• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
7

ارزش ۲۷ هزار میلیارد تومانی تولید سالیانه کشاورزان آذربایجان‌شرقی

  • کد خبر : 16123
  • 03 خرداد 1400 - 13:15
ارزش ۲۷ هزار میلیارد تومانی تولید سالیانه کشاورزان آذربایجان‌شرقی
یاز اکو - کشاورزی از جمله بخش‌های اشتغال‌زا و درآمدزای آذربایجان‌شرقی محسوب می شود که بیش از ۲۰ درصد شاغلان استان را در اختیار دارد و ارزش تولید سالیانه آن به ۲۷ هزار میلیارد تومان می رسد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، تولید محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی در سال های اخیر از روند رو به رشدی برخوردار بوده، به گونه ای که این استان در تولید ۲۱ محصول رتبه های اول تا ششم کشوری را در اختیار دارد. 

همچنین صادرات ۲۸۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی به ۴۵ کشور جهان در سال گذشته نشان می دهد که بخش کشاورزی استان توانسته به رغم محدودیت های کرونایی و تحریم های ظالمانه، کارنامه موفقی داشته باشد. 

از سوی دیگر اظهارات مقام های ارشد سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی مبنی بر تولید مازاد بر مصرف ۶۰۰ هزار تنی محصولات در این بخش از موفقیت کشاورزان این خطه در عمل به سیاست های جهش تولید حکایت دارد. 

ارزش ۲۷ هزار میلیارد تومانی تولید سالیانه کشاورزان آذربایجان‌شرقی
 رتبه های اول تولیدات باغبانی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی 

آذربایجان شرقی در تولید ۲۱ نوع از محصولات کشاورزی رتبه های اول تا ششم کشوری را دارد

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: استان ما به لحاظ تولید محصولات راهبردی مانند گندم، جو، دانه های روغنی، سیب زمینی، انواع مختلف میوه همچون سیب و انگور ، عسل، حبوبات ، شیر، گوشت قرمز و سفید و بذور اصلاحی از جایگاه بالایی در کشور برخوردار است.

نادر نقیلی روز دوشنبه اظهار کرد: در تولید ۲۱ نوع از محصولات کشاورزی رتبه های اول تا ششم کشوری را به خود اختصاص داده ایم.

وی افزود: بر این اساس آذربایجان شرقی در تولید سنجد با یکهزار و ۲۴۱ تن رتبه اول کشور، سیب با ۵۶هزار و ۲۴۷تن رتبه دوم ، زرد آلو با ۴۲هزار و ۴۴۷ تن رتبه دوم ، عدس با هفت هزار و ۹۴ تن رتبه دوم ، در تولید یونجه با ۳۹۸هزار و ۵۲۸ تن رتبه دوم، در تولید گندم با ۶۷۰هزار و ۱۲۰ تن رتبه ۶ و سطح زیر کشت اراضی زراعی با ۸۲۰هزار و ۸۵۸ هکتار رتبه پنجم کشور را در اختیار دارد.

نقیلی ادامه داد: آذربایجان شرقی در تولید عسل با ۱۵ هزار و ۳۸۱ تن رتبه دوم ، در تولید تخم مرغ با ۹۶ هزار و ۳۰۰ تن رتبه سوم، انگور هم با تولید ۲۳۷هزار و ۳۶۶ تن رتبه پنجم و تولید گل محمدی رتبه ششم و همین طور در تعداد تراکتور با ۳۷هزار و ۱۹۰ دستگاه رتبه دوم و تولید گوشت قرمز با ۵۵ هزار و ۳۰۰ تن رتبه سوم کشوری را کسب کرده است. 

وی یادآوری کرد: آذربایجان شرقی همچنین با داشتن  ۱۸۰ هزار و ۵۴۱ گاو بومی در رتبه چهارم، ۲۹۱هزار و ۱۹۱ گاو آمیخته رتبه پنجم، ۷ میلیون و ۷۷۳هزار و ۲۶۰ واحد دامی رتبه چهارم، ۵۵۸ هزار و ۹۰۰ تن تولید شیرخام، رتبه ششم و تولید ۶میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه ماهیان زینتی در رتبه ششم کشور قرار دارد. 

