• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

میزان مصرف برق ۱۰ هزار مگاوات مازاد تولید آن است/ماینر ها معضل مضاعف توازن مصرف و تولید برق است

  • کد خبر : 15879
  • 02 خرداد 1400 - 9:00
میزان مصرف برق ۱۰ هزار مگاوات مازاد تولید آن است/ماینر ها معضل مضاعف توازن مصرف و تولید برق است
یاز اکو - مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز گفت: اگر بخواهیم به عدم توازن مصرف و تولید برق اشاره کنیم، حدود 10 هزار مگاوات است‌ که لاجرم منجر به بروز فروپاشی شبکه ها و خاموشی های وسیع در سطح کشور خواهد شد و برای جلوگیری از این امر نیاز است تا به صورت محدود و دوره ای، بعضی بخش ها با خاموشی مواجه شوند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از پایگاه خبری نصر، عادل کاظمی با بیان اینکه از اول خردادماه عملا وارد برنامه همکاری مشترکین در پیک‌بار کاهش مصرف برق می شویم، اظهار کرد: از امروز برنامه همکاری جلب مشارکت مردم شروع شده است.

وی عنوان کرد: یکی از دلایلی که امسال زودتر از سال های گذشته وارد پیک بار کاهش مصرف برق در تبریز شدیم، کاهش ۳۵ درصدی میزان بارش ها و کاهش مخازن سد ها نسبت به ادوار گذشته بود.

کاظمی به دیگر عامل افزایش برق در کشور، افزایش تعداد اشتراک پذیری مشترکین در سطح کشور دانست و گفت: طی یک سال اخیر، نزدیک به ۳۱ هزار مشترک جدید به مدار برقی در سطح شهر تبریز اضافه شده است.

وی افزود: همچنان توان بهره گیری از ۱۱ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه های برق آبی نیز به سه هزار و ۵۰۰ مگاوات تقلیل یافته است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۰ هزار مگاوات، انشعاب جدید در سطح کشور به فروش رفته است، خاطرنشان کرد: متاسفانه قدرت فروش انشعابات، تاثیر چندانی در روند برقراری تعادل بین تولید و مصرف ندارد و تنها یک بخش عمده آن مصرف می شود ولی با پیش بینی های صورت گرفته، نزدیک به ۳ هزار مگاوات بار مصرفی از مشترکین جدید به شبکه تحمیل می شود.

کاظمی تاکید کرد: پایشی که از اول سال نسبت به پروفیل مصرف  سال ۹۹ و۹۸ در کل کشور داشتیم، حکایت از افزایش صعودی آن دارد؛ طبق این پایش، در بعضی بخش ها نزدیک به ۱۸ برابر برق اضافه مصرف شده است، در صورتی که نرخ رشد مصرف برق در سال ۹۹ حدود ۱٫۵ درصد بود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز با بیان اینکه اگر بخواهیم به عدم توازن مصرف و تولید برق اشاره کنیم، چیزی حدود ۱۰ هزار مگاوات است، اشاره کرد و گفت: جبران سازی این مقدار از جریان برق را می توان از طریق جلب مشارکت و همکاری بین ادارات صنایع و مشترکین است ولی اگر این جلب همکاری ها نتواند به برقراری توازن بین تولید و مصرف کمک کند، لاجرم منجر به بروز فروپاشی شبکه ها و خاموشی های وسیع در سطح کشور خواهد شد و برای جلوگیری از این امر نیاز است تا به صورت محدود و دوره ای، بعضی بخش ها با خاموشی مواجه شوند.

کاظمی ابراز کرد: طی یک برنامه کشوری، به تمامی مناطق در سطح کشور، سهمیه کاهش بار داده شده است و این برنامه در آذربایجان شرقی، قرار بر کاهش بار حدود  ۲۵۰ مگاوات بود، اما چون عمده همکاری های ما در زمان پیک بار از طریق جلب مشارکت از اول خرداد ماه اتفاق می افتد، برای جلوگیری از بروز مشکلات در شبکه، تمامی شرکت های توزیع برق به صورت چرخشی از فیدرهای تغذیه تحت عنوان مدیریت اضطرری بار، خاموشی هایی اعمال کردند.

وی عنوان کرد: امیدواریم از خرداد ماه با پای کار آمدن حدود سه هزار و ۸۰۰ مشترک صنعتی کشاورزی و اداری طی عقد تفاهمنام نامه ای، کمبود و عدم توازن مصرف و تولید را از این بخش جبران کنیم تا نیاز به خاموشی های اضطراری بار کمتر شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز عنوان کرد: در حوزه تحت پوشش شرکت توزیع برق تبریز، ۲۲ درصد مشترکین کم مصرف و الگوهای مصرف را رعایت می کنند و ۱۵ درصد از مشترکین نیز پرمصرف هستند.

کاظمی ادامه داد: هرساله با گرمتر شدن هوا و به میدان آمدن بار سرمایشی، میزان مصرف برق نیز افزایش می یابد و مدیریت پیک بار یکی از الزامات جلوگیری از فروپاشی های شبکه محسوب می شود. لذا باید سیستم سرمایش ادارات در دمای حدود۲۶ درجه تنظیم شود و سعی کنند شیدر و کولرگازی را به مدار نیاورند و تا حد ممکن از کولر آبی و سایر سیستم های سرمایشی که کم مصرف هستند، استفاده کنند.

وی ادامه داد: اغلب در قله مصرف برق از ساعت ۱۲ظهر الی ۶ بعداز ظهر که پیک روز در فصل تابستان است، در مدار با مشکل مواجه می شویم.

ماینر ها معضل مضاعف توازن مصرف و تولید برق است

کاظمی توسعه تولید رمز ارزها را از دیگر چالش های صنعت برق دانست و افزود: متاسفانه دستگاه های ماینر در سطح کشور بسیار گسترش پیدا کرده است وهر رمز ارز، نزدیک به ۱۰ میلیون کیلو وات ساعت برق مصرف میکند؛ لذا از مردم میخواهیم نسبت به این مسئله حساس باشند و تخلفات را به سامانه سمات ارجاع دهند. 

وی ادامه داد: در حوزه فعالیت برق تبریز بالغ ۷ هزار ماینر شناسایی و جمع آوری شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=15879

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});