• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریالی رفع تنش آبی تبریز تخصیص یافت

  • کد خبر : 19018
  • 27 خرداد 1400 - 9:45
اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریالی رفع تنش آبی تبریز تخصیص یافت
یاز اکو - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: پس از پیگیری های مداوم، اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریالی رفع تنش آبی کلانشهر تبریز سرانجام هفته گذشته در ۲ مرحله تخصیص یافت.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، یوسف غفارزاده روز پنجشنبه اظهار کرد: با توجه به تنش آبی تبریز که در شهریور ماه سال ۱۳۹۹ شمسی موجب قطعی آب شد، بلافاصله بعد از رفع تنش در همان ماه، تمهیدات لازم برای مدیریت پیک مصرف سال ۱۴۰۰ آغاز شد.

وی یادآوری کرد: رفع تنش آبی تبریز شامل سه طرح کوتاه مدت است و با توجه به اینکه آب تبریز از سه منبع سد نهند، چاه های دامنه شمالی سهند  و خط آبرسانی زرینه رود تامین می شود، این منابع آب سال گذشته تقریبا تأمین و مصرف سر به سر داشتند.

وی افزود: با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۰ به دلیل کاهش بارش، کاهش منابع آب های سطحی، افزایش دما، مصرف و از سوی دیگر بیماری کرونا موجب افزایش مصرف شده، تمهیدات اساسی باید برای پیک مصرف ۱۴۰۰ اندیشیده می شد و اجرای این سه پروژه کوتاه مدت قادر است حدود ۸۰۰ لیتر در ثانیه تأمین آب شرب تبریز را بالا ببرد. 

غفارزاده ادامه داد: یکی از این طرح ها تعویض هفت کیلومتر از خط انتقال آب سد نهند به تبریز به دلیل فرسودگی است و با تعویض آن قادر می شویم انتقال آب در زمان پیک را ۲۵۰ لیتر در ثانیه افزایش دهیم و  از ۶۵۰ به ۹۰۰ لیتر در ثانیه برسانیم.

وی اضافه کرد: اجرای این پروژه بلافاصله از مهر ماه ۱۳۹۹ کلید خورد و نسبت به تهیه لوله و شیرآلات و انتخاب پیمانکار و اجرای طرح اقدام شد که در حال حاضر حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

صدور مجوز حفر ۳۰ حلقه چاه شرب

وی اظهار کرد: دومین طرح رفع تنش آبی تبریز، صدور مجوز حفر ۳۰ حلقه چاه شرب است که حدود ۱۵ حلقه از این چاه ها توسط شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی حفر و تجهیز و وارد مدار شده و بقیه در دست حفر و تجهیز است؛ با اتمام آنها نیز منابع تأمین آب شرب تبریز از طریق این چاه ها ۳۰۰ تا ۴۰۰ لیتر در ثانیه افزایش خواهد یافت.

جداسازی آب شرب از صنعت و ویلاها

وی یادآوری کرد: پروژه سوم کوتاه مدت برای رفع تنش آبی تبریز، جداسازی آب شرب از صنعت و ویلاهاست که در این زمینه اقدامات اساسی انجام گرفته و اولویت آن با صنایع پرمصرف بوده و این پروژه حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ لیتر در ثانیه میزان دبی آب ورودی تبریز را از خط آبرسانی زرینه رود تبریز افزایش خواهد داد و میزان پیشرفت فیزیکی آن هم ۶۰ درصد است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی اظهار کرد: با توجه به اینکه این پروژه ها حدود ۶۵ میلیارد تومان اعتبار از محل تنش آبی لازم داشت، پی گیری لازم انجام گرفت  و بعد از طرح در سازمان برنامه و بودجه کشور در نهایت میزان ۴۵ میلیارد تومان در هیئت دولت مصوب شد که خوشبختانه بعد از پیگیری های مستمر توسط استاندار آذربایجان شرقی و تعدادی از نمایندگان شهر تبریز در مجلس، این مبلغ در تاریخ ۲۰ خرداد ماه به پروژه ها تخصیص یافت.

غفارزاده ادامه داد: هرچند که زمان تخصیص اگر در ماه های قبل بود، خیلی بهتر مسائل اجرایی پیش می رفت، اما امیدواریم تا زمان پیک مصرف بتوانیم طرح های کوتاه مدت تعریف شده را طی ١۵ تا ٢٠ روز آینده به اتمام برسانیم. 

وی یادآوری کرد: ضرورت دارد با توجه به تنش آبی که در بیشتر شهرهای کشور مطرح است و با توجه به وضعیت بارش و افزایش دما، گام اساسی در مدیریت مصرف آب هم برداریم و فقط معطوف به موضوع تأمین آب نشویم؛ بر این اساس باید هم در زمینه تأمین هم توزیع و هم مدیریت مصرف هم افزایی داشته باشیم تا بتوانیم بدون آسیب و قطعی شرایط بحرانی پیک امسال را سپری کنیم. 

شرایط آب آذربایجان شرقی وضعیت بحرانی دارد

وی افزود: شرایط آب آذربایجان شرقی به تبع شرایط کشور حالت بحرانی دارد و باید حتما با تمهیدات لازم از جمله افزایش بهره وری و  مدیریت مصرف تلاش کنیم در سال های آینده با مشکل کم آبی مواجه نشویم. 

غفارزاده اظهار کرد: شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی پروژه های عمرانی مهم خود را با اولویت تأمین آب شرب و صنعت و کشاورزی تنظیم کرده و پیگیر اعتبارات عمرانی از منابع ملی، استانی و سایر منابع از جمله موضوع ماده ۵۶، فاینانس خارجی و مشارکت هستیم.

وی گفت: پروژه های مهم آذربایجان شرقی از جمله انتقال آب ارس به دشت شبستر و دریاچه ارومیه، سد گرمی چای برای تامین آب شرب شهرستان میانه، سد پیغام چای برای تامین آب شرب شهرستان کلیبر و چندین سد و شبکه آبیاری با اهداف کشاورزی است که  پی گیریم تا تمام شوند. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی همچنین یادآوری کرد: در سه سال اخیر چهار سد بزرگ در استان شامل سدهای کلقان، حاجیلرچای، قیزقلعه سی و گردیان به مرحله آبگیری رسیده اند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=19018

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});