• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
3

نگاهی به سوابق و گرایش سیاسی منتخبان مجلس دوازدهم استان اردبیل

  • کد خبر : 135890
  • 13 اسفند 1402 - 12:30
نگاهی به سوابق و گرایش سیاسی منتخبان مجلس دوازدهم استان اردبیل
یازاکو - شمارش آرای مردم در پنج حوزه انتخابیه استان اردبیل پایان یافت و ۶ منتخب استان برای حضور در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی مشخص شدند و انتخابات در یک حوزه این استان نیز به دور دوم کشیده شد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از ایرنا، در این دوره از انتخابات علی نیکزاد ثمرین (نماینده دوره یازدهم) ، صدیف بدری (نماینده دور دهم و یازدهم) و احد بیوته از حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین به همراه محمد خوش سیما از حوزه انتخابیه گرمی و انگوت ، بابک رضازاده از حوزه انتخابیه مشگین‌شهر و وحید کنعانی کلور از حوزه انتخابیه خلخال و کوثر به عنوان منتخبان مردم در دور اول به مجلس شورای اسلامی راه یافتند.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی ستاد انتخابات استان اردبیل، هیچ کدام از نامزدهای حوزه انتخابیه پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان نتوانستند حد نصاب ۲۰ درصد مجموع آرای اخذ شده را کسب کنند و به همین علت، ابراهیم فهیمی گیگلو با کسب ۱۸ هزار و ۴۷۲ رای و امیدعلی رعنایی با کسب ۱۷ هزار و ۶۳۲ رای به دور دوم انتخابات راه یافتند.

در این دوره از انتخابات، در مجموع یک میلیون و ۴۱ هزار و ۹۲۷ نفر در استان اردبیل واجد شرایط رای دادن بودند که ۴۸.۹۲ درصد آنها در پای صندوق‌های رای حاضر شده و به ۱۶۸ نامزد حاضر رای دادند.

برای برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان اردبیل، یک‌هزار و ۳۸۰ شعبه اخذ رای دایر شده بود که اخذ رای با فعالیت ۳۰ هزار نفر عوامل اعم از اعضای هیات‌های اجرایی، نظارت، بازرسی، نیروهای انتظامی و امنیتی در سلامت کامل انجام شد.

اردبیل دارای پنج حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین با سه نماینده، پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز با یک نماینده، خلخال و کوثر با یک نماینده، مشگین‌شهر با یک نماینده و گرمی مغان و انگوت با یک نماینده و در مجموع هفت نماینده است.

سوابق اجرایی، تحصیلی و مدیریتی نامزدهای راه یافته به مجلس از استان اردبیل و نیز تعلقات و گرایش‌های سیاسی آنها به شرح زیر است:

نگاهی به سوابق و گرایش سیاسی منتخبان مجلس دوازدهم استان اردبیل

علی نیکزاد ثمرین: منتخب مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین

علی نیکزاد ثمرین‌ زاده ۱۳۴۴ اردبیل، از زمان تصدی استانداری اردبیل توسط احمدی نژاد در سال ۱۳۷۳ خدمت خود را به عنوان مدیرکل دفتر فنی استانداری اردبیل آغاز کرده و از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸ سرپرست معاونت عمرانی استانداری اردبیل بوده است.

نیکزاد پس از آن تا سال ۱۳۸۳ رئیس سازمان مسکن و شهرسازی استان اردبیل بوده و از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴ به عنوان معاون عمرانی استانداری لرستان خدمت کرده و با روی کار آمدن احمدی نژاد در دولت نهم، از پاییز ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ در سمت استانداری اردبیل خدمت کرده است.

وی در سال ۱۳۸۷ به عنوان معاون هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور انتخاب شده و در سال ۱۳۸۸ و در دور دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی به کابینه دولت دهم راه یافت.

نیکزاد در دولت دهم با حفظ سمت از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۰ سرپرستی وزارت راه و ترابری وقت را نیز بر عهده داشت و پس از ادغام ۲ وزارتخانه، از سال ۱۳۹۲ تا پایان دولت در سال ۱۳۹۴ به عنوان وزیر وزارت تازه تاسیس راه و شهرسازی به کار مشغول شد.

وی در سال ۱۳۹۱ برای مدتی کوتاه سرپرستی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را هم بر عهده داشت.

منتخب مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در پنجمین همایش ملی مدیریت جهادی کشور نشان مدیر برگزیده جهادی ایران را دریافت کرد.

