• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8
گزارش؛

تصفیه خانه آذرشهر لَنگ اعتبار دولت/ هدایت فاضلاب به کانال‌های آب

  • کد خبر : 20308
  • 06 تیر 1400 - 14:30
تصفیه خانه آذرشهر لَنگ اعتبار دولت/ هدایت فاضلاب به کانال‌های آب
یاز اکو - عملیات اجرایی تصفیه‌خانه فاضلاب آذرشهر که از سال ۹۴ آغاز شده همچنان ناتمام بوده، به دلیل عدم تزریق منابع مالی از طرف دولت به حال خود رها شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، شهرستان آذرشهر با وسعت ۸۴۰ کیلومتر مربع ۱.۸ درصد مساحت استان آذربایجان شرقی را شامل می‌شود که در ۳۰ کیلومتری تبریز واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۳۴۰ متر است.

این شهرستان از سمت شمال و شرق با شهرستان اسکو، از سمت غرب با دریاچه ارومیه و از سمت جنوب با شهرستان عجب‌شیر هم‌مرز است.

شهرستان آذرشهر جمعیتی در حدود ۱۲۰ هزار نفر دارد و یکی از قطب‌های صنعتی و کشاورزی استان است ولی با این وجود از داشتن زیرساخت‌های آب و فاضلاب محروم است.

پروژه‌ای که در سال ۱۳۹۴ کلنگ زنی شد

دی ماه سال ۱۳۹۴ بود که عملیات اجرایی تصفیه‌خانه فاضلاب آذرشهر با حضور استاندار وقت آذربایجان شرقی و دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه آغاز شد.

این تصفیه‌خانه در سه کیلومتری غرب آذرشهر در زمینی به مساحت ۳.۴ هکتار کلنگ زنی شد و قرار بود در مدت دو سال احداث شود و پس از بهره‌برداری ۴۸ هزار نفر از مردم منطقه را تحت پوشش قرار دهد.

طبق اعلام جبارزاده استاندار وقت آذربایجان شرقی قرار بود با اجرای این طرح علاوه بر جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب و بهبود بهداشت عمومی در منطقه، بخشی از آب مورد نیاز برای احیای دریاچه ارومیه نیز از محل پساب تولیدی تأمین شود.

گفتنی است ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب آذرشهر ۸۱۱۲ مترمکعب در شبانه‌روز بوده که فرایند تصفیه در آن به روش SBR انجام می‌شود و در این روش، پساب خروجی می‌تواند در بخش کشاورزی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

اعتبار پیش‌بینی شده برای این طرح ۳۰۰ میلیارد ریال اعلام شده بود که از محل اعتبارات احیای دریاچه ارومیه و همچنین درآمدهای عمومی و منابع داخلی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی قرار بود تأمین شود.

هدایت فاضلاب مساکن مهر آذرشهر به کانال‌های آب و زمین‌های کشاورزی

فاضلاب شهری برخی از واحدهای مسکن مهر آذرشهر به دلیل نبود شبکه فاضلاب به کانال‌های آب هدایت می‌شود و می‌تواند اثرات جبران ناپذیری به سفره‌های زیرزمینی و سلامت محصولات کشاورزی این منطقه وارد سازد.

به عنوان نمونه در محدوده فرمانداری شهرستان آذرشهر فاضلاب برخی واحدهای مسکن مهر به کانال‌های آب هدایت می‌شود. این کانال‌های آب که به زمین‌های کشاورزی ختم می‌شود می‌تواند سلامت محصولات کشاورزی را به خطر بیاندازد.

تصفیه خانه فاضلاب آذرشهر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

رئیس شبکه آب و فاضلاب گفت: احداث تصفیه خانه فاضلاب آذرشهر تنها ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که متأسفانه طی سه سال اخیر تخصیص اعتبار به این پروژه مهم و ملی در حد صفر بوده است.

مختار رحیمی با بیان اینکه روند اجرای این پروژه کند پیش می‌رود، ادامه داد: امیدواریم مسئولان استانی و کشوری نگاه ویژه ای به پروژه احداث تصفیه خانه فاضلاب آذرشهر داشته باشند.

رحیمی سپس افزود: پروژه شبکه جمع آوری فاضلاب نیز هم اکنون ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دو پیمانکار در سطح شهر و واحدهای مسکن مهر فعال هستند و تلاش می‌کنیم تا هرچه زودتر این پروژه به بهره برداری برسد. پیشرفت فیزیکی خط انتقال فاضلاب آذرشهر نیز ۶۰ درصد است.

ضرورت اتمام تصفیه خانه شهر آذرشهر و شبکه فاضلاب

فرماندار شهرستان آذرشهر نیز بر ضرورت اتمام تصفیه خانه شهر آذرشهر و شبکه فاضلاب این منطقه تاکید کرد، گفت: پروژه تصفیه خانه شهر آذرشهر و شبکه فاضلاب یکی از مهمترین مطالبات مردم منطقه است.

زاهد محمودی با بیان اینکه پیگیر اختصاص اعتبار برای این پروژه هستیم، ادامه داد: طی سال‌های اخیر روند تخصیص اعتبار به این پروژه پایین بوده که همین موضوع روند اجرای پروژه را کند کرده است.

پیگیری‌ها از نمایندگان مجلس نشان می‌دهد که در مجلس ردیف بودجه برای این پروژه باز شده است ولی ریالی توسط دولت به این پروژه تخصیص نیافته است.

اعتبار پروژه تصفیه خانه از محل احیای دریاچه ارومیه قطع شده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز در خصوص این پروژه گفت: اعتبار پروژه تصفیه خانه آذرشهر از محل ستاد احیای دریاچه ارومیه تأمین می‌شد که چند سالی است اعتبار این ستاد قطع شده و در نتیجه اعتباری به این پروژه تخصیص نیافته است.

علیرضا ایمانلو سپس با تاکید بر ضرورت پیگیری نمایندگان مجلس برای تأمین اعتبار مورد نیاز برای احداث پروژه تصفیه خانه آذرشهر افزود: در صورت تکمیل تصفیه خانه، اتمام شبکه فاضلاب آذرشهر با همکاری مردم به آسانی امکان پذیر خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر تصفیه خانه سر و سامان بگیرد و به پایان برسد مشکلی در احداث شبکه فاضلاب نداریم. مشکل اصلی تصفیه خانه نبود اعتبار لازم است.

ایمانلو در خصوص دلیل اجرا نشدن پروژه شبکه فاضلاب آذرشهر نیز گفت: دلیلی که باعث کندی روند اجرای پروژه شبکه فاضلاب می‌شود این است که اگر شبکه به پایان برسد جایی برای انتقال فاضلاب در تصفیه خانه نداریم و برای همین باید ابتدا تصفیه خانه به پایان برسد.

وی با بیان اینکه شبکه فاضلاب سرمایه‌ای ملی است، گفت: در ۱۴ شهر استان شبکه فاضلاب داریم و اگر دولت منابع مورد نیاز را تخصیص دهد با تکمیل شبکه‌های باقیمانده گام مهمی در جهت احیای دریاچه ارومیه بر می‌داریم.

تکمیل پروژه تصفیه خانه و شبکه فاضلاب به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم آذرشهر طی سال‌های اخیر مطرح بود ولی دیگر در این روزها و هفته‌های پایانی دولت دوازدهم، مردم از اتمام پروژه ناامید شده‌اند و منتظر شروع به کار دولت سیزدهم هستند تا بلکه با حضور مدیران تازه نفس و با انگیزه شاهد اتمام این پروژه مهم زیست محیطی باشیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=20308

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});