• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
10
اقدام جالب هنرمندی عجبشیری برای حفظ محیط زیست

وقتی یک اثر هنری مانع از ورود ۸۵۰۰ درِ بطری پلاستیکی به زمین می شود

  • کد خبر : 20813
  • 10 تیر 1400 - 10:17
وقتی یک اثر هنری مانع از ورود ۸۵۰۰ درِ بطری پلاستیکی به زمین می شود
یاز اکو- چند روز پیش شاهد نصب اثر هنری با عنوان صلح با زمین بودیم که با استفاده از حدود 8500 درِ بطری پلاستیکی در ابعاد دو متر در پنج متر در سالن مطالعه کتابخانه عمومی عجب‌شیر بودیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، صغری نیرومند، عضو هیئت علمی دانشگاه بناب و ایده‌پرداز اثر هنری صلح با زمین در گفتگو با خبرنگار یاز اکو در رابطه با اینکه چرا از درِ بطری‌ها برای انتقال پیام خود به مخاطبان استفاده کرده است، گفت: من کلاً دغدغه زیست محیطی داشته و دارم و بیش از ۱۰ سال می‌شود که در خانه خودم تمام زباله‌ها را تفکیک می‌کنم. دوست داشتم با این کار گامی هر چند کوچک برای حفظ محیط زیست بردارم.

وی ادامه داد: در سال ۹۵ در یک تالار بودم که ناگهان به فکرم رسید با درِ نوشابه‌هایی که بعد از مصرف دور ریخته می‌شوند، می‌توانم اثر هنری خلق کنم و از مهرماه سال ۹۵ شروع به جمع‌آوری در بطری‌، نوشابه، شامپو، ادکلن و… کردم. برای همین هر کجا می‌رفتم به دوستان، اقوام، رستوران‌ها و حتی غذاخوری دانشگاه سفارش می‌کردم که در نوشابه و قوطی‌ها را جمع‌آوری کرده و به من بدهند.

این هنرمند عجبشیری با اشاره به اینکه متاسفانه فرهنگ بازیافت زباله و استفاده از مواد بازیافتی در خلق آثار هنری هنوز چندان بین مردم جا نیفتاده است، افزود: به خاطر این کار اصلا خجالت نمی‌کشیدم. عده‌ای به من می‌گفتند: «بیکاری که داری آشغال جمع می‌کنی»؟! حتی یک بار یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه به من گفت «می‌توانید به جای جمع‌آوری در بطری با پول آنها را خریداری کنید». این طرز تفکر به نظر من به نبود فرهنگ مناسب حفظ محیط زیست در کشور ما برمی‌گردد، هدف من جلوگیری از ورود پلاستیک و موادی است که به محیط زیست آسیب می‌زند، نه صرفا خلق یک اثر هنری.

نیرومند با اشاره به اینکه جمع‌آوری در بطری‌ها دو سال طول کشیده است، گفت: ایده تابلو از من بود اما کار ساخت آن را با کمک مهدیه نیرومند، مائده ناصری و مهراد شریفی (پسرم) انجام دادیم و این اثر متعلق به هر چهار نفر ما است.

نیرومند اضافه کرد: ابتدا دوست داشتیم به موضوع آب و بحران آب اشاره کنیم اما با توجه به اینکه سرانه مطالعه در کشور بسیار پایین است، تصمیم گرفتیم با الگوبرداری از یک طرح آماده و شناسنامه‌دار، شروع به زدن طرح روز جهانی کتاب و زمین پاک بکنیم، البته به دلیل محدودیت‌های کار با در بطری در ابعاد طرح اصلی کمی تغییرات داده شد.

وی ادامه داد: در ابتدا قرار بود با هماهنگی شهرداری مکان مناسبی برای نصب تابلو پیدا کنیم اما این کار میسر نشد و در نهایت بعد از صحبت با رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان عجب‌شیر قرار شد این تابلو در سالن مطالعه کتابخانه عمومی این شهرستان نصب شود.

نیرومند در ادامه با اشاره به اینکه در سال ۹۵  من با همکاری مهدیه نیرومند کتابی تحت عنوان «طراحی مدرسه موفق» نوشتیم، گفت: در این کتاب تاکید شده است که در طراحی مدرسه پایدار باید تمام اصول زیست محیطی رعایت شود تا علاوه بر ماندگاری زیاد، هیچ‌گونه به آسیبی به طبیعت وارد نشود.

یادآوری می‌شود، خلق اثر با درِ بطری قبلا چندین بار در جهان و ایران صورت گرفته است، اما نکته جالب این طرح، تاکید هنرمند بر نجات زمین از طریق حفاظت از محیط زیست و نجات انسان از طریق مطالعه کتاب است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=20813

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});