• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
7

تکمیل آزادراه مراغه- هشترود یک هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان نیاز دارد

  • کد خبر : 18201
  • 21 خرداد 1400 - 8:30
تکمیل آزادراه مراغه- هشترود یک هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان نیاز دارد
یاز اکو - معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به وضعیت آزادراه مراغه – هشترود گفت: این طرح براساس برآوردهای کارشناسی به یک هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا ، خیرالله خادمی در بازدید از آزادراه مراغه – هشترود افزود: این میزان اعتبار برای تکمیل این آزادراه به طول ۱۱۰ کیلومتر هزینه خواهد شد که با بهره برداری از آن، تردد در مسیر شهرهای آذربایجان شرقی و غربی را به مرکز کشور تسهیل خواهد کرد.

وی ادامه داد: اجرای این طرح همچنین موجب ایجاد کوتاه ترین مسیر دسترسی به مرزهای غربی و عراق از طریق مرز زمینی تمرچین خواهد بود.

خادمی اعلام کرد: در این راستا، سهم دولت در اجرای این طرح برای تکمیل این طرح حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ خواهد بود که این بودجه در حال پیگیری و تخصیص بوده که حدود ۴۰ میلیارد تومان آن از طریق سازمان برنامه و بودجه تامین شده و قول مساعد برای تامین حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان دیگر نیز ارائه شده است.

وی با بیان اینکه آزادراه مراغه – هشترود در قالب طرح های اولویت دار در بودجه امسال قرار دارد، گفت: با تامین اعتبار مورد نیاز، اقدامات لازم برای بهره برداری از ۳۲ کیلومتر از قطعات دوم و سوم این طرح تا پایان فصل کاری امسال آغاز می شود.

خادمی ابراز امیدواری کرد سهامداران این طرح شامل بانک سپه و قرارگاه خاتم الانبیا (ص) نیز همگام با دولت برای تامین سهم خود در اجرای این طرح اقدام کنند.

نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی هم گفت: بهره برداری از این آزادراه زمینه ساز تسهیل تردد حدود سه میلیون نفر ساکنان منطقه  جنوب آذربایجان شرقی و غربی خواهد شد.

علی علیزاده افزود: با بهره بردرای از این طرح بزرگ ملی، علاوه بر کاهش تلفات انسانی در این مسیر پرتردد، وضعیت تنها راه ارتباطی استان های کردستان و آذربایجان غربی به مرکز کشور بهبود خواهد یافت.

وی ادامه داد: هم اکنون این طرح از پیشرفت کلی حدود ۳۲ درصدی برخوردار بوده و قطعات دوم و سوم آن با توجه به پیشرفت مناسب قابلیت بهره برداری دارند.

علیزاده اعلام کرد: به همت قرارگاه خاتم االانبیا (ص) ۷۶ درصد از عملیات اجرایی این قطعات انجام شده و امید است با بهره برداری از آنها در سال جاری، شاهد کاهش مشکلات جاده ای در این مسیر پرپیچ و خم و خطرناک باشیم.

معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه شهرستان مراغه نیز گفت: در سه سال گذشته حدود ۱۱۲ نفر بر اثر حوادث جاده ای در مسیر مراغه –هشترود جان باخته اند.

سیدعلی موسوی افزود: از این تعداد جان باخته ۷۴ نفر از این افراد(۷۰ درصد از جان باختگان در این مسیر)  در ۴۰ کیلومتر اول این جاده جان باخته اند که نشان دهنده خطرناک بودن این قسمت از جاده فعلی است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قطعات دوم و سوم آزادراه مراغه- هشترود آماده بهره برداری بوده و این ۴۰ کیلومتر در این قطعات واقع شده اند؛ تکمیل و افتتاح این قطعات زمینه ساز کاهش تلفات انسانی در این جاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه تکمیل و بهره برداری از آزادراه مراغه- هشترود مطالبه مردمی منطقه است، اضافه کرد: خواسته ساکنان شهرستان مراغه افتتاح و زیر ترافیک رفتن قطعات دوم و سوم این طرح در سال جاری برای کاستن از حوادث تلخ در منطقه پرخطر این جاده است .

با اجرای آزاد راه مراغه – هشترود، طول این مسیر ۹ کیلومتر کاهش می یابد و در طول بهره برداری ۲۰ ساله این آزاد راه، حدود ۱۲۳ میلیون لیتر بنزین و ۲۹۴ میلیون لیتر گازوییل و در هر بار طی مسافت ۵۰ دقیقه در وقت مسافران این آزاد راه به صورت میانگین صرفه جویی می شود.
محور فعلی مراغه – هشترود به طول ۱۰۱ کیلومتر بوده که با پیچ های خطرناک از دو شهر خداجو و نظرکهریزی می گذرد، با آنکه بیشتر ترانزیت شهرهای جنوب استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و شمال کردستان از این مسیر است، این جاده از غیر استانداردترین جاده های کشور محسوب می شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=18201

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});