• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

شهر هوشمند فلورانس

  • کد خبر : 135856
  • 13 اسفند 1402 - 11:00
شهر هوشمند فلورانس
یازاکو - فلورانس، پایتخت منطقه زیبای توسکانی ایتالیا، به داشتن شاهکارهای هنر و معماری رنسانس مشهور است. این شهر با برخورداری از معماری زیبا، آثار هنری مشهور و تاریخچه بسیار غنی یکی از مقاصد گردشگری محبوب در ایتالیا به شمار می‌آید.

به گزاارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از شهریار، گنبد زیبای کلیسای جامع فلورانس، گالری آکادمی فلورانس، گالری اوفیتزی و برج ناقوس جوتو فلورانس در جهان به خوبی شناخته شده است. اما آیا می‌دانستید که این شهر نه تنها بر گذشته بلکه بر آینده خود نیز متمرکز است؟ بر اساس گزارش سالانه ICity Rate، فلورانس به دلیل تحول دیجیتال، پایداری در تحرک و جابجایی و همچنین ارائه راهکارهای افزایش بهره‌وری انرژی، دیجیتالی‌ترین شهر ایتالیا است.

سرمایه‌گذاری در تحرک و جابجایی الکتریکی

فلورانس در مسیر پیشرفت در راستای تحرک پایدار در ایتالیا قرار دارد. به عنوان مثال، این شهر اولین شهر در کشورایتالیا بود که اشتراک‌گذاری دوچرخه شناور رایگان را بدون ایستگاه‌های پارک ثابت اجرا کرد. این سیستم به خوبی با ساختار شهری قرون وسطایی فلورانس که فضای زیادی برای محل پارک دوچرخه وجود ندارد مناسب است. دوچرخه‌ها با قفل هوشمند جی پی اس‌دارکار می‌کنند و کاربران برنامه کاربردی برای پیدا کردن و اجاره دوچرخه در اختیار دارند. تا کنون بیش از ۲۰۰۰۰۰ نفر در این سامانه ثبت نام کرده‌اند که تعداد کاربران به بیش از ۱۰۰۰۰ کاربر در روز رسیده است. همچنین، فلورانس با ارائه خدماتی مانند GEO، این امکان را در اختیار شهروندان خود قرار می‌دهد تا اطلاعاتی را در مورد تحرک و جابجایی، موقعیت‌های ترافیکی در زمان آنی و واقعی، عملیات ساخت و ساز، دوربین‌های کنترل سرعت و مسیرهای انحرافی پیشنهادی بدست آورند.

حمل‌ونقل عمومی در فلورانس هوشمند نیز در مسیررو به جلو قرار دارد: بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹، این شهر حدود ۴۵۰ میلیون یورو در ساخت دو خط تراموا سرمایه‌گذاری کرد و پیش بینی می‌شود که حدود ۳۷ میلیون مسافر در سال از این دو خط استفاده کنند که این امر به نوبه خود منجر به کاهش ۲۰۰۰۰ خودرو و صرفه‌جویی در انتشار ۱۴۰۰۰ تن دی اکسید کربن در سال می‌شود.

فلورانس با کمک شرکت ELECTRA در نظر دارد یک مدل جدید تحرک پایدار شهری را ترویج دهد که بر تحرک و جابجایی الکتریکی تمرکز دارد. این شرکت می‌خواهد استفاده از اسکوترهای برقی را در شهر افزایش دهد و هم اشتراک‌گذاری کوتاه‌مدت و هم اجاره بلندمدت آنهارا ارائه دهد. از دهه ۱۹۹۰، این شهر در زیرساخت ایستگاه‌های شارژ وسایل نقلیه الکتریکی، تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها سرمایه‌گذاری کرده است. امروزه، تقریبا ۲۰۰ ایستگاه شارژ عمومی وجود دارد. دو شرکت اشتراک‌گذاری خودروهای الکتریکی در این شهر و همچنین یک ناوگان تاکسی الکتریکی دارای مجوز با ۷۴ دستگاه فعالیت می‌کنند.

دستیابی به انتشار صفرخالص

یکی دیگر از پیشرفت‌های جالب در فلورانس اجرای پروژه CITyFiED است که هدف آن ارائه راهکارهایی برای ساخت ساختمانهایی با مصرف انرژی صفر به شمار می‌آید. اعضای این پروژه طرح‌ها و برنامه‌های شهرهای لاگونا د دوئرو در اسپانیا، سوما در ترکیه و لوند در سوئد را دنبال می‌کنند. نسخه تکراری فلورانس را می‌توان در منطقه نوولی پیدا کرد. در اینجا، شهر در حال توسعه روش‌های جدیدی است تا ساختمان‌های موجود را کارآمدتر کرده و انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد. از طریق تحرک و جابجایی الکتریکی، فناوری اطلاعات و اقدامات بهره‌وری انرژی مانند مقاوم‌سازی و گرمایش ناحیه‌ای، منطقه نوولی به انتشار نزدیک به صفر خواهد رسید و ۴۵۰ تن دی اکسید کربن در سال صرفه جویی می‌کند. در این منطقه، حدود ۷۰۰ خانواده در ۳۰۰ خانه درگیر بوده و در این طرح مشارکت دارند بطوریکه هر سال حدود ۷۵۰ مگاوات ساعت انرژی خورشیدی تولید می‌شود که می‌تواند در ذخیره‌سازی فصلی انرژی حرارتی ذخیره شود.