علی نیکزاد در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ با صدور حکمی توسط آیت‌الله سید ابراهیم رییسی به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی او معرفی شد.

وی که سابقه حضور در مجلس گذشته را در کارنامه خود دارد، در سه سال اول مجلس یازدهم، نایب رییس اول مجلس بود ولی در سال چهارم از دستیابی به جایگاه نایب رئیسی مجلس بازماند.

نیکزاد پیش از انتخابات مجلس و از سال ۱۳۹۲ به بعد به عنوان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل گروه توسعه ساختمان تدبیر وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) مشغول به کار بوده است.

نیکزاد که در این دوره از انتخابات نیز به عنوان منتخب اول حوزه به مجلس راه یافته، به رغم همکاری در دولت‌های گذشته اعم از اصلاح طلب و اصولگرا، در اردوگاه اصولگرایان جای گرفته و در این انتخابات، تشکل‌های مختلف سیاسی اصولگرا او را در فهرست خود به عنوان نامزد موارد حمایت قرار دادند.

علی نیکزاد در انتخابات ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲، از مجموع ۲۲۳ هزار و ۱۳۹ رای ماخوذه، با ۸۳ هزار ۹۸۴ رای به عنوان منتخب اول به مجلس دوازدهم راه یافت.

نگاهی به سوابق و گرایش سیاسی منتخبان مجلس دوازدهم استان اردبیل

صدیف بدری: منتخب مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین

صدیف بدری متولد سال ۱۳۵۱ شهرستان گرمی پس از اتمام تحصیلات رشته مهندسی عمران دانشگاه امام حسین (ع) تهران و کارشناسی ارشد مهندسی عمران- سازه از دانشگاه تبریز، از سال ۱۳۷۷ در شرکت جهاد خانه‌سازی استان آذربایجان شرقی شروع به کار کرده و از سال ۱۳۷۹ به مدت سه سال به عنوان معاون معماری و شهرسازی شهرداری منطقه ۲ کلانشهر تبریز بوده است.

وی به عنوان عضو سازمان نظام مهندسی استان آذربایجان شرقی و عضو هیات مدیره و دبیر این سازمان تخصصی در تبریز ادامه خدمت کرده و پس از ۱۲ سال فعالیت در کلانشهر تبریز، از سوی اعضای شورای اسلامی شهر گرمی، به عنوان شهردار گرمی انتخاب شد.

بدری پس از حدود هفت ماه فعالیت از این سمت استعفا کرده و به عنوان معاون شهرسازی و معماری شهرداری اردبیل منصوب شد.

وی پس از حدود یک سال، به عنوان مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل منصوب شده و در ادامه به عنوان رئیس سازمان مسکن و شهرسازی استان اردبیل منصوب شد.

بدری ابتدای سال ۱۳۹۰ به سمت شهردار اردبیل انتخاب شده و فعالیت‌های عمرانی چشمگیری در تمام حوزه‌ها، مناطق و محلات شهر انجام داده و در اردیبهشت سال ۹۲ به عنوان شهردار برتر ایران انتخاب شد.

بدری در پی خدمات شهری، در دوره دهم انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین شده و به عنوان منتخب اول و مورد حمایت جریان اصولگرایی در کنار دو رقیب مورد حمایت لیست امید به خانه ملت راه یافت.

وی که در دوره دوازدهم انتخابات نیز به عنوان نماینده شهرستان‌های اردبیل، نمین، نیر و سرعین به مجلس راه یافته، در دوره دهم و یازدهم، عضو هیات رئیسه و سخنگوی کمیسیون عمران مجلس بوده است.

صدیف بدری در انتخابات اسفندماه، با کسب ۵۳ هزار و ۴۴۳ رای از مجموع ۲۲۳ هزار و ۱۳۹ رای ماخوذه، به عنوان منتخب دوم حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین به مجلس دوازدهم راه یافت.

احد بیوته: منتخب مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین

احد بیوته هنرمند، طنزپرداز، چهره فرهنگی و فعال سیاسی متولد سال ۱۳۵۸ شهرستان بیله‌سوار و دارای مدرک کارشناسی ارشد مسائل و امور فرهنگی از دانشگاه اصفهان و دکترای مدیریت است که در دوره قبلی انتخابات نیز بیش از ۳۰ هزار رای کسب کرد ولی از راهیابی به مجلس یازدهم بازماند.

