به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس، اردیبهشت امسال ۷۹ هزار و ۷۸۸ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که نسبت به اردیبهشت سال قبل ۲۱٫۴ درصد کاهش داشته است. در این مدت تولید خودرو سواری نیز با افت ۲۲٫۱ درصدی به ۷۳ هزار و ۱۷۲ دستگاه رسید.
در مورد تولید ون، وانت و مینیبوس و میدلباس نیز باید به افت ۶۶ درصدی، ۱۴٫۷ درصدی و ۲۶٫۷ درصدی طی اردیبهشت امسال در مقایسه با اردیبشهت ۹۹ اشاره کنیم.
در دومین ماه سال تولید اتوبوس نیز ۳۱٫۶ درصد کاهش یافت و به ۶۷ دستگاه رسید و در عین حال تولید کامیونت، کامیون و کشنده با رشد ۱۴٫۳ درصدی به ۶۶۲ دستگاه رسیده است.
بررسیها نشان میدهد ، طی فروردین و اردیبهشت امسال ۱۴۰ هزار و ۷۵۹ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده که نسبت به دو ماهه اول سال ۹۹ رشد ۱۱٫۲ درصدی داشته است. در این مدت ۱۲۹ هزار و ۵۹۶ دستگاه سواری در کشور تولید شده که نسبت به دو ماهه نخست سال گذشته ۱۰٫۵ درصد افزایش داشته است.
فهرست
* افت ۲۹ درصدی تولید ایرانخودرو
طی اردیبهشت امسال ۳۶ هزار و ۷۲۶ دستگاه انواع خودرو توسط گروه صنعتی ایران خودرو تولید شده که نسبت به اردیبهشت سال گذشته ۲۹ درصد افت داشته است. در این ماه تولید سواری توسط ایران خودرو ۳۶ هزار و ۶۱۰ دستگاه بود که نسبت به اردیبهشت ۹۹ با کاهش ۲۸٫۳ درصدی همراه بوده است.
طی دو ماهه اول امسال تولید انواع خودرو توسط ایران خودرو به ۶۵ هزار و ۹۶۹ دستگاه رسید که نسبت به دو ماهه اول ۹۹ افت ۱٫۴ درصدی داشته است. تولید سواری توسط ایران خودرو در فروردین و اردیهبشت امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰٫۵ درصد کاهش داشته و معادل ۶۵ هزار و ۳۰۰ دستگاه بوده است.
* کاهش ۱۵٫۴ درصدی تولید سایپا
طی اردیبهشت امسال ۳۷ هزار و ۶۹۶ دستگاه خودرو توسط گروه خودروسازی سایپا تولید شده که نسبت به اردیبهشت سال قبل ۱۵٫۴ درصد کاهش داشته است. در این ماه تولید سواری توسط سایپا معادل ۳۲ هزار و ۹۷۷ دستگاه بود که در مقایسه با اردیبهشت ۹۹ افت ۱۶ درصدی را تجربه کرده است.
طی دو ماهه اول امسال تولید انواع خودرو توسط سایپا ۶۶ هزار و ۶۹۴ دستگاه بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴٫۳ درصد افزایش داشته است. در این مدت ۵۸ هزار و ۵۲۳ دستگاه سواری توسط سایپا تولید شده که نسبت به دو ماهه اول ۹۹ رشد ۲۴٫۱ درصدی را داشته است.
* رایزنی برای آزادسازی قیمت خودرو شدت گرفت
تولید خودروسازان در حالی روندی کاهشی به خود گرفته که شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار هستیم و قطعا ادامه کاهش تولید باعث تشدید نابسامانی بازار خواهد شد. در عین حال، فروش فوقالعاده خودروسازان نیز از ابتدای سال تاکنون کاهش داشته که این موضوع نیز اثر مناسبی بر بازار نخواهد داشت.
در همین حال به نظر می رسد خودروسازان تولید خود را قدری کاهش داده اند تا در مذاکرات برای آزادسازی قیمت محصولاتشان به نتیجه قطعی برسند و از آن پس، خودروهایشان را با قیمتهای جدید تولید و عرضه کنند. این رایزنی در حالی ادامه دارد که به گفته برخی کارشناسان، هدف خودروییها از نامه نگاریهای انجام شده با نهادهای محتلف از جمله مجلس، واردات خودرو و در عین حال بالا بردن نرخ ارز است.
علی اکبر جوانروح، کارشناس صنعت خودرو نیز در مورد نامه نگاری خودروسازان برای آزادسازی واردات خودرو، گفت: هدف اصلی خودروسازان از نامه نگاری با مجلس، بالا بردن نرخ ارز به واسطه واردات خودرو است.
وی اظهار کرد: سالهاست که خودروسازان ویژه خواری میکنند و قطعه سازان هم قطعه سازان انتخاب شدهی خودروسازان هستند.
وی گفت: با توجه به سیاست های شورای رقابت و کاهش نرخ ارز، عملاً رقابت خودروسازی در داخل سخت شده و از طرفی، خودروسازان هم همیشه دنبال افزایش نرخ ارز هستند.
این کارشناس صنعت خودرو، هدف اصلی خودروسازان از این نامه را بالا بردن نرخ ارز به واسطه واردات خودرو عنوان کرد و گفت: خودروسازی اعلام میکند که زیان میدهد در صورتی که بخشی از این زیانش هم کاذب است.
در عین حال، فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در مورد تلاش خودروسازان برای آزادسازی قیمت تولیداتشان گفت: یکی از گلایههای خودروسازان از قیمتگذاری توسط شورای رقابت است و دلیلشان هم این است که تفاوت بین قیمت تمام شده و قیمت فروش منجر به زیان دهی آنها شده است.
وی افزود: طبق آمار فقط ۱۱ درصد بهای تمام شده خودرو مربوط به هزینههای نیروی انسانی بوده و از این ۱۱ درصد هم فقط ۲٫۵ درصد مربوط به نیروهای مازاد است، لذا سهم این بخش در قیمت تمام شده، رقم بالایی نیست.
در هر حال، با نزدیک شدن به زمان تشکیل دولت جدید، مردم خواستار برنامه ریزی دقیق دولتمردان برای حل معضل تولید و واردات خودرو هستند، تا به حقوق خود در انتخاب و خرید خودرو با قیمت و کیفیت مناسب دست یابند.