• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
2

آشوب رکود در بازار سهام

  • کد خبر : 141947
  • 15 اردیبهشت 1403 - 20:40
آشوب رکود در بازار سهام
بررسی معاملات بازار سهام در هفته دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ نشان می‌دهد، با کاهش ارزش معاملات و افزایش عرضه، شاخص‌های بورسی با کاهش حدود ۱.۷ درصدی روبه‌رو شده‌اند. روند عرضه و تقاضای روز شنبه می‌تواند شدت واکنش بازار سهام به چالش‌های موجود را مشخص کند اما همچنان در جریان یک روند رکودی معاملاتی در بورس تهران هستیم.

یازاکو؛ جعفر ساعی‌نیا – بررسی معاملات بازار سهام در هفته دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ نشان می‌دهد، با کاهش ارزش معاملات و افزایش عرضه، شاخص‌های بورسی با کاهش حدود ۱.۷ درصدی روبه‌رو شده‌اند. روند عرضه و تقاضای روز شنبه می‌تواند شدت واکنش بازار سهام به چالش‌های موجود را مشخص کند اما همچنان در جریان یک روند رکودی معاملاتی در بورس تهران هستیم.

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ کاهش ارزش معاملات بازار بورس

بررسی معاملات بازار سهام در هفته دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ نشان می‌دهد، با کاهش ارزش معاملات و افزایش عرضه، شاخص‌های بورسی با کاهش حدود ۱.۷ درصدی روبه‌رو شده‌اند. بازار سهام در دو هفته گذشته با افزایش عرضه و کاهش ارزش معاملات روبه‌رو شد و همین موضوع شاخص‌های بورسی را وارد روند نزولی کرد. به طوری که هر دو نماگر بورس در پنج روز کاری این هفته کاهش ارتفاع داشتند. نگاهی به روند معاملات این هفته نشان می‌دهد شاخص کل بورس طی این پنج روز معاملاتی از تراز دو میلیون و ۳۰۳ هزار واحد در پایان بورس هفته گذشته به دو میلیون و ۲۶۴ هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز ۱.۶۹ درصد کاهش ارتفاع داد و از ۷۶۳ هزار واحد به ۷۵۰ هزار واحد رسیده است. همچنین لازم به ذکر است بازار سهام طی این هفته به طور میانگین هفت میلیارد و ۱۶۰ میلیون برگه سهم حجم خورد و ارزشی معادل سه هزار و ۱۳۸ میلیارد تومان رقم زد. تراز پول حقیقی نیز در هفته دوم اردیبهشت منفی بود؛ به طوری که طی پنج روز کاری ۶۴۸ میلیارد تومان پول از بازار سهام خارج شده است. بورس تهران در روز چهارشنبه شاهد تغییراتی در نحوه تقاضای آپشن‌ها بود که به اعتقاد برخی از تحلیل‌گران انتظارات مثبت سرمایه‌گذاران را بیان می‌کند. با این اوصاف احتمال تشدید ارزش معاملات خرد در هفته پیش‌رو بالا رفته است ولی امکان بازگشت به بالای سطح ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی شاخص کل نیز در صورت تشدید تقاضای سهام و ورود جریان پول حقیقی وجود دارد. روند عرضه و تقاضای روز شنبه می‌تواند شدت واکنش بازار سهام به چالش‌های موجود را مشخص کند اما همچنان در جریان یک روند رکودی معاملاتی در بورس تهران هستیم.