وی دانش‌آموخته مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترای رشته مدیریت، نویسنده ۱۰ جلد کتاب در حوزه فرهنگی و اجتماعی و از تدوین‌کنندگان و مولفان لغت‌نامه ترکی آذربایجانی بوده در سال‌های گذشته در صدا و سیمای مرکز اردبیل فعالیت کرده است.

بیوته که از سال ۱۳۷۵ وارد عرصه هنری شده، در دوره کاری خود، به عنوان بهترین گزارشگر مراکز صدا و سیمای کشور، بهترین برنامه‌ساز بین‌المللی، رئیس شورای حل اختلاف هنرمندان استان اردبیل و سرپرست روزنامه کار و کارگر در استان بوده است.

وی در دوره خدمت خود در صدا و سیما در تهیه و پخش گزارش‌های اجتماعی و طنز شبکه استانی سبلان اردبیل فعالیت داشته و همچنین در برنامه «کند حیاتی» این شبکه استانی حضور پر رنگی داشت و غالب جمعیت استان با وی آشنا هستند.

بیوته در لیست تشکل حامی صدای ملت از جمله جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت استان اردبیل، جامعه عشایر، جهادگران ایران اسلامی، آینده پژوهان استان اردبیل، شورای وحدت استان اردبیل، مجمع متخصصین ایران و سازمان نظام پرستاری استان اردبیل قرار داشت.

بیوته در انتخابات ۱۱ اسفندماه، از مجموع ۲۲۳ هزار و ۱۳۹ رای ماخوذه، با کسب ۴۶ هزار و ۵۳۲ رای به عنوان منتخب سوم حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین به خانه ملت راه یافت.

نگاهی به سوابق و گرایش سیاسی منتخبان مجلس دوازدهم استان اردبیل

محمد خوش سیما: منتخب مردم گرمی و انگوت

محمد خوش سیما متولد ۱۳۶۲ روستای قوزلو بخش مرکزی شهرستان گرمی بوده و چهره مردمی جوان به شمار می‌رود که در نخستین دوره حضور خود در انتخابات مجلس توانست با آرای بالای مردمی به خانه ملت راه یابد.

وی در سال ۱۳۸۲ در رشته برق قدرت دانشگاه پذیرفته شده ولی به علت پذیرش همزمان در بورسیه دانشگاه امام حسین(ع)، به ادامه تحصیل در این دانشگاه پرداخت.

خوش سیما پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه امام حسین (ع) در سال ۱۳۸۵ به عنوان مدیر کارگزینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان گرمی شروع به کار کرده و در سال ۱۳۸۶ ازدواج کرد که ثمره آن دو فرزند پسر است.

وی در سال‌های بعد به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمی و مقطع کارشناسی ارشد رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه علوم قرآنی و حدیث قم پرداخت.

معاون سرمایه انسانی سپاه شهرستان گرمی، معاون حقوقی سپاه شهرستان گرمی، دبیر ستاد تخصصی اقشار بسیج شهرستان گرمی، فرمانده بسیج محلات و مساجد شهرستان گرمی، فرمانده بسیج بخش مرکزی شهرستان گرمی، مدیر کارگزینی سپاه شهرستان گرمی، فرمانده قرارگاه مرکزی فرهنگی و اجتماعی حضرت زهرا (س) ، مدیرعامل مجمع خیرین حضرت زهرا (س) شهرستان گرمی و مدیر تربیت‌بدنی سپاه شهرستان گرمی از جمله سوابق خوش سیما می‌باشد.

خوش سیما در دوره دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد مورد حمایت جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت استان اردبیل بود.

بنا به گزارش ستاد انتخابات شهرستان گرمی، در انتخابات روز گذشته در مجموع ۴۵ هزار و ۸۶۲ نفر در پای صندوق های رای حاضر شده و مشارکت بالایی را در میان پنج حوزه انتخابیه استان اردبیل رقم زدند.

در این انتخابات، در شهرستان گرمی و انگوت بیش از ۵۲ هزار نفر واجد شرایط رای دادن بودند که در رقابت دیروز حدود ۶۶.۳۵ درصد این جمعیت مشارکت کردند.

محمد خوش سیما در انتخابات ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲، با کسب ۲۰ هزار و ۱۹ رای از مجموع ۴۵ هزار و ۸۶۲ رای حوزه انتخابیه شهرستان گرمی و انگوت به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

نگاهی به سوابق و گرایش سیاسی منتخبان مجلس دوازدهم استان اردبیل

بابک رضازاده: منتخب مردم مشگین‌شهر

بابک رضازاده متولد ۱۳۴۰ شهرستان مشگین‌شهر فارغ‌التحصیل رشته پزشکی حرفه‌ای از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و از مدیران پرسابقه بخش بهداشت و درمان استان اردبیل به شمار می‌رود.

