• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
10

اجرای طرح جا گذاشتن عمدی کتاب در تبریز

  • کد خبر : 21500
  • 16 تیر 1400 - 14:11
اجرای طرح جا گذاشتن عمدی کتاب در تبریز
یاز اکو - طرح جا گذاشتن عمدی کتاب در تبریز اجرا می‌شود، به این صورت که یک فرد بعد از مطالعه کتابی آن کتاب را پشت نویسی کرده و در یک جای دیگر قرار می‌دهد تا فرد دیگری آن را مطالعه کند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، «عصرانه‌های قلم» یک محفل ادبی و فرهنگی است که به همت بانوان توانمند و مجری طرح « خانه‌داران کتابخوان» به صورت ماهانه برگزار می‌شود. در چنین روزهایی که به نام قلم مزین شده است، محفل ادبی عصرانه‌های قلم با حضور بانوان نویسنده برگزار شد.

در این محفل ادبی که با حضور بانوان شاعر، نویسنده، پژوهشگر و فعالان فرهنگی حوزه کتاب و انتشارات برگزار شد هر کدام از آنها به بیان تجربه‌های خود از دنیای نویسندگی پرداختند.

در ابتدای این جلسه خانم الهام قاسمیان، مجری طرح « خانه‌داران کتابخوان» در مورد جزئیات اجرای این طرح اظهار داشت: طرح « خانه‌داران کتابخوان» از دل یک جلسه کتابخوانی ۱۲ ساله به وجود آمده است.

وی با اشاره به طرح و ایده “خانه‌داران کتابخوان” افزود: تجربه فعالیت‌های فرهنگی و کتابخوانی برای خانم‌های خانه‌دار نشان داد، متاسفانه همیشه خانم‌های خانه‌دار در حاشیه بوده و مسوولان طرح و برنامه‌ای برای آنها ندارند.

این فعال فرهنگی گفت: خانم‌های خانه‌دار معمولا دیده نمی‌شوند، با شیوع کرونا خانم‌های خانه‌دار علاوه بر مادری، کارهای مربوط به آموزش و معلمی را نیز انجام می‌دهند ولی هیچ‌وقت دیده نمی‌شوند. ما تصمیم گرفتیم با این کار بانوان خانه‌دار را معرفی کرده و زحمت‌های آنان را به جامعه معرفی کنیم و در قالب اجرای این طرح همایش‌هایی برای آنها برگزار کنیم.

ارسال کتاب به خانه‌ها

وی با اشاره به نحوه اجرای این طرح افزود: بانوانی که در این طرح ثبت‌نام می‌کنند، کتاب‌های درخواستی مورد نظر آنها برایشان ارسال می‌شود. آنها در طی ۱۰ روز فرصت دارند کتاب را مطالعه کنند در صورت نیاز می‌توانند با تماس تلفنی کتاب را تمدید کنند همچنین اگر بانوان سفارش خرید داشته باشند، کتاب‌ها برایشان خریداری می‌شود.

گردش کتاب

فریده پهلوانی، بانوی نویسنده‌ای است که بیش از ۳۰۰ اثر در حوزه کتاب و مقاله دارد. بسیاری از آثار این نویسنده از برنامه‌های مختلف رادیو پخش شده است، یکی از مهمانان برنامه “عصرانه قلم” بود.

این بانوی نویسنده، علاقه‌مندی خود به حوزه کتاب و مطالعه را ایام نوجوانی ذکر کرد و یادآور شد: علاقه بسیاری زیادی به مطالعه کردن دارم و معتقدم خواندن مقدمه‌ای برای نوشتن است، هر چقدر قدرت خواندن و مطالعه یک فرد قوی‌تر باشد به همان نسبت نیز می‌تواند خوب بنویسد.

خانم پهلوانی، فعالیت‌های فرهنگی و نویسندگی خود را از سال ۵۷ و زمانی که مدرک دیپلم گرفت آغاز کرده و مطالب گوناگونی برای برنامه‌های صدا و سیما نوشته است و آنطور که لابه لای صحبت‌هایش اشاره می‌کند، سعی می‌کرده انشاهای دوران مدرسه را به خوبی نوشته و بهترین نمره کلاس را بگیرد.