بازار دلار/ پیش‌بینی افت قیمت دلار توسط کارشناس اقتصادی

دبیرکل جامعه صرافان ایران معتقد است که روند کاهش قیمت دلار ادامه‌دار است و بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد بود. فرهاد رمضان با تاکید بر نقش موثر سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل بازار ارز در داخل کشور، گفت: بعد از اجرای سیاست‌هایی که بانک مرکزی با شروع سال جدید در پی گرفته بود، از روز چهارشنبه هفته گذشته شاهد این بودیم که قیمت ارز در بازار غیررسمی و آزاد شروع به ریزش کرد. رمضان ادامه داد: در حالی که در روزهای اخیر ما کاهش چشم‌گیری را در قیمت‌های بازار غیررسمی کشور شاهد بودیم هر برگ اسکناس دلار، درهم و یورو به عنوان ارزهای پرتقاضا هر روزه توسط مرکز مبادله ارز و طلا مورد مبادله قرار می‌گیرد و همچنین در بازار حوالجات ارزی یا همان بازار نیما همین شرایط را شاهد هستیم به طوری که کماکان نرخ ارز تخصیصی بانک مرکزی برای واردات انواع کالاها تقریبا در محدوده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان دارد. دبیرکل جامعه صرافان ایران در مورد دلایل ریزش قیمت دلار در روزهای گذشته تصریح کرد: با سیاست‌هایی که بانک مرکزی در حوزه اطلاع‌رسانی و همچنین سیاستگذاری‌هایی که از دی‌ماه و بهمن‌ماه سال گذشته در پیش گرفته بود و با ورود مرکز مبادله ارز و طلای ایران در زمینه تامین اسکناس بازار و عرضه ارزهای حواله‌ای بانک مرکزی که منشا آن شرکت‌های صادرات‌محور بودند،‌ قیمت در بازار غیررسمی دلار با کاهش مواجه شد که چشمگیر هم بود و تحلیل تحلیلگران و فعالان بازار ارز بر این است که این رویه ادامه دارد. رمضان یادآور شد: از آنجا که بازار ارز و طلا تقریبا یکدیگر را همپوشانی می‌کنند و تاثیرگذاری آن‌ها بر یکدیگر دوطرفه است،‌ مزایده‌های هفتگی‌ای که در مرکز مبادله در خصوص عرضه سکه و شمش طلا انجام می‌شود می‌تواند به میزان بسیار موثری جلوی ‌التهابات و انتظارات تورمی در بازار ارز را بگیرد. از طرفی همانطور که اشاره شد در بازار نیما هم میانگین قیمتی ارزها تخصیصی بانک مرکزی به شرکت‌های واردکننده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان است بنابراین قاعدتا باید قیمت کالا و خدمات نشأت گرفته از این قیمت باشد در نتیجه این عوامل قیمت‌های بالاتر از این نمی‌تواند پذیرفته باشد و قاعدتا قیمت‌ها خود را با نرخ‌های بانک مرکزی هماهنگ می‌کند لذا پیش‌بینی می‌شودتا پایان سال آهنگ کاهش قیمت ارز و خروج از التهابات هیجانی را شاهد باشیم.

بازار سکه و طلا/ افت قیمت طلا در پی افت قیمت جهانی

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن تاکید بر بازگشت قیمت جهانی طلا از مسیر صعود به دلیل کاهش تقاضای سرمایه‌گذاری بر روی طلا در بازارهای جهانی، روند نزولی نرخ ارز در داخل را در کنار کاهش قیمت اونس جهانی طلا، دو عامل موثر بر کاهش قیمت سکه و طلا در بازار داخل عنوان کرد و گفت اما از سویی افزایش تقاضا برای قطعات کوچکتر (ربع سکه و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی) عاملی شد که مسیر این قطعات کوچکتر را از مسیر کاهشی سکه و طلا جدا کرد. محمد کشتی‌آرای درباره وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا اظهار کرد: قیمت جهانی طلا که طی دو ماه اخیر سیر صعودی به خود گرفت و به رقم‌های بی‌سابقه دست پیدا کرده بود، در این هفته سیر نزولی داشت و در حقیقت جاذبه خرید طلا در بازارهای جهانی از دست رفت؛ علت آن نیز این بود که با توجه به بهتر شدن شرایط سیاسی جهان و آرامش ایجادشده در برخوردهای نظامی خاورمیانه، طبیعتاً تقاضا برای خرید طلا به جهت سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کرده است. بر همین اساس این هفته، قیمت جهانی طلا با ۴۰ دلار کاهش، روز گذشته (پنجشنبه) به ۲۲۹۷ دلار برای هر اونس طلا و رسید. نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: از سوی دیگر در یک هفته اخیر که سیر نزولی قیمت اونس جهانی را داشتیم، نرخ ارز در اخل نیز روند کاهشی داشت؛ هرچند که در برخی روزها، نوسان افزایشی را هم تجربه کرد اما در مجموع طی یک هفته اخیر نرخ ارز کاهشی پیش امد؛ بنابراین این دو عامل سبب شد که تغییراتِ کاهشی مختصری در قیمت سکه و طلا را شاهد باشیم. به گفته‌ی این کارشناس بازار سکه و طلای کشور، در حال حاضر، باتوجه به سیر نزولی نرخ ارز در بازار و فاصله از عددهایی که پیدا کرده بود، سطح دادوستدها در بازار عادی، به دور از هرگونه التهاب و کاملا منطقی بوده است و هیجان خاصی برای خرید و فروش مشاهده نشده است. کشتی‌آرای برای هفته پیش‌رو نیز پیش‌بینی کرد: بنظر می‌رسد که هفته ابتدا نیز شرایط به همین صورت باشد. قیمت جهانی طلا تا این لحظه نوسان خاصی نداشته و بازار ارز هم که در ثبات نسبی به سر می‌برد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ سکه و طلا در همین محدوده‌ها باقی بماند.