ارزش ۲۷ هزار میلیارد تومانی تولید سالیانه کشاورزان آذربایجان‌شرقی

۲۷ هزار میلیارد تومان ارزش تولیدات کشاورزی در آذربایجان شرقی

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز از برآورد ۲۷ هزار میلیارد تومانی ارزش تولیدات کشاورزی در استان در سال ۱۳۹۹خبر داد.

اکبر فتحی اظهار کرد: به رغم تحریم های موجود در حوزه غذا و ادوات کشاورزی توسط دول غربی و چالش های موجود در سال گذشته ، با اعمال سیاست هایی از قبیل بکارگیری بهینه ترویج های کشاورزی و افزایش استفاده از ابزارآلات و ادوات کشاورزی، استفاده بهینه و مطلوب از سموم ، قادر شدیم که ضریب مکانیزاسیون را افزایش دهیم و شاهد فزونی در زمینه تولیدات ارگانیک باشیم.

وی افزود: ضریب خود اتکایی محصولات و اقلام اساسی در سال ۱۳۹۹با بهره گیری از عواملی مثل افزایش بهره وری در واحد سطح، بهبود تراز کشاورزی و غذایی با حفظ منابع پایه تولید و هم چنین ارتقای امنیت غذایی با تکیه بر تولیدات داخلی افزایش یافته است و بدین طریق یکی از راهبردهای  مهم وزارت جهاد کشاورزی تحقق یافته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تشریح کرد: ارزش تولیدات بخش کشاورزی در بخش زراعت ۷.۵ هزار میلیارد تومان معادل ۲۷.۵ درصد،  بخش باغبانی ۶.۵ هزار میلیارد تومان معادل ۲۳.۸ درصد، بخش دام و طیور ۱۲.۸ هزار میلیارد تومان معادل ۴۷ درصد و بخش شیلات وآبزیان نیز۴۵۰ میلیارد تومان معادل ۱.۷ درصد برآورد شده است. 

ارزش ۲۷ هزار میلیارد تومانی تولید سالیانه کشاورزان آذربایجان‌شرقی
 بازارهای عمده هدف صادراتی محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه،  هند،  ترکیه،  ترکمنستان،  آذربایجان، ارمنستان و امارات متحده عربی است

صادرات ۲۸۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان‌شرقی به ۴۵ کشور جهان 

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی همچنین اعلام کرد: سال گذشته ۲۸۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از این استان به ۴۵ کشور جهان صادر شد.

فتحی اظهار کرد: میزان صادرات محصولات کشاورزی کشور در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸، حدود ۶ درصد افزایش داشت

وی بازارهای عمده هدف صادراتی محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی را  عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه،  هند،  ترکیه،  ترکمنستان،  آذربایجان، ارمنستان و امارات متحده عربی اعلام کرد.  

وی سهم صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی از کشور در طی چندین سال گذشته را ۴.۵ درصد عنوان کرد و افزود: سهم صادرات محصولات کشاورزی کشور از صادرات غیر نفتی برابر ۱۸ درصد است و سهم صادرات محصولات کشاورزی استان از صادرات غیر نفتی استان ۲۰ درصد بر آورد می شود.

فتحی یادآور شد: عمده اقلام صادراتی آذربایجان شرقی را که حدود ۶۶ درصد صادرات محصولات کشاورزی استان بود انگور خشک شده، سیب درختی، لبنیات، صنایع تبدیلی و زیر بخش زراعت تشکیل می دادند.  

وی افزود: سال گذشته بیش از ۶۰ هزار تن کشمش از آذربایجان شرقی با  ارز آوری هر کیلو گرم  ۱.۳ دلار صادرات شده است.  

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: همچنین در سال گذشته سیب درختی آذربایجان شرقی که از نظر تولید رتبه دوم را در بین استان های  کشور دارد و کیفیت سیب  آن در مقایسه با دیگر مناطق کشور بهتر است ۱۵ درصد صادرات این محصول را به خود اختصاص داد.

فتحی ادامه داد: سهم  صادرات  زیر بخش  دام و طیور معادل ۱۴ درصد شامل شیر،  پنیر،  دوغ، جوجه یکروزه و تخم مرغ و سهم صنایع تبدیلی هم  ۱۶ درصد شامل رب گوجه فرنگی و آب  میوه و غیره بود.
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اضافه کرد: سهم زیر بخش زراعت چهار درصد شامل پیاز، سیب زمینی،  کاهو و کلم  بوده است.  

