• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1

تورم ۷۰ درصدی در ترکیه

  • کد خبر : 138980
  • 15 فروردین 1403 - 21:49
تورم  ۷۰ درصدی در ترکیه
یازاکو - بر اساس نظرسنجی‌ها، تورم قیمت مصرف‌کننده در ترکیه در ماه مارس به نزدیک به 70 درصد رسیده است که عمدتاً ناشی از قیمت‌های بخش غذا و خدمات است و فشار برای سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه را تداوم می بخشد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از دیلی صباح در ژانویه، تورم ۶٫۷ درصد افزایش یافت که بخشی از آن به دلیل جهش قابل توجه حداقل دستمزد و مجموعه ای از به روز رسانی قیمت ها در سال جدید بود.
تورم ماهانه فوریه ۴٫۵۳ درصد بود که ناشی از قیمت مواد غذایی و تأثیر طولانی مدت افزایش حداقل دستمزد بر بخش خدمات بود.

بر اساس نظرسنجی رویترز، میانگین برآورد ۱۱ اقتصاددان برای تورم ماه مارس ۶۹٫۱٪ بود که پیش بینی ها از ۶۸٫۲٪ تا ۷۰٫۵۴٪ بود. پیش‌بینی ماهانه افزایش قیمت‌ها بین ۳ تا ۴۲/۴ درصد بود.
بر اساس گزارش اتاق بازرگانی استانبول (ITO)، داده های جداگانه در روز دوشنبه نشان داد که قیمت خرده فروشی در استانبول در ماه مارس ۳٫۹۳ درصد افزایش یافت.

نسبت به سال گذشته، شاخص منعکس کننده حرکات قیمت عمده فروشی ۶۳٫۲۱ درصد افزایش را ثبت کرد.
در مقایسه با ماه قبل، هزینه های بهداشت و درمان و مراقبت های شخصی ۳٫۰۵ درصد و مواد غذایی ۳٫۶۲ درصد افزایش یافت، در حالی که هزینه های کالاهای خانگی و مسکن به ترتیب ۶٫۰۱ درصد و ۳٫۹۰ درصد افزایش یافت.
این داده ها افزایش ۱٫۰۶ درصدی در هزینه های حمل و نقل و ارتباطات و ۸٫۹۶ درصد در هزینه های پوشاک را نشان می دهد.
بانک مرکزی ترکیه که از ژوئن قبل از توقف انقباض، نرخ بهره را ۳۶۵۰ واحد افزایش داده بود، به دلیل بدتر شدن دورنمای تورم، تصمیم گرفت در ۲۱ مارس نرخ بهره را ۵۰۰ واحد دیگر افزایش دهد.

بانک مرکزی در صورتجلسه تعیین نرخ خود اعلام کرد که شاخص های پیشرو حاکی از کند شدن روند زیربنایی تورم در اسفندماه است. این سازمان اضافه کرد که افزایش قیمت مواد غذایی، خدمات و کالاهای اصلی بر تورم ماه گذشته تأثیر خواهد گذاشت.

ارزش لیر ترکیه در سال گذشته بیش از ۳۶ درصد در برابر آمریکا کاهش یافت و در سال جاری تاکنون حدود ۸٫۶ درصد ضعیف تر شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=138980

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});