• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

بهره‌برداری ایران و جمهوری آذربایجان از آب و انرژی سد قیز قلعه سی

  • کد خبر : 143335
  • 30 اردیبهشت 1403 - 12:00
بهره‌برداری ایران و جمهوری آذربایجان از آب و انرژی سد قیز قلعه سی
یازاکو - نماینده مجری سدهای خداآفرین و قیزقلعه سی با بیان اینکه سد قیزقلعه سی به دست مهندسان ایرانی ساخته شده است، گفت: بهره برداری از آب و انرژی برق تولید شده در این سد برای ایران و آذربایجان به صورت پنجاه پنجاه خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، حمیدرضا گلگون روز یکشنبه افزود: ۲ واحد نیروگاهی ۴۰ مگاواتی در ۲ طرف سد طراحی شده که عملیات ساختمانی آنها به طور کامل تمام شده است و برخی تجهیزات ناقص است که با تجهیز این نیروگاه ها، تولید برق در این سد آغاز خواهد شد.

گلگون ادامه داد: کار ساخت این سد از سال ۱۳۸۵ آغاز و تمام مراحل ساخت آن از سوی مهندسان ایرانی طراحی و اجرا شده است و نماد دیپلماسی آبی و ثبات منطقه ای است.

وی افزود: با بهره برداری از این سد، آب ۷۴ هکتار از پایاب این سد در استان های آذربایجان شرقی، اردبیل و طرف آذربایجانی تامین می شود که به طور قطع موجب شکوفایی منطقه و رونق اقتصادی خواهد شد.

وی گفت: سد یاد شده بر اساس تفاهم‌نامه سال ۱۳۹۴ بین روسای جمهور ۲ کشور و مصوبه سال ۱۳۹۵ مجلس عملیاتی شد و کمیسیون مشترکی در مورد هزینه های آن تشکیل شده است.

گلگون بیان کرد: با بهره برداری از این سد، حقابه یک میلیارد مکعبی کشورمان از رودخانه ارس حفظ می شود و ۲ میلیارد متر مکعب آب تنظیمی در این سد بین ۲ کشور به طور مساوی تقسیم خواهد شد.

وی با بیان اینکه سد قیزقلعه سی بزرگ ترین پروژه مرزی کشور است، گفت: دبی طراحی شده برای این سد، سه هزار و ۴۴۰ مترمکعب در ثانیه است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=143335

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});