• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
9
یاز اکو گزارش می‌دهد

گمانه‌زنی شهردار آتی تبریز؛ از بابایی اقدم و محمدقلی‌زاده گرفته تا فتح‌اللهی و هوشیار

  • کد خبر : 20649
  • 08 تیر 1400 - 19:24
گمانه‌زنی شهردار آتی تبریز؛ از بابایی اقدم و محمدقلی‌زاده گرفته تا فتح‌اللهی و هوشیار
با پایان تب و تاب ششمین دوره‌ی انتخابات شورای شهر تبریز و مشخص شدن منتخبان شورای ششم؛ حالا انتخاب شهردار آینده‌ی تبریز به عنوان نخستین اقدام این ترکیب پیچیده‌ی منتخب، داغ‌ترین بحث شهری است.

یاز اکو؛ سارا رئوف – با پایان تب و تاب ششمین دوره‌ی انتخابات شورای شهر تبریز و مشخص شدن منتخبان شورای ششم؛ حالا انتخاب شهردار آینده‌ی تبریز به عنوان نخستین اقدام این ترکیب پیچیده‌ی منتخب، داغ‌ترین بحث شهری است.

هر چند تنها ۱۰ روز از اعلام لیست نهایی ساکنان جدید عمارت ساعت می‌گذرد و هنوز تا شکل‌گیری و آغاز بکار رسمی شورای ششم چند هفته‌ای باقی مانده، ولی گمانه‌زنی‌ها و رایزنی‌ها برای انتخاب والی آینده‌ی تبریز داغ داغ است.

ترکیب عجیب و دوقطبی موجود در این شورا ظاهرا انتخاب شهردار را پیچیده خواهد کرد. از طرفی طیف وابسته و موسوم به شهرام دبیری یا همان جریان قدرت و از سوی دیگر جریان مطالبه‌گر و عدالت‌محور که بیشترین آرای این انتخابات را به خود اختصاص داده‌اند. حالا دوئل خاموش بین این دو دسته آغاز شده و باید پنجاه و هفتمین شهردار تبریز از پس این ماجرا برون آید. البته این نخستین بار نیست که انتخاب شهردار تبریز سر و صداهایی به پا کرده و همه در انتظار نتیجه‌ی نهایی این زورآزمایی هستند. به طور مثال شورای فعلی یا همان شورای پنجم که اکثریت آن را لیست امید اصلاح طلبان تشکیل داده‌ بود، آنچنان گسستی پیدا کرد که به جریان رقیب باخت و ایرج شهین باهر با نصف به علاوه یک آرا، شهردار اصولگرای تبریز شد.

این بار هم اسامی متفاوتی به گوش می‌رسد. از آنها که هر بار نام‌شان بر سر زبان‌ها می‌آید و دوباره و دوباره مطرح می‌شوند گرفته تا نام‌های جدیدی که همه را متعجب می‌کند.

اگر چه از همان چند ماه گذشته نام «فریدون بابایی اقدم» به عنوان شهردار بعدی تبریز مثل زمزمه‌هایی گنگ در محافل مختلف شنیده می‌شد ولی حالا اسامی بیشتری در کنار نام او قرار گرفته است. بابایی اقدم در شورای پنجم نیز از قدرت بالایی برخوردار بود و حتی برخی به سبب نزدیکی او به ایرج شهین باهر، از وی به عنوان «شهردار در سایه» نام می‌بردند. البته در اواخر این شورا انگار رابطه‌ی این دو نفر هم شکرآب شده و بابایی اقدام بارها در صحن شورا عملکرد شهین باهر را مورد انتقاد قرار داده است. او با حضور پررنگ خود در مناطق حاشیه‌نشین و جذب رای مردمان آن مناطق و انتشار تصاویر خود از بازدیدهای ناگهانی ولی همراه با دوربین، به عنوان عضو پوپولیست این شورا معروف شد که حالا یکی از گزینه‌های شهردار شدن برای تبریز است.

«فرج محمد قلی‌زاده»، همان کسی بود که بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات نامش به عنوان گزینه‌ی شهرداری مطرح شد. هر چند قلی‌زاده یکی از اعضای شورای پنجم تبریز بود ولی برای کاندیداتوری در این دوره وارد میدان رقابت نشد و ترجیح داد صندلی شورا را ترک کند. حالا از گوشه و کنار صحبت‌هایی مبنی بر رایزنی شورای ششم برای توافق با وی شنیده می‌شود. توافقی که می‌تواند فرج قلی‌زاده را به صندلی شهردار تبریز تکیه دهد. این در حالی است که این عضو حقوقدان شورای فعلی همواره از افراد نزدیک به طیف اصلاح‌طلب تبریز بوده و شاید همین موضوع احتمال سکانداری وی را ضعیف می‌کند.