بازار طلای جهانی/ طلای جهانی در مسیر نزولی

قیمت طلا در بازار جهانی به ۲ هزار و ۳۰۱ دلار رسید که نسبت به یک هفته گذشته کاهش ۳۶ دلاری قیمت را نشان می‌دهد. اگر چه بررسی عملکرد بازار جهانی در طول یک ماه گذشته، بیانگر رشد ۱۱ دلاری قیمت طلای جهانی است. آخرین گزارش‌ها از روند بازار نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در معاملات روز شنبه به دنبال انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا در روز گذشته، کاهش یافته است. قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۹ درصد کاهش به ۲۳۰۱ دلار و ۷۴ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش ۰.۰۴ درصدی به ۲۳۰۸ دلار و ۶۰ سنت رسیده است. لیست حقوق بگیران بخش غیر کشاورزی آمریکا که در روز گذشته توسط وزارت این کشور منتشر شد نشان می‌دهد تنها ۱۷۵ هزار شغل به اقتصاد این کشور اضافه شده که بسیار پایین‌تر از ۲۴۳ هزار شغلی است که اقتصاددان‌ها پیش‌بینی کرده بودند. این رقم در ماه مارس برابر با ۳۱۵ هزار شغل بود. همچنین این اطلاعات نشان می‌دهند نرخ بیکاری در آمریکا از ۳.۸ تا ۳.۹ درصد افزایش یافته و متوسط درآمد سالانه هم تنها ۰.۲ درصد بالا آمده است، در حالی که ۰.۳ درصد پیش بینی می‌شد. تاجران حالا تخمین می‌زنند بانک مرکزی آمریکا اولین بار نرخ بهره را در ماه سپتامبر پایین بیاورد و ۸۷ درصد احتمال می‌دهند نرخ بهره ۰.۲۵ درصد پایین بیاید. همچنین پیش بینی می‌شود کاهش بعدی نرخ بهره در دسامبر ۲۰۲۴ باشد. این بدان معناست که نرخ بهره در پایان سال جاری میلادی بین ۴.۷۵ تا ۵ درصد خواهد بود. بالا ماندن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

قیمت نفت/ کاهش قیمت نفت

طی هفته‌ی گذشته قیمت نفت کاهش یافته و شدیدترین کاهش هفتگی را طی سه ماه گذشته تجربه کرده است. سرمایه‌گذاران در حال بررسی اطلاعات ضعیف اشتغال آمریکا و زمانبندی احتمالی کاهش نرخ بهره فدرال رزرو هستند.‌قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز جمعه با ۷۱ سنت معادل ۰.۸۵ درصد کاهش به ۸۲ دلار و ۹۶ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۸۴ سنت معادل ۱.۰۶ درصد کاهش، ۷۸ دلار و ۱۱ سنت معامله می‌شود. فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را در جلسه هفته گذشته ثابت نگه داشت و سرمایه‌گذاران نگرانند بالا ماندن هزینه‌های وامگیری رشد اقتصاد را در آمریکا به عنوان بزرگترین مصرف کننده نفت دنیا محدود کند.
نفت برنت بیش از ۷ درصد و نفت آمریکا ۶.۸ درصد از ارزش خود را طی یک هفته گذشته از دست داده‌اند. اطلاعات اقتصادی آمریکا نشان می‌دهد اشتغال در این کشور آهسته‌تر از حد انتظار در آوریل رشد کرده و رشد سالانه دستمزدها هم پایین بوده است. بدین ترتیب تاجران تخمین می‌زنند بانک مرکزی آمریکا اولین بار در ماه سپتامبر نرخ بهره را پایین بیاورد. فدرال رزرو در اجلاس هفته گذشته نرخ بهره را ثابت نگه داشت و دلیل آن را تورم بالا اعلام کرد. بالا ماندن نرخ بهره رشد اقتصاد را کند کرده و تقاضا برای نفت را پایین می‌آورد. شرکت‌های انرژی آمریکا تعداد چاه‌های نفت و گاز فعال خود را برای دومین هفته پیاپی کاهش داده‌اند. تعداد این چاه‌ها در حال حاضر به پایین‌ترین تعداد از ژانویه ۲۰۲۲ رسیده است. تعداد چاه‌های نفت و گاز آمریکا که اولین نشانه تولید این کشور در آینده است، ۸ حلقه در هفته منتهی به سوم ماه مه کاهش یافته و به ۶۰۵ رسیده است که بزرگترین کاهش هفتگی از سپتامبر ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد. تاثیر جنگ اسرائیل و حماس در افزایش قیمت نفت از بین رفته چون دو طرف در فکر یک آتش بس موقت هستند و مذاکرات صلح توسط میانجی‌های بین‌المللی ادامه دارد. از طرف دیگر، اجلاس بعدی ائتلاف اوپک پلاس که از سازمان کشورهای صادر کننده نفت و متحدانش از جمله روسیه تشکیل شده قرار است در اول ژوئن برگزار شود. طبق گفته برخی منابع، اگر تقاضا برای نفت افزایش پیدا نکند، این ائتلاف کاهش تولید داوطلبانه خود را پس از ماه ژوئن هم ادامه خواهد داد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=141947

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});