روشنایی هوشمند معابرو خیابان‌ها

علاوه بر این، فلورانس در حال توسعه روشنایی خیابان‌ها و معابر هوشمند خود است. این ایده در راستای بهبود دید و درک رنگ در شب با ارائه ال ای دی‌های مدرن است. این لامپ‌ها جایگزین لامپ‌های سدیم و جیوه‌ای قدیمی در شهر خواهند شد که در گذشته نور نارنجی تولید می‌کردند. پیش بینی می‌شود که این عملیات حدود ۲.۲ میلیون یورو درمصرف انرژی صرفه جویی کرده و در عین حال ایمنی جاده‌ها را در فلورانس به شدت بهبود بخشد. کاهش مصرف انرژی همچنین باعث کاهش انتشار دی اکسید کربن ناشی از روشنایی شهر می‌شود. علاوه بر این، تیرهای برق جدید به ‌عنوان اشیا هوشمندی عمل می‌کنند که می‌توانند میزبان خدماتی مانند وای فای رایگان، نظارت تصویری، و حس‌گرها برای داده‌های محیطی و صوتی باشند.

مدیریت گردشگری

فلورانس همچنین با چالش بزرگی در گردشگری مواجه است: سالانه بیش از ۱۶ میلیون گردشگر از این شهر که نزدیک به ۴۰۰۰۰۰ نفر جمعیت دارد بازدید می‌کنند. این امر فشار زیادی بر مراکز تاریخی و زیرساخت‌های شهری وارد کرده و منجر به مصرف بالای انرژی و همچنین انتشار دی اکسید کربن و تولید پسماند با حجم بالا می‌شود. از سال ۲۰۱۸، فلورانس دارای یک اتاق کنترل شهر هوشمند برای اتصال خدمات مختلف هوشمند خود است که شامل یک برنامه‌ کاربردی است که به بازدیدکنندگان کمک می‌کند تا مسیرهای خود را برنامه‌ریزی کنند. برنامه‌ای که مسیرهای پیاده‌روی را پیشنهاد کرده و در عین حال به نقاط اتصال وای فای باز وصل بوده و همچنین رویدادهای مورد علاقه را نشان می‌دهد. با کمک کلان‌داده‌ها و الگوریتم‌های هوشمند، فلورانس در حال انجام اقداماتی برای هدایت گردشگران در شهر است و به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا به راحتی در شهر تردد کرده و در عین حال برخی از مناظر خارج از مسیر را نیز شناسایی کنند.

در دسترس ‌قراردادن داده‌های باز

گذشته از این، فلورانس رویکردی نوآورانه برای داده‌های باز دارد. سالها است که این شهر در زمینه شفافیت داده‌ها پیشگام در ایتالیا بوده است. وب‌سایت داده باز فلورانس سومین تولیدکننده بزرگ داده در ایتالیا است. این شهر در نظر دارد داده‌های خود را در معرض دید عموم قرار دهد و هدفش این است که کاملاً شفاف باشد و داده‌ها را به وضوح در اختیار عموم قرار دهد. این برنامه شامل یک برنامه کاربردی وب سایت بودجه باز است که تفکیک دقیقی از هزینه‌های شهر ارائه می‌دهد.

“مناطق هوشمند” از جمع‌آوری داده‌ها پشتیبانی می‌کنند: چندین تراموای هوشمند به حسگرها، دوربین ها، رادار و سایر سنجش و اندازه‌گیری مجهز شده‌اند و سه ایستگاه تراموا در شهر دارای قابلیت سنجش، محاسبات و ارتباط با هم هستند. داده‌های تراموا، خطوط تراموا، سایر خیابان‌های شهر و گذرگاه‌های عابرین پیاده با استفاده از هوش مصنوعی ادغام می‌شوند و اطلاعات ترافیکی در زمان واقعی و آنی را برای مدیریت ترافیک روان و کارآمد با کاهش هزینه‌های نگهداری ارائه می‌دهند. در آخر، این شهر امیدوار است که در آینده عملیات تراموا خودران را نیز فعال کند.

بخشی ازاقدامات فلورانس با داده‌ها اتاق کنترل شهر هوشمند است که به حکمرانی شهری کمک کرده و به ذینفعانی مانند شرکت‌های خدماتی، نهادهای عمومی، بخش خصوصی و مدیریت شهری رسیدگی می‌کند. با جمع‌آوری و پردازش داده‌ها در زمان واقعی، می‌توان مجموعه‌ای از شاخص‌های کلیدی را ارائه کرد که به متخصصان شهری امکان پیش‌بینی یا تشخیص ناهنجاری‌ها و خدمات عمومی در شهر را می‌دهد. اپراتورها می‌توانند ترافیک، خدمات گاز، آب و برق، کیفیت هوا، روشنایی عمومی، سیستم‌های چراغ راهنمایی، مدیریت زباله، پارکینگ و بسیاری دیگر از عناصر شهر هوشمند را کنترل کنند. فلورانس به جای جمع‌آوری این اطلاعات از طریق نهادهای مختلف، یک سیستم واحد ایجاد کرده است که به زیرساخت کلان‌داده‌ها و چندین برنامه کاربرپسند برای ارائه خدمات به شهروندان متصل است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=135856

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});