• امروز : دوشنبه - ۲۸ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 17 June - 2024
1

استاندار اردبیل: افزایش فضای شهری اردبیل ضروری است

  • کد خبر : 144047
  • 06 خرداد 1403 - 16:00
استاندار اردبیل: افزایش فضای شهری اردبیل ضروری است
یازاکو - استاندار اردبیل با اشاره به آمار مقایسه‌ای شاخص تراکم (نسبت میزان جمعیت به گستره شهر) بر ضرورت افزایش تدریجی مساحت شهر اردبیل همراه با تمهید زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، سیدحامد عاملی روز یکشنبه در آیین کلنگ‌زنی پروژه بازار جدید آهن‌فروشان اردبیل در محدوده سه‌راهی کورائیم، با بیان اینکه اردبیل به لحاظ شهرسازی آن چیزی که باید در شان عنوان شهر ما باشد، نیست، اضافه کرد: اردبیل تاریخ و هویتی با عظمت دارد و اگر به تاریخ نگاه کنید، بزرگانی که در این شهر و استان آمدند و رفتند، مایه عزت این ملت و مردم هستند و امروز باید خود را با مناطقی مقایسه کنیم که با شان ما بیشتر همخوانی دارند.

استاندار اردبیل عنوان کرد: اردبیل باید شهری باشد که وقتی فردی وارد آن می‌شود، از نظام شهرسازی آن استقبال کند و ببیند که اردبیل چه تاریخ و هویت باعظمتی دارد و از ظرفیت‌های بزرگی برخوردار است.

عاملی اضافه کرد: برای اینکه این تاریخ و هویت را به نمایش بگذاریم، نیاز است که در شهر اتفاق‌های جدیدی رخ دهد وگرنه اگر با همین شرایط پیش برویم، اتفاق خاصی به وقوع نخواهد پیوست.

استاندار اردبیل با بیان اینکه تراکم جمعیتی در اردبیل به ازای هر هکتار ۹۵ نفر است، گفت: برای درک عمق فاجعه بهتر است این شاخص را با شرایط شهر تبریز مقایسه کنیم که تراکم جمعیتی در آن به ازای هر هکتار ۵۷ نفر است و یا تراکم جمعیتی در اصفهان به ازای هر هکتار ۴۵ نفر است.

وی گفت: اگر بخواهیم شهر اردبیل با گستره‌ای نزدیک به ۶ هزار هکتار را به جایی مانند اصفهان برسانیم، باید این رقم را دست‌کم تا ۲ برابر و حتی بیشتر افزایش دهیم تا از نظر تراکم به شرایط حال حاضر اصفهان برسیم.

مقام عالی دولت در استان اردبیل با اشاره به اهمیت موضوع تراکم افزود: هرچه تراکم کمتر باشد، به معنای بیشتر شدن فضاها و مکان‌های با کاربری عمومی، تسهیل توسعه شهر و زندگی راحت‌تر مردم است.

حل پایدار مشکل ترافیک اردبیل در گرو افزایش تراکم شهری است

عاملی با اشاره به معضل ترافیک شهر اردبیل عنوان کرد: همین معضل ترافیکی که با آن روبه‌رو هستیم، هر چقدر هم برایش برنامه‌ریزی کنیم تا وقتی با مساله تراکم و کمبود فضا روبه‌رو باشیم، اقدام‌های ما تاثیر موقتی خواهد داشت و مشکل به طور کامل برطرف نخواهد شد.

وی تاکید کرد: البته این امر به معنای این نیست که هیچ کاری نباید انجام دهیم، اما برای برطرف کردن اساسی مساله باید به فکر بزرگ کردن شهر باشیم؛ البته چندی پیش ۶۴۰ هکتار به محدوده شهر اردبیل اضافه شد که برخی برای آن هم حاشیه سازی کردند.

استاندار اردبیل افزود: مساحت ۶ هزار هکتاری اردبیل باید به طور حتم به هفت هزار هکتار، ۹ هزار هکتار و ۱۰ هزار هکتار گسترش یابد و البته که توسعه شهری نیازمند زیرساخت‌، امکانات و تلاش بسیار است و ما هم باید به همین سمت برویم.

وی تشریح کرد: اردبیل باید به تدریج گسترش پیدا کند و با افزایش مساحت شهر تلاش کنیم که تراکم کاهش یابد؛ زیرا هر چه فضا بازتر شود، مشکل‌های کنونی که در نظام شهرنشینی وجود دارد را کاهش می‌دهد و به اصطلاح دل مردم هم بازتر می‌شود و با ایجاد فضاهای جدید، امکانات و زیرساخت‌ها هم افزایش می‌یابد و زندگی هم راحت‌تر می‌شود.

آماده انتقال اصناف مزاحم و آلاینده به خارج از محدوده مسکونی هستیم

عاملی در ادامه با تاکید بر لزوم ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری از آمادگی مدیریت استان برای تسهیل فرایند انتقال صنوف مزاحم و دارای آلایندگی به خارج از فضای شهری خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: جابه‌جایی صنف آهن‌فروشان اردبیل جزو مسائل مهم حوزه مدیریت شهری بود که برای سالیان سال در مورد آن بحث می‌شد اما اقدام خاصی صورت نمی‌گرفت، تا اینکه اکنون در دولت سیزدهم به سرانجام رسید.

استاندار اردبیل در ادامه پایانه مسافربری و توقفگاه اتوبوس‌های بین شهری، میدان میوه و تره‌بار، وانت‌بارهای میوه‌فروش، صنوف ارایه دهنده خدمات خودروهای سبک و سنگین (مانند تعمیرگاه‌ها، صافکاری، نقاشی) را از جمله صنوفی برشمرد که در بروز مسائلی مانند پارک دوبل در معابر اصلی و فرعی و ایجاد ترافیک در نقاط مختلف شهر نقش دارند.

وی با تاکید بر اینکه باید شرایط مناسبی برای اشتغال فعالان این صنوف فراهم شود، ادامه داد: می‌توان با ایجاد شهرک‌های تخصصی زمینه انتقال فعالان این صنوف را به این شهرک‌ها فراهم کرد تا هم خدمات به شکل متمرکز ارائه شود و هم وجهه شهر حفظ شود و شرایط به گونه‌ای پیش نرود که با افزایش جمعیت، زندگی برای مردم روز به روز دشوارتر گردد.

عاملی گفت: با توجه به اینکه ارایه خدمات بهتر و بیشتر نیازمند بازتر شدن فضای شهری است، اکنون بهترین زمان است که همه دست به دست هم دهند و تلاش کنند تا از این فرصت در مسیر خدمتگزاری استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: انتظار می‌رود همان طور که امروز عملیات اجرایی پروژه سر موعد آغاز شد، دربازه زمانی تعیین شده سه ساله هم به سرانجام برسد و شهروندان هرچه سریع‌تر شاهد گشایشی در شهر باشند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=144047

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});