• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
16

سیگنال زلزله های بزرگ تبریز به صدا درآمده است/وضعیت تبریز بسیار شکننده است

  • کد خبر : 17955
  • 18 خرداد 1400 - 11:07
سیگنال زلزله های بزرگ تبریز به صدا درآمده است/وضعیت تبریز بسیار شکننده است
یاز اکو- توحید ملک زاده، دکترای مهندسی ژئوفیزیک معتقد است: صدای خطر زلزله بزرگ تبریز به صدا درآمده است و باید با آگاهی مخاطرات طبیعی را مدیریت کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، توحید ملک زاده با اشاره به وقوع زلزله ۴٫۲ ریشتری صبح امروز در تبریز گفت: وضعیت تبریز بسیار شکننده است؛ این شهر از سمت شرق (بستان آباد و تیکمه داش) و از سمت غرب (شمال میشو و جنوب میشو) دارای چندین گسل فعال است. اگر طول گسل تبریز را ۱۰۰ کیلومتر در نظر بگیریم، متاسفانه قسمت عمده آن در پهنه شمالی شهر تبریز از اطراف کوه عینالی گرفته تا فرودگاه در معرض خطر جدی قرار دارد.
وی با تاکید بر اینکه تبریز از معدود شهرهایی است که در زون گسلی در حال گسترش ساخته شده است، بیان کرد: محاسبات زلزله شناسی دوره بازگشت زلزله های بزرگ بالای ۷ ریشتری در تبریز را نشان می دهد.
ملک زاده ادامه داد: همانطور که وجود صداهای نامتعارف در خودروها یا دردهای موضعی در بدن نشانگر بروز مشکلی در سیستم خودرو و انسان است، ما شاهد هستیم که در ماه های قبل مناطق شرق و غرب تبریز به کرات لرزیده اند و فعالیت در غرب تبریز محدوه گسل های شمال و جنوب میشو حتی تا قطور در خوی، سیگنالی برای یک حادثه بزرگ هستند.
وی گفت: البته نباید اجازه دهیم هراس وارد زندگی ما شود، بلکه باید با ساخت و سازهای اصولی و مقاوم سازی ساختمان ها، خطرات ناشی از بروز زلزله را در آینده کاهش دهیم. تنها راه خلاصی از زلزله اهمیت دادن به اصول مهندسی و علمی می باشد.
ملک زاده گفت: حدود ۱۰ سال قبل ارگان هایی از قبیل معاونت عمرانی استانداری، سازمان مسکن و شهرسازی، شهرداری تبریز و نظام مهندسی که متولی مستحکم سازی تبریز هستند، اقدام به اجرای پروژه «ریز پهنه‌بندی» در شهرهای بزرگ استان کردند که اکنون نمی دانیم آیا این پروژه به خوبی اجرایی شده است یا نه و کم و کیف ماجرا را باید از خود این نهادها پیگیر شوید.
وی ضمن ابراز تاسف از فروش زمین توسط سازمان مسکن و شهرسازی در منطقه باغمیشه که دقیقا روی گسل فعال زلزله قرار دارد، گفت: مقاومت خاک این منطقه پایین است و به هیچ وجه مناسب آپارتمان سازی نبوده و نیست.
ملک زاده تصریح کرد: نهادهای متولی باید با تجهیز زیرساخت ها و شریان های حیاتی از جمله راه های ارتباطی، مخابرات، آب، گار، برق و… میزان مخاطرات در هنگام مواجهه با زلزله های بزرگ را به حداقل برسانند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=17955

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});