اصلاح را از خودمان شروع کنیم

وی، خودسازی را دغدغه این روزهای خود ذکر کرد و ادامه داد: همیشه برای ایجاد تغییرات و تحولات در همه زمینه‌ها، شروع از خود مهم است، این روزها خودسازی دغدغه من است و سعی می‌کنم هر قدمی که بر می‌دارم برای اصلاح خودم باشد.

پهلوانی اظهار داشت: در تمام خوبی‌ها و بالعکس بدی‌ها و فجایع جهانی که انجام می‌شود انسان‌ها نقش دارند برای داشتن جامعه‌ای عاری از خشونت گام اول اصلاح این است که انسان اول از خودش شروع کند.

جا گذاشتن عمدی کتاب

این بانوی نویسنده و پژوهشگر، مجری طرح ” گردش کتاب” است که در مورد جزئیات این طرح متذکر شد: در کشورهای اروپایی و آمریکایی طرح جا گذاشتن عمدی کتاب اجرا می‌شود، به این صورت که یک فرد بعد از مطالعه کتابی آن کتاب را پشت نویسی کرده و در یک جای دیگر قرار می‌دهد تا فرد دیگری آن را مطالعه کند.

وی ادامه داد: فردی که کتاب را می‌خواند به عنوان مثال در پشت کتاب می‌نویسد ” من نفر اولی هستم که این کتاب را از محل خاصی برداشته و خوانده‌ام و مطالعه آن را به شما پیشنهاد می‌کنم” بعد این کتاب را در محل مناسب عمومی جا می‌گذارد تا نفر دوم آن را بخواند و به دیگران پیشنهاد دهد.

پهلوانی تصریح کرد: وقتی این طرح را با دوستان نویسنده مطرح کردم آنها نیز استقبال کرده و بعد با حمایت نشریه صدای زنان این طرح را با خانم‌های دیگر مطرح کرده و اکنون در سطح شهر اجرا می‌کنیم.

این بانوی پژوهشگر ادامه داد: حالا طرح ” کتاب در گردش، گردش در مغزها” و ” جاگذاری کتاب به عمد” با حمایت نویسندگان و افرادی که اهل مطالعه و کتاب هستند اجرا می‌شود.

وی افزود: مجموعه این فعالیت‌ها در کمپین کتاب جمع‌بندی شده و اطلاع‌رسانی می‌شود.

بانوان نویسنده حمایت نمی‌شوند

ناهید احمدی، بانوی جوان شاعری بود که عصرانه قلم را با اشعار خود مزین کرد.

این شاعر جوان از نامهربانی‌ها با بانوان نویسنده صحبت کرد. به تعبیر او گاهی این نامهربانی‌ها از سوی خانواده، گاهی از طرف مسوولان و گاهی از سوی عموم شهروندانی که نمی‌توانند یک بانو را به عنوان نویسنده یا شاعر بپذیرند، صورت می‌گیرد.

ناهید احمدی، حمایت نکردن از بانوان توانمند در حوزه شعر و داستان‌نویسی را یک خلاء بزرگ نام برد و گفت: متاسفانه در جامعه مردسالار ما هیچ حمایتی از بانوان نویسنده صورت نمی‌گیرد در حالی که در تاریخ و حتی در زمان معاصر بانوان بسیار توانمند در حوزه نویسندگی، داستان‌سرایی ، شعر و… بروز و ظهور کرده‌اند.

این شاعر جوان، عدم استعدادیابی در حوزه نویسندگی بانوان را چالش دیگری در این زمینه عنوان و خاطرنشان کرد: متاسفانه زیر سایه حمایت نشدن‌ها متاسفانه استعدادهای بانوان در زمینه نویسندگی نیز شناخته نشده و مغفول می‌ماند.

