• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
2

افزایش ۲۴ درصدی میزان بارش در استان آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 137675
  • 28 اسفند 1402 - 13:15
افزایش ۲۴ درصدی میزان بارش در استان آذربایجان شرقی
یازاکو - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از افزایش 24 درصدی میزان بارش در استان در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز ، یوسف غفارزاده در جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه که با حضور استانداران آذربایجان شرقی و غربی تشکیل شد، اظهار کرد: میزان بارش استان امسال حدود ۲۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته اما در میانگین درازمدت ۳ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه درجه دما و میزان تبخیر آب استان در سال جاری به ترتیب ۲.۶ درجه و ۳۳ درصد نسبت به میانگین درازمدت افزایش یافته است، افزود: این افزایش‌ها در دما و میزان تبخیر آب باعث شده بارش‌ها موثر نبوده و تبدیل به روان آب نشوند.

غفارزاده متذکر شد: کاهش محسوس در میزان روان آب‌های استان ملاحظه می‌شود به طوری که شاهد کاهش ۲ درصدی روان آب‌ها نسبت به سال گذشته و کاهش ۶۵ درصدی آن در میانگین درازمدت هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی ادامه داد: تعداد ۱۰ سد بزرگ و ۱۲۰ سد کوچک در استان وجود دارد و میانگین آبگیری سدها ۳۱ درصد است.

این مسوول میزان پرشدگی سدهای ارس و خداآفرین استان آذربایجان شرقی را به ترتیب ۹۰ و ۱۲ درصد اعلام کرد.

وی با بیان اینکه در راستای احیای دریاچه ارومیه اجرای ۸ طرح به شرکت آب منطقه‌ای استان محول شده بود، افزود: از جمله این طرح‌ها رهاسازی آب از سدها و کاهش ۴۰ درصدی تحویل آب به پایاب سدها است.

غفارزاده یادآور شد: در راستای اجرای طرح ساماندهی رودخانه ها حدود ۲۴۱ کیلومتر اصلاح و لایروبی مسیر را به انجام رساندیم.

وی ابراز داشت: از سال ۱۳۸۵ تا کنون تعداد هشت هزار و ۶۵۲ حلقه چاه غیر مجاز را مسدود کردیم و لازم است حدود ۱۰ هزار چاه دیگر مسدود شود که در طول سال جاری و تا اواخر اسفند ۹۱۲ چاه انسداد کردیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به نصب کنتورهای هوشمند در تعداد ۶ هزار و ۸۲۶ حلقه چاه، افزود: با این اقدامات برداشت آب از چاه ها به میزان ۴۰ میلیون متر مکعب کاهش بافته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=137675

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});