه طلا بخشی از زیان‌های پس از افت هزینه‌های مصرف‌کننده را جبران کرد. بهای هر اونس طلا در ۲۰۰۳ دلار و ۹۵ سنت ثابت بود، اما دیگر نزدیک به یک درصد در هفته از دست داده است. قیمت طلای آمریکا با ۰.۱ درصد افزایش به ۲۰۱۶ دلار در هر اونس رسید. پس از اینکه داده‌های وزارت بازرگانی ایالات‌متحده نشان داد که خرده‌فروشی‌ها در ماه گذشته ۰.۸ درصد کاهش یافته است که بزرگترین کاهش از فوریه ۲۰۲۳ بوده است، طلا در روز پنجشنبه حدود ۰.۶ درصد افزایش یافت.

اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند که خرده‌فروشی ۰.۱ درصد کاهش یابد. داده‌ها نشان می‌دهد که مطالبات بیکاری با ۸۰۰۰ کاهش به ۲۱۲ هزار مورد تعدیل فصلی برای هفته منتهی به ۱۰ فوریه و اندکی کمتر از برآورد ۲۲۰ هزار نفر است. قیمت‌های وارداتی ایالات‌متحده در ماه ژانویه در بحبوحه افزایش هزینه‌های نفت و سایر کالاها بیشترین افزایش را در نزدیک به دو سال اخیر داشته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=134357

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});