• امروز : جمعه - ۶ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 27 September - 2024
3

شناسایی ۵۹ غار در آذربایجان‌غربی

  • کد خبر : 156222
  • 05 مهر 1403 - 11:00
شناسایی ۵۹ غار در آذربایجان‌غربی
یازاکو - معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون ۵۹ غار در استان شناسایی شده است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، عزیز عطایی در مراسم گرامیداشت روز ملی غار پاک در غار آبی سهولان مهاباد با اشاره به اینکه غارها به‌عنوان اکوسیستم‌های حساس در سطح جهانی شناخته شده‌اند، گفت: به منظور آگاهی افزایی و جلب مشارکت‌های مردمی برای حفاظت از غارها، روز دوم مهر در تقویم ملی به عنوان روز “غار پاک” نامگذاری شده که امسال شعار “حفاظت مشارکتی، کلید حفظ و احیاء غارها” برای این روز انتخاب شده است.

وی افزود: امروز ارزش‌ غارها در زمینه‌های تنوع زیستی، زمین شناسی، تاریخی و فرهنگی، باستان‌شناسی، طبیعت گردی و گردشگری پایدار بر اغلب مردم جامعه روشن شده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: موضوعی که باید بر آن تاکید شود این است که غارها زیستگاه‌هایی حساس و شکننده هستند که با کمترین تغییرات دچار آسیب‌ها و مخاطرات جدی می‌شوند و آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های انسانی از جمله رها کردن پلاستیک و زباله درون غارها می‌تواند در چرخه حیاتی گونه‌ها اختلال ایجاد کند.

عطایی با اشاره به برنامه‌های جنبی این مراسم گرامیداشت، عنوان کرد: پاکسازی بستر آب غار توسط غواص دوستدار محیط زیست، پاکسازی محوطه خشکی غار توسط دانش آموزان و جوامع محلی، برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع حفاظت از محیط زیست، اهدای بسته‌های فرهنگی محیط زیستی به دانش‌آموزان برگزیده از جمله برنامه‌هایی بود که در راستای آگاهی افزایی و افزایش حساسیت‌ها به منظور حفاظت از غارها انجام گرفت.

به گزارش ایسنا، اثر طبیعی ملی غار آبی سهولان در جنوب آذربایجان غربی و ۳۵کیلومتری شهرستان مهاباد و جاده مهاباد_بوکان واقع شده است. این غار یکی از مهمترین و کم نظیرترین غارهای طبیعی کشور است و با داشتن حوضچه‌های آبی بزرگ با مناظر فوق‌العاده دیدنی و دالان‌های مملو از آب، بافت آهکی، قندیل‌های فعال غار و قرار گرفتن در منطقه‌ای خوش آب و هوا و قدمت تاریخی هر ساله پذیرای جمعیت کثیری از گردشگران و دوستداران محیط زیست است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=156222

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});