وی همچنین یادآور شد: بهبود تراز تجاری آذربایجان شرقی در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن افزایش داشت و به ۸.۱ میلیارد دلار رسیده است.  
فتحی گفت: تعداد کل  شرکت های بازرگانی فعال آذربایجان شرقی در صادرات محصولات کشاورزی ۱۰۰ واحد است که از این تعداد ۷۰ شرکت در سطح استان فعالیت دارند و تعداد ۳۰ شرکت خارج از استان در استان های یزد، خراسان و گیلان فعالیت می کنند.

 وی ادامه داد: افزایش در آمدهای ارزی،  ایجاد فرصت های شغلی جدید،  تقویت بنیه اقتصادی تشکل های صادراتی، دستیبابی به بازار های جدید،  کاهش هزینه های تولید به سبب تولید به مقیاس اقتصادی و بهره گیری از ظرفیت های بلا استفاده، از الزامات توسعه صادرات محسوب می شود.  

ارزش ۲۷ هزار میلیارد تومانی تولید سالیانه کشاورزان آذربایجان‌شرقی

پیش بینی تولید بیش از ۶۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی مازاد مصرف آذربایجان شرقی

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز از پیش بینی تولید بیش از ۶۰۰ هزار تن محصولا کشاورزی مازاد مصرف استان آذربایجان شرقی در سالجاری خبر داد.

صالح مؤمنی افزود:  استان آذربایجان شرقی در تولید اکثر محصولات دارای مزیت نسبی آشکار بوده و بایستی زمینه سازی های لازم جهت رشد صادرات بخش کشاورزی  نیز فراهم شود.

وی با بیان اینکه کارشناسان معتقدند صادرات غیرنفتی، پروسه و نه پروژه است، ادامه داد: بنابراین توجه به این نکته که زیرساخت های اقتصادی نظیر وجود بسترهای مناسب برای حمل و نقل ایمن، وجود دانش صادراتی و بازرگانی بین المللی، برقراری قوانین لازم و ثبات مقررات صادراتی، وجود حمایت های دولتی از شرکت های تولیدکننده و صادرکننده، پرداخت یارانه برای هزینه های نمایشگاهی و بازاریابی و… چقدر مهیای صادرات است، از ضروریات می باشد .

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: در حال حاضر اکثر کشورهای جهان برای ارتقاء رقابت پذیری و  رشد صادرات با ارزش افزوده بالا تلاش می کنند و کارشناسان این حوزه براین اعتقاد هستند صادرات محصولات کشاورزی که فراوری نشده است، کاملا غیراقتصادی بوده و خام فروشی محسوب می شود.

وی گفت: در نمودار ترسیمی دارای مولفه های میزان ارزش و وزن آنها، مشاهده خواهیم کرد که تقریباً نسبت وزنی و قیمتی که در بازارهای جهانی عرضه می شوند کالای مورد نظر به لحاظ وزنی ارزان قیمت فروخته شده است و اگر مقایسه ای داشته باشیم با حالت فرآوری محصول با فرم خام، می توان پی به این مهم برد که ارزش افزوده مناسبی بدست می آید؛ این در حالی است که مثلاً رب گوجه فرنگی ارزش افزوده سس گوجه فرنگی را ندارد.

مؤمنی با اشاره به اینکه هر چه سعی  در صادرات فراورده های نهایی محصولات داشته باشیم، ارزش افزوده بیشتری نصیب کشور می شود، گفت: بنابراین به دلیل قرار گرفتن کشورمان در اقلیم نیمه خشک و مشکل محدودیت منابع آبی، باید از صادرات محصولات خام جلوگیری به عمل آید و از صادرات محصولاتی که به ازای تولید یک کیلوگرم آن مقدار زیادی آب مصرف می شود، جلوگیری شود.

 وی با اعلام اینکه طبق پیش بینی های به عمل آمده در آذربایجان شرقی، برای سال جاری در مورد انگور بیش از۱۵۰ هزار تن، سیب درختی درجه یک و دو معادل۳۰۰ هزار تن، سیب زمینی ۱۵۰ هزار تن، گوجه فرنگی ۲۱ هزار تن و عسل ۱۰ هزار تن، مازاد بر نیاز استان تولید خواهد شد گفت: با بهره گیری از این ظرفیت و هماهنگی سایر دستگاه های ذیربط می توانیم شاهد افزایش روزافزون صادرات و بهبود تراز تجاری بخش کشاورزی باشیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=16123

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});