• امروز : دوشنبه - ۲۸ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 17 June - 2024
3

چالش‌های صنعت کفش تبریز در سال جهش تولید: نیاز به حمایت دولت و بخش خصوصی

  • کد خبر : 144091
  • 07 خرداد 1403 - 10:15
چالش‌های صنعت کفش تبریز در سال جهش تولید: نیاز به حمایت دولت و بخش خصوصی
یازاکو - علیرضا جباریان فام، رئیس اتحادیه کفش تبریز با اشاره به چالش‌های صنعت کفش تبریز در سال جهش تولید گفت: این صنعت نیاز به حمایت دولت و بخش خصوصی دارد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، گفتگوی علیرضا جباریان فام، رئیس اتحادیه کفش تبریز را با یازاکو در زیر می خوانید:

به نظر شما شعار سال در صنف شما صنعت کفش چند درصد قابل تحقق است؟

بنابر فرموده مقام معظم رهبری امسال سال ‌جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است، اما باید توجه داشت مشارکت مردم فقط با همراهی دولت امکان پذیر است، چرا که تمامی مراحل تولید از جانب دولت باید تایید و یا همراهی شود، مثل اخذ مجوزها، واردات، تخصیص ارز و …

در خصوص صنعت کفش باید ذکر شود که متاسفانه سال خوبی را آغاز نکرده‌ایم. با مواردی همچون تورم، افزایش قیمت ارز در اوایل سال، رکود، و افزایش قیمت مواد اولیه مواجه هستیم. بنابراین از آغاز سال جاری تولید شروع نشده یا حداقل ۷۰ درصد صنعت کفش تبریز شروع به کار نکرده است. با این اوصاف جهش تولید ممکن به نظر نمی‌آید.

همچنین باید اشاره کرد مشکل اساسی مردم کاهش تدریجی قدرت خرید است. اگر قیمت تمام شده محصولات به مرور کاهش یابد مردم نیز قادر به خرید خواهند بود.

راه حل برون‌رفت از شرایط رکود فعلی را فقط در صادرات می‌توان دید تا بازار داخلی نیز در روند تولید قرار بگیرد. این امر نیازمند حمایت دولت است، مانند حمایت برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی برای صادر کفش تبریز به کشورهای اروپایی و…

از طرفی با توجه به متوسط قیمت کفش ایرانی چرم که به طور متوسط ۲۰ دلار است، متوسط قیمت کفش ترکیه ۳۵ دلار است. با در نظرگیری تفاوت فاحش بین این دو، کفش ایرانی به راحتی می‌تواند بازار را در سطح بین‌الملل به دست گرفته و صادر کند.

از جمله عواملی که مانع جهش واحدهای تولیدی می‌شود عدم تسهیلات‌دهی بانک‌ها است. از اول سال جاری تاکنون هیچگونه تسهیلاتی برای واحدهای تولیدی تعلق نگرفته است.

جهش تولید کننده کفش در این شرایط بدون تسهیلات و فشار اقتصادی مثل کشتی‌گیری است که با دست و پای بسته باید مبارزه کند؛ همان‌قدر غیر ممکن.

حمایت دولت در راستای جهش تولید باید در چه زمینه‌هایی صورت بگیرد؟

اولین و مهم‌ترین حمایت در عرصه ارز باید باشد. تولید کنندگان به دلیل کمبود تخصیص ارز مجبور به تولید با ارز آزاد و فروش به قیمت بالاتر می‌شوند که به ترتیب موجب رکود بازار می‌شود.

ما انتظار داریم دولت با تدبیر در عرصه ارز به خصوص تخصیص ارز نیمایی به تولید کننده جهت واردات مواد اولیه و تولید و نظارت بر آنها حامی تولید کنندگان باشد. باید حتما نظارتی از طرف دولت صورت بگیرد تا فساد اقتصادی پیش نیاید.

حضور مردم به خصوص در بخش اقتصادی تا چه حدی حلال مشکلات و کمک کننده است؟

در استان آذربایجان شرقی و به خصوص در تبریز ۹۵ درصد اقتصاد استان در دست بخش خصوصی است. حتی در سطح کشوری به جز چند کارخانه تولید کننده کفش، باقی صنعت کفش خصوصی است.

مطمئناً هر زمانی که قسمتی از اقتصاد به بخش خصوصی تخصیص یافته است به بهترین شکل مدیریت شده است البته به شرطی که با همراهی دیگر ارگان‌ها و به خصوص دولت صورت بگیرد. در سال‌های اخیر بخش خصوصی به جز تولید و بحث اقتصاد خویش با عواملی همچون تهیه مواد اولیه تخصیص ارز تسهیلات و … درگیر است.

باید توجه داشت اقتصاد بخش خصوصی در کشور ما نیازمند حمایت و همراهی دولت است در غیر این صورت مجبور به تعطیلی خواهد بود.

با توجه به شعار سال یعنی مشارکت مردم، قطعاً روی صحبت با بخش خصوصی است. به نظر شما در شرایط فعلی اقتصادی، امکان جهش تولید با مشارکت این بخش وجود دارد؟

با توجه به دولتی بودن بخش گسترده‌ای از اقتصاد کشور ما چندان امکان‌پذیر به نظر نمی‌آید. بخش خصوصی با تسهیلات بانکی فعالیت می‌کنند، بانک‌ها نیز دولتی و سیاست‌گذاری اقتصادی هستند. بنابراین یکی از مشکلات جدی بخش خصوصی حل مشکلات تسهیلات است. در حالت کلی به نظر من ۲۰ درصد تحریم‌ها خارجی و ۸۰ درصد داخلی هستند. دولت در وهله اول باید برای ثبات بخش خصوصی سپس برای جهش آن حامی باشد.

در شرایط فعلی صنعت کفش تبریز با ۲۲۰۰ واحد تولیدی در سطح تبریز، ۵۵ واحد صنعتی بزرگ و ۱۱۰۰ واحد فروش کفش در سطح شهر در سال روبرو تلاش برای ثبات دارند تا جهش تولید. یعنی در شرایطی نیستیم که به جهش فکر کنیم فقط و فقط باید به فکر ثبات باشیم.

البته با توجه به رکود جهانی که امروز حاکم است نمی‌توان فقط مسئولان را مقصر این شرایط دانست. صادر کنندگان ایرانی باید در نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصصی حضور داشته باشند و در نتیجه به بازارهای جهانی ورود پیدا کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=144091

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});