وی با اظهار ناراحتی از اینکه برخی از بانوان نویسنده از سوی خانواده‌های خود حمایت نمی‌شوند، اذعان داشت: حمایت نشدن از سوی خانواده آسیب بزرگی به شخصیت یک خانم نویسنده وارد می‌کند، وقتی یک نویسنده از سوی خانواده حمایت نمی‌شود، مجبور است حمایت افراد دیگر را بپذیرد و گاهی اوقات متاسفانه این نوع حمایت‌ها باعث ضربه زدن به شخصیت روحی و اجتماعی نویسنده می‌شود.

احمدی با اشاره به نقش زن در خانواده و جامعه خاطرنشان کرد: در یک خانواده زن به عنوان همسر و مادر نقش محوری در خانواده دارد، همسر و مادری که مطالعه می‌کند، می‌تواند مشاور خوبی برای همسر و فرزندان خود بوده و آنها را در یک مسیر درست راهنمایی کند.

از گذشته به حال پیوند بزنیم

این بانوی نویسنده، یک معضل موجود در جمع بانوان را درگیری با گذشته خود ذکر کرد و گفت: در بسیاری از جمع‌های بانوان که حضور پیدا می‌کنم، می‌بینم خانم‌ها به شدت با گذشته خود درگیر هستند و از گذشته حرف می‌زنند به آنها می‌گویم بیایید از گذشته به حال پل بزنیم و گذشته را به حال خود رها کنیم، چرا که ما در حال فعلی زندگی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: بانوان از نظر روانشناسی به شدت به مطالعه و انس گرفتن با کتاب نیازمند هستند.

فرهنگ‌سازی را به کودکان بیاموزیم

در ادامه خانم بتول جعفرزاده که بیش از ۳۰ عنوان کتاب در حوزه رمان، ترجمه، زنان، کودکان و دفاع مقدس را در کارنامه نویسندگی خود دارد صحبت هایش را از فرهنگ‌سازی شروع کرد.

وی گفت: بهترین راه فرهنگ‌سازی آموزش به کودکان است، باید فرهنگ‌سازی را از کودکان آغاز کنیم، احترام به ارزش‌ها و عقاید دینی را به روش قصه و داستان به زبان کودکان به آنها آموزش دهیم تا آنها در بزرگسالی بر اساس همان آموزه‌های دینی رفتار کنند.

این بانوی نویسنده با اشاره به نقش زنان در جامعه اضافه کرد: ایران اسلامی لبریز از نقش‌آفرینی زنان در عرصه‌های مختلف اعتقادی، اجتماعی و زندگی شخصی است.

در زمان پهلوی زمانی که اعلام می‌کردند، زنان باید در پستوی خانه‌ها مخفی بمانند، حضرت امام خمینی (ره) زنان را به مبارزه علیه حکومت طاغوت دعوت کرد و فرمود ” زنان قبل از مردان به صحنه آمده و سلسله عظیم شاهنشاهی را درهم شکستند”.

همچنین در هشت سال دفاع مقدس نیز بانوان با تاسی از قیام امام حسین علیه السلام و حضرت زینب کبری( س) فرزندان خود را به اسلام هدیه کردند. آنها همسران و پسران خود را به جبهه‌های نبرد هشت سال دفاع مقدس بدرقه کردند و بعد از شهادت همسران خود فرزندان خود را به تنهایی بزرگ کردند.

ایستادگی و پایداری زنان در شرایط اقتصادی جامعه 

جعفرزاده ادامه داد: در حال حاضر نیز زنان در شرایط اقتصادی جامعه ایستادگی و پایداری می‌کنند، آنها با قناعت و صرفه‌جویی در هزینه‌های منزل وضعیت اقتصادی خانواده را مدیریت می‌کنند، باید گفت بانوان در همه جا پای ثابت و استوار هستند.

این بانوی نویسنده در ادامه کتاب را سنتی‌ترین رسانه عنوان کرد و افزود: در دنیای دیجیتال و رسانه‌های پر سرعت، کتاب قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین رسانه است، با این حال عمر کتاب و رسانه‌های مکتوب به پایان نرسیده است کتاب به دلیل داشتن اطلاعات پایه و قابلیت آرشیوی بالا، در هجوم رسانه.های اجتماعی و … جایگاه خود را با کمی تنزل در بین سایر رسانه.ها حفظ کرده و به حیات خود ادامه می‌دهد. با این وجود آمار کتابخوانی در جامعه پایین است.