این فعال سیاسی که در رقابت انتخاباتی دوره قبل مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه مشگین‌شهر نیز حضور داشت، در دوره دوازدهم انتخابات توانست با کسب رای بالای مردم به خانه ملت راه یابد.

رضازاده پیش از این، مدیرکل انتقال خون استان اردبیل، رئیس انتقال خون شمال غرب کشور، رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان، معاون درمان شبکه بهداشت مشگین‌شهر، مدیر بیمارستان فاطمی اردبیل، رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل ، رئیس بیمارستان طالقانی اردبیل ، رئیس دبیرخانه هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، مشاور استاندار اردبیل، مسئول بیماران خاص و کلینیک‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل، رئیس دبیرخانه ستاد استانی مدیریت کرونا بوده است.

وی طی ۳۰ سال گذشته در سمت‌های رئیس بیمارستان ولیعصر مشگین‌شهر ، رئیس انجمن حمایت از مستمندان آل یاسین، عضو و نایب رئیس حمایت از معلولین شهید فیاض، عضو کمیته انفورماتیک استان اردبیل، عضو معتمدین معین بنیاد شهید استان اردبیل، عضو مجلس ایثارگران کشور، مشاور فرماندار مشگین‌شهر ، رئیس هیات والیبال شهرستان مشگین‌شهر، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان‌های نیر و گرمی فعال بوده و به عنوان پزشک عمومی در امور خدمات پزشکی و مدیریت‌های بهداشتی و درمانی فعالیت کرده است.

این سیاستمدار، دارای مشی سیاسی مستقل بوده و در این دوره از انتخابات در هیچ فهرست انتخاباتی تشکل‌ها و احزاب سیاسی قرار نگرفت.

در این انتخابات، در شهرستان مشگین‌شهر ۱۲۷ هزار و ۸۱۲ نفر واجد شرایط رای دادن بودند که ۶۷ هزار و ۳۵۸ نفر از آنها معادل ۵۲.۴ درصد این جمعیت در پای صندوق حاضر شدند.

رضازاده در انتخابات ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲، از مجموع حدود ۶۳ هزار و ۸۴۴ رای ماخوذه صحیح، با کسب ۱۷ هزار و هفت رای به عنوان منتخب مردم حوزه انتخابیه مشگین‌شهر به مجلس دوازدهم راه یافت.

نگاهی به سوابق و گرایش سیاسی منتخبان مجلس دوازدهم استان اردبیل

وحید کنعانی کلور: منتخب مردم خلخال و کوثر

وحید کنعانی کلور منتخب مردم خلخال و کوثر متولد ۱۳۴۸ شهر کلور از توابع شهرستان خلخال و دارای تحصیلات کارشناسی ارشد تربیت بدنی است.

وی در نخستین حضور خود در رقابت انتخاباتی خلخال و کوثر، در دوره دوازدهم توانست با رای بالای مردمی به خانه ملت راه یابد.

فرماندار اسبق شهرستان کوثر، نماینده دو دوره و رییس شورای اسلامی شهر کلور، نماینده شورای اسلامی استان اردبیل در شورای عالی کشور، دبیر آموزش و پرورش، شهردار کلور، دبیر نمونه آموزش و پرورش، رییس انجمن نمایش بخش شاهرود، عضو صندوق توسعه روستایی کشور، مسئول نمایندگی تربیت بدنی بخش شاهرود، مسئول تربیت بدنی آموزش و پرورش بخش شاهرود، نماینده بخش در شورای شهرستان خلخال از جمله سوابق کنعانی به شمار می رود.

کنعانی در این دوره از انتخابات از سوی هیچ تشکل معتبر استانی و ملی حمایت نشد ولی به رغم این، با توجه به حسن شهرت به عنوان یک چهره فرهنگی و مردمی، فعال سیاسی منتسب به جریان اصلاح طلب و معتدل با منش مستقل توانست آرای مردم حوزه انتخابیه خلخال و کوثر را کسب کند.

در انتخابات مجلس دوازدهم در شهرستان خلخال و کوثر ۴۶.۲ درصد از واجدان شرایط رای دادند و وحید کنعانی توانست با کسب ۱۳ هزار و ۸۵۷ رای از مجموع ۴۵ هزار و ۱۶۸ رای ماخوذه، از حوزه انتخابیه خلخال و کوثر به خانه ملت راه یابد.

