• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
10

سهم کشور ما از فرآوری آلایش های دامی صفر است

  • کد خبر : 17111
  • 11 خرداد 1400 - 9:40
سهم کشور ما از فرآوری آلایش های دامی صفر است
یاز اکو - مدیرعامل سازمان کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز گفت: نرینه های دام بعد از آلایش بسته بندی شده و جهت صادرات به کشور چین جهت استفاده لوازم آرایشی و انسولین صادر می شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از نصر، کریم قدرتی آخرین وضعیت کشتارگاه صنعتی تبریز را تشریح کرد.

وی در ابتدا ضمن اهمیت حضور دامپزشک در کل مراحل کشتارگاه، گفت: ۵ نفر دامپزشک داریم، یک نفر ناظر دولتی و ۴ نفر دامپزشک که همچون قبل در کشتارگاه جهت بررسی های لازم حضور دارند، به تازگی یک نفر دامپزشک جهت سونوگرافی دام های ماده استخدام کرده ایم که بدون استثنا تنها کشتارگاهی است که در تبریز سونوگرافی دام های ماده در آن الزامی است، بحث آبستن دام های ماده برای ما یک بحث جدی است.

وی افزود: متاسفانه خواسته یا ناخواسته کشتار دام ماده برای ما فشار زیادی را در بر دارد.

وی در رابطه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: لباس های پرسنل در کشتارگاه بصورت روزانه شستشو می شود و همه اعضا در جهت اهمیت سلامتی همکاران و شهروندان عزیز معاینه می شوند.

وی تاکید کرد: کشتارگاه تبریز اولین کشتارگاهی است که طرح شناسنامه دار کردن گوشت های استحصالی از کشتارگاه صنعتی تبریز علاوه بر اینکه نوع دام سبک را از سنگین تفکیک کرده، تشخیص جنس نر از ماده را برای شهروندان تسهیل کرده است.

قدرتی افزود: میزان نظارت بر گوشت های لیبل دار افزایش یافته و مردم با آرامش خاطر می توانند از محصولات خام دامی شناسنامه دار با آگاهی از تاریخ کشتار دام و تاریخ انقضاء گوشت خریداری شده اطلاع یابند.

وی ادامه داد: آلایش های دام ها توسط دامپزشک بررسی شده و آلایش هایی که مشکل دار هستند ضبط می شود.

آلایش دام ها به چین صادر می شود

مدیرعامل سازمان کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز گفت: نرینه های دام بعد از آلایش بسته بندی شده و جهت صادرات به کشور چین جهت استفاده لوازم آرایشی و انسولین صادر می شود.

قدرتی گفت: ناظر شرعی جهت نظارت بر ذبح شرعی حلال مستقر در مذبح گاه قرار می‌گیرد که مذبح رو به سمت قبله و تسمیه آن جاری می شود و تمامی دستورالعمل های اسلامی رعایت می شود.

وی اضافه کرد: در کشتارگاه تبریز بازرسی قبل از کشتار انجام می شود، برخی از دام ها مشکلاتی دارند که قبل از کشتار معلوم می شود و بعد از ذبح نمی‌توان آن مشکل را شناسایی کرد، به همین جهت در کشتارگاه تبریز قبل از کشتار بازرسی های لازم توسط پزشک مخصوص مورد بررسی قرار می گیرد.

وی تشریح کرد: باتوجه به اینکه خط گاوی حساس تر از خط گوسفندی است، به همین علت بازرسی بصورت کامل صورت می گیرد.

سهم کشور ما از فرآوری آلایش های دامی صفر است

وی تأکید کرد: کشتارگاه ها واحد تولیدی مادر هستند و صرف یک کشتارگاه تنها جهت عرضه گوشت نیست، در حالی که واحد های کشتار گاهی در کشور های پیشرفته وظیفه اصلی که دارند فرآورده‌های جانبی دام است که می‌تواند از نهاده دامی تا تولید در صنایع غذایی و دارویی مورد بهره قرار گیرد، متاسفانه سهم فرآوری کشتارگاه ها در کشورمان صفر است.

وی ادامه داد: دام ها بعد از ذبح به سمت بازرسی دامپزشک حرکت می کنند و دامپزشک بعد از بررسی های لازم اگر دام مشکلی نداشت اجازه رفتن به مرحله بعدی و در غیر این صورت مستقیما به سمت لاشه سوزی حرکت می کند، لاشه سوزی و ضبط حیوان فقط در این کشتارگاه صورت می گیرد، هیچ شوخی در امنیت و سلامت غذایی مردم نداریم.