وی تاکید کرد: نویسندگان برای نشر و چاپ کتاب‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبه‌ رو هستند، کتاب راه سعادت و رستگاری را نشان می‌دهد با این وجود خیلی‌ها را دیده‌ام اصلاً سواد ندارند، قفسه‌های بزرگ کتاب هم در منزلشان موجود نیست اما انسان‌های بزرگی هستند و کسی را تحقیر نمی‌کنند.

قلم تنها دوست بانوان نویسنده

یکی دیگر از مهمانان این محفل ادبی خانم نیر وجودی بانوی شاعر و داستان‌نویسی است که قلم را تنها دوست خود عنوان کرد.

خانم نیر وجودی از سال ۸۲ دنیای نویسندگی را با شعر آغاز کرده و در حال حاضر کتاب جدیدش با عنوان« مبین » وارد بازار نشر شده است.

این بانوی نویسنده که در حوزه اجتماعی فعالیت می‌کند، آرزو می‌کند هیچ زنی در دنیا زیر بار ظلم نبوده و به آخر خط نرسیده باشد.

وی، توانمندسازی دختران و زنان این سرزمین را از خداوند طلب کرده و می‌گوید: امیدوارم هیچ دختری به بن‌بست نرسد که آرزوی مرگ و خودکشی داشته باشد.

این بانوی نویسند در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: متاسفانه حمایتی از چاپ کتاب بانوان نویسنده صورت نمی‌گیرد. دغدغه من در حوزه نشر کتاب این است کتابی که من یا سایر بانوان می‌نویسیم و مستلزم هزینه است هر چه زودتر به چاپ برسد ولی متاسفانه حمایتی برای انتشار کتاب از سوی هیچ نهادی صورت نمی گیرد.

وی افزود: موضوع فروش کتاب بانوان نویسنده نیز معضل دیگری است. متاسفانه در جامعه ما به وضوح کتاب و کتابخوانی اهمیت داده نمی‌شود. بسیاری از بانوان به خیلی از مسائل کم اهمیت بها می‌دهند ولی به موضوع کتاب که زندگی درست را به انسان می‌آموزد اهمیت نمی‌دهند.

دغدغه‌های بانوان نویسنده

معصومه سالک ابراهیمی، یکی دیگر از بانوان نویسنده‌ای بود که مهمان محفل ادبی “عصرانه‌های قلم” بود. این بانوی نویسنده، مدیر انتشارات ستارگان زمینی بوده و محوریت فعالیت‌های حوزه نشر خود را به حمایت از زنان و کودکان اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه دغدغه بانوان نویسنده با مردان متفاوت است، گفت: بدون شک دغدغه‌های بانوان نویسنده با مردان نویسنده تفاوت دارد. این فرق داشتن به نگرش زن، احساس زن، قوه تخیل زن و حتی از لحاظ روان شناختی ،طرز تفکرش که برتر و والاتر است، بستگی دارد.

سالک ابراهیمی ادامه داد: با همه این تعاریف در بیشتر جوامع وقتی زنی قلم به دست می‌گیرد، نمی‌تواند هر آنچه از ذهنش می‌گذرد بنویسد، چرا که زیر هجمه‌ای از نگاه‌ها و سوال‌ها، شک‌ها و تردیدها کمر صاف کردن کمی مشکل است. باید خود را درگیر شایدها ، اما و اگرها کند.

وی با اشاره به بانوانی که در تاریخ نقش بزرگی داشته‌اند، ابراز کرد: ولی تاریخ نشان داده است، زنانی بودند که سدها را شکسته‌اند، بال‌های خیالشان را تا انتهای افسانه‌ها و تاریخ برده‌اند، زنی که بودنش، خود زندگی است، بی‌شک نوشته‌هایش نیز راه گشای زندگی‌ها خواهد بود و ماندنی‌ترین‌ها را رقم خواهد زد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=21500

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});