وی به صورت مشخص تعلق جناحی و تشکیلاتی خود را اعلام نکرده و در این دوره از انتخابات در فهرست انتخاباتی تشکیلات خاصی جای نگرفت.

نگاهی به سوابق و گرایش سیاسی منتخبان مجلس دوازدهم استان اردبیل

راه یافتگان به دور دوم در حوزه انتخابیه پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان

بر اساس آمار اعلام شده از سوی ستاد انتخابات استان اردبیل، هیچ کدام از نامزدهای حوزه انتخابیه پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان نتوانستند حد نصاب ۲۰ درصد مجموع ۸۶ هزار و ۲۱۴ آرای اخذ شده را کسب کنند.

بر اساس قانون انتخابات، در این دوره از انتخابات ابراهیم فهیمی گیگلو که توانست ۱۸ هزار و ۴۷۲ رای مردم را کسب کند، به همراه امیدعلی رعنایی با ۱۷ هزار و ۶۳۲ رای کسب شده به دور دوم انتخابات راه یافتند.

ابراهیم فهیمی گیگلو متولد ۱۳۴۴ در شهرستان اصلاندوز دانش آموخته مقطع کارشناسی در رشته مدیریت دولتی و علوم پایه و مقطع کارشناسی ارشد در رشته حقوق عمومی از دانشگاه علامه طباطبایی بوده و متخصص در موضوعات حقوقی، تخلفات اداری و امور شهری و فن آوری اطلاعات است.

وی از اعضای فعال در حزب جمهوری اسلامی ایران و حزب موتلفه اسلامی، قائم مقام شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی مناطق ۹ و ۱۴ تهران، عضو شورا و مسئول هماهنگی و سرناظر حوزه‌های انتخابیه مناطق تهران در شورای نگهبان بوده و فعالیت مستمر در بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حضور داوطلبانه در جبهه داشته است.

فهیمی گیگلو عضو فعال در انجمن اسلامی آموزش و پرورش استان تهران و اتحادیه انجمن‌های اسلامی آذربایجان شرقی و اردبیل بوده و فعالیت در بسیج دانشجویی، تشکل های جامعه اسلامی دانشگاهها و بسیج عشایری را در سابقه خود دارد.

وی پیش از این، مدیر حقوقی اداره کل هماهنگی و نظارت بر هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان و شهرداری‌های استان تهران، رئیس گروه هیات تجدید نظر و رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان شهرداری تهران، مدیر دفتر وزیر آموزش پرورش در دوره وزارت دکتر فرشیدی، مدیر هماهنگی امور هیات‌های امنای وزارت آموزش و پرورش، مشاور نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی سنوات متمادی و مدیر راه اندازی شرکت های تولید کشاورزی و دامپروری، عمرانی، بازرگانی بوده است.

امیدعلی رعنایی متولد سال ۱۳۴۶ بیله‌سوار و پاسدار بازنشسته با ۲۵ درصد جانبازی از سال ۱۳۶۰ با عضویت در بسیج و سپاه، از رزمندگان دوران دفاع مقدس به شمار می‌رود.

وی که دانش‌آموخته مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی است، سه جلد کتاب تالیف کرده و در دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه فرهنگیان و پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی و علوم پزشکی اردبیل و چند مرکز آموزش عالی سابقه تدریس دارد، مربی عقیدتی و هادی سیاسی سپاه استان در تدریس دروس سیاسی و تاریخ معاصر ایران و تحلیل سیاسی بوده و به عنوان کارشناس سیاسی و جنگ نرم در مرکز فرهنگی قفقاز فعالیت داشته است.

رعنایی، مسئول فرهنگی و اجتماعی سپاه بیله‌سوار، مسئول امور مربیان عقیدتی سیاسی سپاه کرج، مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان اردبیل، مسئول تایید محتوای و نظارت بر امور فرهنگی سپاه استان، مسئول سیاسی تیپ ۳۷ حضرت عباس (ع) سپاه استان، سردبیر ماهنامه سبلان سپاه استان و دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی استان اردبیل هم بوده است.

در این انتخابات، در حوزه انتخابیه پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز، ۱۲۵ هزار نفر معادل ۶۸.۸۸ درصد از واجدان شرایط رای دادند.

نگاهی به سوابق و گرایش سیاسی منتخبان مجلس دوازدهم استان اردبیل

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=135890

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});