• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

خواسته‌های بخش خصوصی از رئیس جمهور آینده /استفاده ابزاری از بازار بورس کالا نباید تداوم یابد

  • کد خبر : 19115
  • 27 خرداد 1400 - 16:00
خواسته‌های بخش خصوصی از رئیس جمهور آینده /استفاده ابزاری از بازار بورس کالا نباید تداوم یابد
یاز اکو - نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز بخشی از خواسته‌های بخش خصوصی از رئیس جمهور آینده را مطرح کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس، ابوالفتح ابراهیمی امروز، با تشریح خواسته‌های بخش خصوصی از رئیس جمهور آینده اظهار کرد:اتاق بازرگانی در مرحله انتخاب رئیس جمهور جدید، ضمن آرزوی موفقیت برای ایشان، بر انتظارات قانونی خود چنانچه قبلاً نیز مکررا بیان کرده است، تاکید می‌کند.

وی ادامه داد: مدینه فاضله بخش خصوصی را نمی ‌توان جدای از منافع جامعه و کل ملت ایران دانست پس این انتظار، متصور است ایشان از حداقل زیرساخت‌های تولید، تجارت و صادرات حمایت کرده و با دیدگاه توسعه‌ای، اهداف اشتغال، ارزآوری و اختصاص منابع ارزی و ریالی را در راستای تولید و خودکفایی دنبال کند.

بسیاری از موانع با اجرای صحیح قوانین و برداشتن گام‌های قاطع اصلاح پذیر است

ابراهیمی افزود: بسیاری از معضلات موجود را می‌توان با برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و میان‌مدت مرتفع کرد ولی دستیابی به اهداف محقق نشده برنامه چشم‌انداز۲۰ ساله و عقب ‌ماندگی ‌های موجود نیاز به اصلاح رویه‌های بلندمدت دارد. به تجربه ثابت شده بسیاری از موانع با اجرای صحیح قوانین و یا اصلاح اشتباهات گذشته و یا وضع مقررات جدید و برداشتن گام.های قاطع، اصلاح پذیراست.

نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره‌ای به برخی از این اقدامات لازم گفت: حاکم نمودن معیارهای شایستگی، اخلاق و مهارت در گزینش وزرا، استانداران و کارگزاران نظام و رصد و ارزیابی۶ ماهه عملکرد کارگزاران نظام به وسیله هسته‌هایی که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور فعال می‌شوند یا توسط ارگانی جدید و چابک که بدون تشریفات خاص اداری، تنها و تنها انحراف مثبت یا منفی کارگزاران را از برنامه اصلی و تدوین شده ‌ای که در بدو گزینش به مجلس یا هیات دولت و یا وزیر مربوطه ارائه داده‌اند، بررسی کند تا تصمیم‌گیری عاجل درخصوص تداوم فعالیت آنان به عمل آید.

دولت جدید، افزایش نرخ مواد اولیه دولتی را در دستور کار قرار ندهد

وی افزود: قوه مجریه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی با مشاهده مشکل حجم نقدینگی بازار همانند اسلاف خود افزایش نرخ مواد اولیه دولتی را در دستور کار قرار ندهد چرا که صعود مکرر بهای مواد اولیه نه تنها موجب کاهش نقدینگی جامعه نمی‌شود بلکه متعاقباً اثرات تورمی را به دنبال داشته و تعطیلی بنگاه‌های تولیدی متصور خواهد شد.

استفاده ابزاری از بازار بورس کالا نباید تداوم یابد

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران با اشاره ای به لزوم ساماندهی بازار بورس کالا نیز گفت: استفاده ابزاری از بازار بورس کالا به جای آزادسازی قیمت مواد اولیه کارخانجات بزرگ دولتی و یا تحت مدیریت دولت از جمله کارخانجات فولادی و پتروشیمی نباید تداوم یابد چرا که بستر لازم برای خرید و فروش این کالاها فراهم بوده و تولید‌کننده آخرین ایستگاهی است که می‌بایست با پرداخت مبلغی گزاف از این مواد در جهت تولید بهره گیرد.

وی گفت: می توان با صدور شناسنامه تولیدی برای کارخانجات مصرف‌کننده این مواد اولیه، عرضه مستقیم و بدون واسطه را برای پشتیبانی از تولید در برنامه گنجانید تا نوسانات بازار، تولید را در هر لحظه تحت‌الشعاع خود قرار ندهد.