وی در راستای مقابله با دام های آلوده گفت: روزانه حداقل یک دام مریض جهت لاشه سوزی وجود دارد، البته دام های سالم هم بعد از ذبح در قسمت لاشه سوزی مجددا مورد بررسی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: کشتارگاه علاوه بر معدوم سازی دام مریض در قطع زنجیره بیماری های مشترک دام و انسان سهیم است. در راستای جلوگیری از ذبح بیش از اندازه دام های ماده کشتارگاه تبریز سونوگرافی قبل از ذبح را راه اندازی کرده است.

وی افزود: برخی از دامداران در ذبح دام ماده اصرار می ورزند که به هیچ عنوان برای ما قابل قبول نیست و نمی‌توانیم شرعا آن را ذبح کنیم، اگر چه این موضوع در بین دام دارانی که در حاشیه تبریز اقدام به ذبح می کنند رعایت نمی‌شود اما در کشتارگاه تبریز بطور میانگین روزانه از ۵۰ دام ۱۰ دام آبستن توسط دامپزشک کشتارگاه شناسایی و از ذبح آن جلوگیری می شود.

وی تاکید کرد: اما واقعا چقدر می‌توانیم جلو این روند را بگیریم؟ وقتی دام آبستن دامدار در کشتارگاه شناسایی و از ذبح آن جلوگیری می شود دام دار در محلی دیگر آن را ذبح می کند و بدست مصرف کننده می رساند.

مدیرعامل سازمان کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز با اشاره به اهمیت وجود میدان دام، گفت: تا زمانی که تبریز میدان دام نداشته باشد این مشکل پابرجا خواهد بود.

قیمت گوشت کشتارگاه ارزان‌تر و با اطمینان تر از بازار است

وی درباره قیمت هایی که در بازار وجود دارد گفت: قیمت بازار با کشتارگاه تفاوت زیادی دارد و خیلی از شهروندان هستند که روزانه از فروشگاهی که در کشتارگاه مستقر است خرید خود را انجام می دهند، در سطح شهر تبریز یک فروشگاه در منطقه گلشهر وجود دارد که نماینده مستقیم کشتارگاه است و محصولات بصورت مستقیم به آنجا ارسال می شود، در نظر داریم این مغازه ها را زیادتر کنیم، قیمت کشتارگاه نسبت به قیمت مصوب در قصابی ها ارزان تر است، قیمتی که در بازار وجود دارد بالاتر است و مردم میتوانند گوشت و آلایش های دامی را از مراکز معرفی شده کشتارگاه با اطمینان خاطر از لحاظ امنیت غذایی و قیمت مناسب خریداری نمایند.

وی ادامه داد: علاوه بر تبریز به ده شهر و چندین روستای دیگر توزیع داریم که مسئولیت استراتژیکی دارد.

وی با اشاره به طرح شناسنامه دار کردن دام ها گفت: شهروندان با توجه به شناسنامه دار کردن دام ها در کشتار گاه می توانند به راحتی دام ماده و نر را تشخیص دهند، پلمب اگر قرمز باشد ماده و آبی باشد، نر است.

وی افزود: در واحد بسته بندی کشتارگاه شناسنامه تمام محصولات روی هر محصول زده می شود.

میدان دام موجب ارزان تر شدن گوشت می شود

قدرتی ادامه داد: اکیپ بازرسی کشتارگاه در سطح شهر تبریز بصورت تلفنی و مستقیم آماده شنیدن گزارشات و پیشنهادات و شکایات همشهریان عزیز است و بدین منظور می توانند با شماره ۰۹۳۸۱۴۹۰۰۶۱ تماس بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: تعداد آمار کشتار نسبت به روز های گذشته خوشبختانه بیشتر است و این آمار از سال های گذشته در جدول گردآوری شده اند.

وی تأکید کرد: شهر دام و وجود شهرک دامی در تبریز از اولویت بالایی برخوردار است، وظیفه اصلی ایجاد شهرک دام بر عهده سازمان میادین است، اگر میدان دام وجود داشته باشد قیمت گوشت ارزان تر و نظارت بر دام آسانتر خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این راستا پیشنهاداتی را از جهت سرمایه گذاری داده ایم و میتوان بخشی از میدان دام را بصورت زودبازده انجام دهیم، شهرک دام می تواند علاوه بر اشتغالزایی از ذبح غیرقانونی و غیر اصولی دام جلوگیری کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=17111

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});