«عبادالله فتح‌اللهی» هم چهره ناآشنایی برای مردم تبریز نیست. وی که متولد ۱۳۳۹ و فارغ‌التحصیل رشته‌ی مدیریت دانشگاه تهران است، در سال‌های ۷۸ تا ۸۲ هم شهردار تبریز بود و جالب‌تر آنکه نخستین شهردار این شهر بود که پس از تشکیل شوراهای شهر و توسط منتخبان دوره‌ی نخست به این سمت انتخاب شد. اما این تنها پیشینه‌ی اجرایی فتح اللهی محسوب نمی‌شود. بلکه او شهردار منطقه ۴ تهران، شهردار منطقه ۱۹ تهران، قائم‌مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مشاور شهردار تهران، مدیرکل حمل‌ونقل و ترافیک سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مدیرکل شرکت عمران و بافت‌های فرسوده وزارت مسکن، فرماندار هشترود، فرماندار مرند، فرمانده بسیج استان آذربایجان‌شرقی، فرمانده سپاه زنجان و فرمانده بسیج دانشجویی دانشگاه تهران نیز بوده است. ازجمله بزرگ‌ترین اقدامات وی در دوران تصدی شهرداری منطقه ۱۹ تهران تبدیل پادگان قلعه‌مرغی به پارک ولایت بود. نام فتح‌اللهی در دوره‌ی پیشین شورای شهر تبریز هم به عنوان یکی از کاندیداهای عنوان شهردار مطرح شده بود که هرگز به مرحله‌ی نهایی نرسید و حالا بار دیگر او یکی از گزینه‌ها به شمار می‌رود.

این نخستین بار نیست که «یعقوب هوشیار» به عنوان گزینه‌ای برای شهردار شدن مطرح می‌شود. سال ۹۸ و پس از فوت مرحوم اشرف‌نیا هم، گروهی در تلاش برای مجاب کردن شهین باهر جهت استعفا از سمت خود بودند تا پای حسن اسوتچی به شورا باز نشود. در همین شلوغی‌ها بود که شهرام دبیری به طور غیر علنی به پشتیبانی از یعقوب هوشیار برآمد تا او را به عنوان گزینه‌ی شهردار شدن مطرح کند. هوشیار که پیش از این در دوره‌ی صادق نجفی شهردار منطقه ۵ تبریز بود، این روزها در پایتخت چهره‌ی مهمی به شمار می‌رود که با روی کار آمدن دولت آینده بعید نیست خبرهایی از افزایش قدرت وی بشنویم.

هر چند به اذعان طیف‌های مختلف کارنامه‌ی کاری «ایرج شهین باهر» در چهار سال اخیر پربار به شمار نمی‌رود و حتی از او به عنوان شهرداری ضعیف یاد می‌شود ولی دوست داشته باشیم یا نه، هنور هم گروهی او را به عنوان گزینه‌ای جدی برای تثبیت در جایگاه خود مطرح می‌کنند. حضور افرادی مثل شهرام دبیری، حجت‌الاسلام برگی، باغبان و… در شورای ششم شاید این روزها شهین باهر را امیدوار به جلب اعتماد دوباره کرده است. شاید آقای شهردار دل به خدمات بی‌پایانی که هنگام تصدی رسول برگی در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بی‌چشمداشت از سوی شهرداری تبریز برای این مجموعه ارائه می‌شد داده است و چه موقعی برای جبران بهتر از حالا؟

ولی این تمام قصه نیست. سوی دیگر گمانه‌زنی‌های اخیر دوباره نام مدیران شهرداری را نشانه گرفته است. مطالبه‌ای که همواره از سوی کارکنان و پرسنل این مجموعه مطرح بوده و آنها خواستار انتخاب شهرداری از درون مجموعه داشته و دارند. شاید برای همین باشد که این روزها اسامی مدیرانی همچون تراب محمدی، رسول موسایی و … هم برای سکانداری بلدیه‌ی تبریز به گوش می‌رسد. فرضیه‌ای که بعید به نظر می‌رسد در این دوره هم محقق شود.

با تمام اینها باید باز هم صبر کنیم. وقتی طی ۱۰ روز با انبوهی از گزینه‌ها مواجه بوده‌ایم، بعید به نظر نمی‌رسد تا تشکیل رسمی شورای ششم ورق بازی برگردد و اسم‌های بیشتری هم مطرح شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=20649

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});