ابراهیمی با تاکید بر لزوم اصلاح سیستم بانکی کشور نیز گفت: از جمله برنامه‌های میان.مدت و نیز طولانی‌تر می.توان به اصلاح سیستم بانکی کشور اشاره کرد تا با همسو نمودن بانک‌ها با بانک مرکزی و نیز تولید.کنندگان، منابع اصلی گردش مالی را در اختیار آنان قرار دهند.

استمهال و معافیت تولید کنندگان از بار مالیاتی سنگین

وی ادامه داد: استمهال و معافیت تولید‌کنندگان از بار مالیاتی سنگین را با توجه به نامگذاری سال جدید به نام « تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» می‌توان در اولویت لایحه‌هایی دانست که دولت جدید تقدیم مجلس می‌کند.

نائب رئیس اتاق تبریز با تاکید بر لزوم اصلاح برخی قوانین ۵۰ و ۶۰ ساله تجارت و اشتغال گفت: این امر سال‌های سال دغدغه تولیدگران است که می‌تواند تحولی را در کسب و کارها ایجاد کند.

قائل شدن امتیازات ویژه برای تولیدکننده توسط وزارت صمت

وی افزود: تفکیک تولید واقعی با امر مونتاژ و قائل شدن امتیازات ویژه برای تولیدکننده توسط وزارت صمت می‌تواند مشوق کارآفرینانی باشد که در جهت عدم وابستگی صنایع و داخلی‌سازی گام برمی‌دارند.

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران با تاکید بر بازنگری در تنظیم تعرفه‌های گمرکی و تعیین نرخ های صحیح پایه صادراتی گفت: این امر در همفکری با اتاق‌های بازرگانی، راه پشتیبانی از تولید و صادرات را هموار کرده و تاثیر بسزایی در ارتقای صادرات محصولات غیر نفتی خواهد داشت.

وی با اشاره ای به دیگر خواسته‌های بخش خصوصی از دولت آینده گفت: رایزنی سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه جهت حمایت از تجار و تولیدکنندگانی که به بازارهای این کشورها راه می‌یابند و تنظیم تعرفه‌های عادلانه دوسویه از جمله امور مهمی است که با همکاری و تعامل وزارت امور خارجه، وزارت صمت و سایر ارگان‌های دولتی عملی شده و گردش مالی را در سیستم‌های تجاری و تولیدی کشور به دنبال خواهد داشت.

پایه‌گذاری معاملات بورس بر اساس ارزش واقعی و بنیادی شرکت‌ها

ابراهیمی ادامه داد: پایه‌گذاری معاملات بورس براساس ارزش واقعی و بنیادی شرکت‌ها که می‌تواند اعتماد از دست رفته علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در کارخانجات و بنگاه‌های اقتصادی و فعالین در بورس را بازگرداند و مانند بازارهای بورس پیشرفته سایر کشورها موجبات اشتغال بیشتر و توسعه صنعت را فراهم سازد.

نائب رییس اتاق تبریز گفت: بدون شک سفته‌بازی و سوداگری ارز و کالاهای واسطه با تمرکز به تولید و تقویت صنعتگران، سیر نزولی یافته و به دنبال آن، ارزش کالاها با شکستن حباب‌های کاذب واقعی.تر خواهد شد و این سنگی خواهد بود که بر لحد گرانی و تورم خواهد نشست.

تقویت صندوقهای بازنشستگی

وی افزود: تقویت صندوق‌های بازنشستگی و سوق دادن آنان به سمت بهره‌برداری بیشتر و بهتر از دارایی‌های خود و همچنین هدایت سرمایه‌گذاری‌های آنان به سمت و سوی فعالیت‌های پربازده می‌تواند از بار نگرانی بازنشستگان کاسته و آنان و همچنین افراد شاغل را به آینده خود امیدوار سازد.

ابراهیمی با تاکید بر لزوم تدوین برنامه طولانی مدت برای صنعت کشور گفت: این امر با همکاری نخبگان و دانشگاهیان از اصولی است که ممالک مترقی آن را رعایت کرده‌اند و ما نیز می‌توانیم از این تجربه بهره لازم را ببریم.

وی ادامه داد: این موارد جزو ده‌ها راهکار عملی دیگر برای رئیس جمهور آینده است که با کمک فرهیختگان اقتصادی و تولیدی کشورمان می‌تواند به وضعیت نابسامان فعلی پایان بخشد و به دنبال آن، شاهد رشد شاخص‌های اقتصادی با تلاش فعالان و نخبگان کشورمان باشیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=19115

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});