• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3

مصرف آب کشاورزی در استان اردبیل سه درصد بیشتر از میانگین کشوری است

  • کد خبر : 135355
  • 07 اسفند 1402 - 14:15
مصرف آب کشاورزی در استان اردبیل سه درصد بیشتر از میانگین کشوری است
یزاکو - معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: مصرف آب کشاورزی در این استان سه درصد از مصرف میانگین کشوری بیشتر بوده و برای جلوگیری از آن اصلاح الگوی کشت الزامی است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از ایرنا، حمید فضائلی روز دوشنبه با بیان اینکه تعادل منابع و مصارف آب در بخش کشاورزی استان اردبیل در سال‌های اخیر به علت بالا رفتن میزان مصرف و کاهش بارش و ذخایر آبی به هم خورده است، اظهار کرد: بر اساس سند مدیریت منابع آب اولویت نخست تامین آب کشاورزی، تامین آب برای کشت پاییزه و کشت اول است و برای کشت دوم به خصوص در شمال استان منابع آبی کافی وجود ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع آبی و تداوم خشکسالی و به منظور جلوگیری از تشدید تنش آبی به استناد مصوبات شورای مدیریت منابع آب استان، شورای حفاظت از منابع، مجاری و تاسیسات آبی مغان و کارگروه آب، خاک، کشاورزی و منابع طبیعی هر گونه کشت دوم در منطقه مغان و کشت برنج در منطقه مشگین‌شهر ممنوع شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل همچنین از اجرای سه طرح مشترک شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در راستای سازگاری با کم‌آبی و حفاظت از منابع آب در استان خبر داد و گفت: با هدف سازگاری با کم‌آبی و حفاظت از منابع آب سه طرح مشترک شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی با عناوین تشکیل تشکل‌های آب بران، تحویل حجمی آب و پیاده‌سازی الگوی کشت بهینه در استان اجرا می‌شود.

فضائلی با اشاره به تغییر اقلیم و کاهش منابع آبی در استان نسبت به سال‌های گذشته بیان کرد: در راستای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی، در سال زراعی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در شبکه‌های آبیاری یامچی و قوری چای در مرکز استان و شبکه آبیاری خداآفرین در شمال استان، الگوی کشت به صورت منطقه‌ای پیاده شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل همچنین به ابلاغ نظام‌نامه الگوی کشت محصولات کشاورزی در شبکه پایاب ارس، خداآفرین و سایر سدهای استان اشاره کرد و گفت: در سال آبی جدید تلاش بر این است تا از کشت‌های متفرقه و خارج از الگوی ارائه شده جلوگیری شود.

فضائلی با بیان اینکه ورودی آب سدهای این استان در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است، افزود: سد یامچی به عنوان یکی از مهم‌ترین سدهای استان به دلیل تامین آب آشامیدنی مرکز استان هم‌اکنون ۲۲ میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به سال قبل ۱۰ درصد کاهش یافته است.

وی گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۲۴۶ میلی‌متر بارندگی در استان اتفاق افتاده است که این میزان در مقایسه با سال گذشته پنج درصد و در مقایسه با دوره بلند مدت ۲۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل همچنین با اشاره به کاهش آورد رودخانه ارس در شمال استان ادامه داد: حجم ذخیره آب در مخزن سد ارس هم ۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

بر اساس آمارهای موجود استان اردبیل از نظر بارندگی در مقایسه با استان‌های واقع در شمال‌غرب کشور، شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان که به لحاظ اقلیمی در شرایط نسبتاً مشابهی قرار دارند،در جایگاه چهارم قرار دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=135355

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});